Let Smartwings s jedním motorem: Kontroloři ukázali prstem na viníka!

Autor: ČTK, yks - 
6. září 2019
20:37

Se 170 lidmi na palubě a jen s jedním funkčním motorem přeletěl letoun Boeing společnosti Smartwings polovinu Evropy na trase z řeckého Samosu do Prahy. Bezpečnostní regule sice důrazně doporučují přistát na nejbližším vhodném letišti, ale to prý bylo až na pražské Ruzyni, navíc nikomu nic neřekli. Teprve nad českým území. To už ale minuli pěkných pár mezinárodních letišť. 

Společnost Smartwings ve čtvrtek doručila Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) veškeré požadované dokumenty k letu ze závěru srpna, který letadlo absolvovalo jen s jedním funkčním motorem. Podle interního vyšetřování dopravce nešlo o systémovou chybu. ČTK to sdělila mluvčí firmy Vladimíra Dufková. Letecký úřad let prověřuje.

Už podle jeho dřívějších vyjádření byl ale postup posádky při letu nestandardní. Zatím jsou identifikována pochybení ze strany jednotlivce, případně jednotlivců,“ řekl navíc mluvčí Úřadu pro civilní letectví TN.cz s tím, že více nemůže prozradit. To by znamenalo, že se nejedná o pochybení společnosti, ale spíše o individuální přehmat.

Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí.

ÚCL následně zahájil šetření letu a vyžádal si od dopravce vysvětlení chování posádky a záznamy o letu. Poslední z nich společnost dodala dnes. „Smartwings při šetření události od začátku úzce spolupracuje s Úřadem pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod a Úřadem pro civilní letectví. Interní setření potvrdilo, že se nejednalo o systémovou chybu,“ uvedla firma. Že společnost spolupracuje, potvrdil ČTK i mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký, výsledky šetření ovšem nechtěl předjímat.

Úřad v minulých týdnech uvedl, že v případech, kdy se letadlu porouchá jeden z motorů, je obvyklým řešením nouzové přistání na nejbližším letišti. Jde především o preventivní postup pro případ, kdyby přestal fungovat i druhý motor. Dopravce krátce po události bezpečnostní pochybení odmítl s tím, že posádka postupovala v souladu s bezpečnostními i provozními předpisy.

V případě zjištěného pochybení může úřad zahájit se společností například správní řízení, v krajním případě i podat trestní oznámení. Příčinu výpadku jednoho z motorů řeší Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Smartwings v létě čelí situaci s odstavenými Boeingy 737 MAX 8. Ty byly na jaře celosvětově odstaveny po dvou nehodách, při nichž zahynulo více než 300 lidí. Smartwings tehdy vlastnil sedm těchto strojů, dalších devět měl převzít právě v létě. Americký výrobce v současnosti připravuje aktualizaci problémového softwaru, termín jeho zavedení je však nejasný.

Desterz ( 7. září 2019 09:10 )

Jinými slovy: nikomu se nic nestalo, tož vyrobíme viníka! V úžasné době to žijeme. Jo a Plesku, na koho teda ukázali prstem?

jirinovo ( 7. září 2019 02:58 )

Viníkem je přece nyní již "skoro nevinný" Babiš.

brano34 ( 7. září 2019 01:17 )

Pokud bude obviněn pilot, který bezpečně i s jedním funkčním motorem dopravil cestující na místo určení, měl by se sbalit a létat pro jinou společnost.

blecktajp ( 6. září 2019 21:31 )

UCL nemá čas řešit takové prkotiny. Nejdřív si musí došlápnout na zločince, co létají s 400g drony 10km od letiště ve 100m výšce

plebejec ( 6. září 2019 21:30 )

..."ukázali prstem na VINÍKA"...v článku o tom ani muk. Nejsem pisá­lek,­...naš­těstí, (spolu s exekutorem, politikem nejpodlejší "povolání),ale tolik vím, že článek má okomentovat nadpis. Jako u Plesku, vždycky senzačný, zavádějící, klamný,ale v článku nic. Mlácení prázdné slámy. Tak se ptám pisálka článku,..kdo je ten viník???

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Osoby v pátrání
Články odjinud