63 let od tragédie u Stéblové: Srážka vlaků si vyžádala 118 životů! Mnoho pasažérů uhořelo
Srážka dvou vlaků u Stéblové u Hradce Králové je i po 63 letech nejtragičtější železniční nehodou u nás, vyžádala si 118 mrtvých a 110 zraněných. Tragédii předcházelo hned několik chyb. Kvůli komunistickém režimu se o nehodě zpočátku mezi lidmi moc nevědělo, neštěstí takového rozsahu ale ututlat nešlo…
Byl to naprosto normální listopadový den. Tedy až do chvíle, kdy se stala první ze série chyb, které v důsledku znamenaly víc než 100 zmařených životů.
Vše se seběhlo před 63 lety, 14. listopadu roku 1961 u stanice Stéblová. Ta leží na jednokolejné trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Po trati tehdy jel vlak č. 608 tažený parní lokomotivou, do Hradce dorazil v 17:40.
Ve stanici měli čekat na motorák č. 653, který jel od Pardubic. Výpravčí v osudný okamžik nebyl na peróně, neboť stavěl vlakovou cestu pro protijedoucí motorový vlak. Starší průvodčí na konci vlaku údajně zahlédl u dopravní kanceláře zelené světlo, kterým měl někdo dávat návěstidlo Odjezd.
Proto návěstidlo převzal, předal mladšímu průvodčímu ke středu soupravy a zavolal „Nastupte!“ Jestli si v tu chvíli někdo hrál s baterkou, která měla barevné světlo, nebo zda se průvodčí Josef Havel v mlze spletl, se už nikdo nedoví.
Odjezd!
Tento omyl pak následovaly chyby jedna za druhou. Strojvedoucí Miroslav Pleskot se s vlakem rozjel, vlakvedoucí Antonín Snítil zanedbal všechny své povinnosti a nesledoval, zda je udělený správný pokyn k odjezdu, průvodčí Josef Havel zase místo toho, aby sledoval odjezd vlaku, štípal lístky.
Výpravčí se vlak snažil marně zastavit, nepomohlo ani to, že sedl na kolo a uháněl za ním. Srážce dvou vlaků plných lidí už bohužel zabránit nedokázal. K havárii došlo v 17:42. Osobní vlak 608 s parní lokomotivou jel rychlostí asi 55 km/hod, motorový vlak 653 rychlostí asi 60 km/h.
Čelní střet dvou rozjetých souprav byl devastující. Hůř dopadl motorák 653. Přední vůz byl zdvižen vzhůru na čelo parní lokomotivy. Strojvedoucí okamžitě zahynul. Jednotlivé vagony pokračovaly setrvačností dál, po nárazu z nich zbyly hromady šrotu.
Mnoho lidí uhořelo
K tomu všemu hrozil výbuch kotle parní lokomotivy. Strojová četa proto vzala do rukou lopaty a žhavé uhlí vysypávala ven. V okolí ale byla vylitá nafta, ta začala hořet. Změť železa, dřeva a skla tak vzplála a mnoho zraněných lidí uhořelo. Plameny dosahovaly až čtyř metrů.
Záchranná akce započala kolem osmnácté hodiny. Pomáhali zdravotníci z Hradce Králové a Pardubic, vojáci, příslušníci Veřejné bezpečnosti nebo i obyvatelé Stéblové. Na místě vzniklo i obvaziště, v okolních nemocnicích se poté operovalo.
Posledního člověka se podařilo vyprostit až pět hodin od nehody, při převozu do nemocnice ale zemřel. Pamětnice nehody Jaruška Hlaváčková v roce 2020 Blesku v exkluzivním rozhovoru popsala, jak přišla o své nejbližší, nebo jak se o nehodě dozvěděla…
Neštěstí si vyžádalo celkem 118 mrtvých a 110 zraněných. Některé mrtvé se nepodařilo identifikovat, tři oběti se nepodařilo vůbec najít. Za viníky soud označil posádku vlaku č. 608. Nejvyšší trest byl 5,5 let, nejnižší pak jeden rok.
ČTK vydala zprávu o tragédii hned druhý den, 15. listopadu. Oficiální zpráva vlády ČSSR uváděla počet obětí, nevynechala ani vysoce postavené politiky na místě neštěstí. Celkově ale tehdejšímu režimu poplatná média o nehodě informovala pouze velmi stručně. U místa nehody vznikl památník.
Od nás tam zahynuli dve ženy, myslím, že sestry...Po jednej zostalo 5 detí(dve nezaopatrené), po druhej dve. Cestovali z návštevy od príbuzných.