
Platí si Horáček hanlivé příspěvky o soupeřích? Fischer na něj ukazuje prstem, on vše popírá

Ve čtvrtek večer se střetli kandidáti na Hrad Michal Horáček a Pavel Fischer v duelu Blesk Zpráv. V řadě témat se sice neshodli, atmosféra se ale nesla v poměrně přátelském duchu. O pár hodin později bylo vše jinak. Fischer totiž sdílel na internetu informaci, že Horáček spustil očerňující kampaň proti svým konkurentům. Ten nařčení odmítá. A bude hůř, tvrdí odborník.
Týden před volbami jeden z uživatelů Facebooku upozornil na to, že se po internetu šíří články, které mají očernit Horáčkovy soupeře v boji o Hrad. Konkrétně Pavla Fischera a Mirka Topolánka.
„Nejprve jsem si říkal, že je to projev ruské propagandy jako v amerických volbách, kdy hromadně sponzorovali dezinformační články namířené proti Hillary Clinton,“ začal svá kritická slova k údajné očerňovací kampani Michala Horáčka majitel facebookového profilu Adam M.
Reklamní články, které měly očernit Fischera a Topolánka, po rozkliknutí prý ukázaly jako autora právě Horáčka, kterého Adam M. označuje za „svého“ kandidáta na prezidenta.
„Dosti mě to zklamalo, vzhledem k tomu, že se několikrát dušoval, že se do ostatních kandidátů opírat nebude a že bude hrát fair play. To mi na něm také velmi imponovalo a podobnou taktiku bych čekal od mnoha jiných kandidátů, ale rozhodně ne od něj,“ podivil se Adam M. nad články a zkritizoval za ně Horáčka, kterého nepřímo vyzval k omluvě mířené Fischerovi a Topolánkovi.
„Přijde Vám takováto kampaň důstojná a čestná? Nebo jste jen nevěděli, že i u ‚right column ads‘ jde zjistit inzerent? Máte na víc,“ parafrázoval naštvaný volič Adam M. Horáčkovo volební heslo.
Inzertních článků i vzkazu na sociální síti si všiml Horáčkův volební soupeř Pavel Fischer. Jeho „pošpinění“ přitom přišlo jen pár hodin poté, co se tváří v tvář potkali oba ve studiu Blesku v předvolebním duelu.
„Vypadá to, že @m_horacek si objednává reklamy očerňující ostatní kandidáty. Tohle od něj není férové. Můj styl to rozhodně není a je mi líto i všech ostatních kandidátů, které stejně jako mě tahle špinavá kampaň poškozuje,“ zareagoval na Twitteru zjevně rozladěný Fischer, který se stejně jako Michal Horáček hlásí k odkazu prvního českého prezidenta Václava Havla.
Vypadá to, že @m_horacek si objednává reklamy očerňující ostatní kandidáty. Tohle od něj není férové. Můj styl to rozhodně není a je mi líto i všech ostatních kandidátů, které stejně jako mě tahle špinavá kampaň poškozuje. pic.twitter.com/G8p031nOXL
— Pavel Fischer (@PavelFischer) 5. ledna 2018
Jenže reakce na sebe nenechala čekat ani u Michala Horáčka. Ten se od celé „špinavé“ kampaně distancoval a podobné praktiky týden před samotnými volbami pod taktovkou svého volebního týmu vyloučil.
„Z mého inzertního účtu nikdy žádná negativní reklama zadána nebyla a ani nebude. @PavelFischer sdílí screenshot, na kterém je zřejmě spojena pozitivní reklama z mé stránky s negativní reklamou, která z mého účtu nikdy nasazena nebyla. Sám jsem také takovou reklamu zaregistroval,“ odpověděl na svém twitterovém účtu Horáček.
Z mého inzertního účtu nikdy žádná negativní reklama zadána nebyla a ani nebude. @PavelFischer sdílí screenshot, na kterém je zřejmě spojena pozitivní reklama z mé stránky s negativní reklamou, která z mého účtu nikdy nasazena nebyla. Sám jsem také takovou reklamu zaregistroval. pic.twitter.com/v8aU1IKu5z
— Michal Horáček (@m_horacek) 5. ledna 2018
Fischerovi ale podle všeho Horáčkovo vysvětlení příliš nestačilo. „S kampaní na protikandidáty nemá prý @m_horacek nic společného. Ať to udělal kdokoliv, není to čistá hra. Doufám, že se podaří situaci opravdu přesvědčivě vysvětlit. Snímky podle všeho ukazují na FB stránku M. Horáčka. Přeji hodně štěstí ve férovém souboji všem protikandidátům,“ uzavřel Fischer.
Odborník: Bude hůř
První kolo prezidentských voleb se odehraje přesně za týden. Tedy v pátek 12. a v sobotu 13. ledna. A podle odborníka na politický marketing nás ve zbývajícím čase předvolební kampaně nečeká nic dobrého.
„Obecně to tak je, že vždy v posledních týdnech dochází k eskalaci kampaně. Zvyšují se výdaje na kampaň, posílají se více dobrovolníci do ulic, zvyšuje se množství inzercí a vytahují se samozřejmě na poslední chvíli i negativní informace, které mají týmy k dispozici už velmi dlouho, ale strategicky je vypouštějí až na samém konci,“ popsal průběh příštích dnů Blesk Zprávám předseda Institutu politického marketingu Karel Komínek.
I v letošní kampani se lidé podle dostupných průzkumů budou rozhodovat až těsně před otevřením volebních místností, anebo na poslední chvíli přímo u uren. „Tím, že kandidáti zveřejní negativní informace o svých soupeřích na poslední chvíli, jsou schopni zajistit maximální efektivitu toho negativního sdělení,“ doplnil Komínek.
Toto je leták do schránek, který z peněz daňových poplatníků v rámci nekampaně rozesílá MZ.Jak se na to bude dívat Úřad pro dohled? Dostane Hrad pokutu? A kdo ji zaplatí? Je to jako ten klip v ČT, kde místo černé plochy je maturitní fotka MZ na nebilboardu a fanfáry z Libuše? pic.twitter.com/ZGNy0F9tRB
— Mirek Topolánek (@MirekTopolanek) 5. ledna 2018
Obecně se podle Komínka k jednotlivým kandidátům nehodí, aby na sebe vzájemně útočili. Pokud taková negativní sdělení budou, budou jen v obecné rovině, ne jmenovitá. „Komunikace všech kandidátů je postavena na tom, že jsou slušnější a důstojnější než Miloš Zeman, a to samozřejmě odporuje tomu, že by na někoho explicitně útočili,“ uzavřel Komínek.
Každý prezidentský kandidát musí mít pro svou kampaň zřízený transparentní účet a dokázat, z čeho financuje předvolební bitvu buď on sám, nebo lidé s jeho vědomím, což se započítává také do limitu kampaní. Ten je pro kandidáty v prvním kole 40 milionů korun a pro ty, kteří postoupí do druhého kola, platí, že v něm mohou utratit dalších deset milionů korun.
A kdopak teda má přístup k Horáčkovu účtu na fcb a Twitter když je to jeho účet?Jedině jeho najatý lidičky aby za něj psali když on nemůže anebo nechce odpovídat.Je to jasně poznat ze stylu psaných vět protože Horáčkovo vyjadřování je jiné než v odpovědích na sociálních sítích.