Pátek 3. května 2024
Svátek slaví Alexej, zítra Květoslav
Oblačno, déšť 19°C

Boj o Prahu: Město na MHD zdarma vydělá. Hloupost, stavme raději školky

Video se připravuje ...
Autor: zst - 
1. října 2018
23:07

Hodinové kolony ve městě a naštvaní Středočeši, kteří nemají kde zaparkovat. To bylo hlavní téma předvolební debaty Blesku s podtitulem Boj o Prahu. Někteří adepti by neutěšenou situaci řešili MHD zdarma, jiní o tomto nápadu tvrdí, že je to hloupost a veřejná doprava na některých místech už nárůst pasažerů nezvládne. Ve studiu debatovala desítka kandidátů, z nichž jeden velmi pravděpodobně usedne do primátorského křesla.

Rozestavět novou linku pražského metra, dostat vlaky na letiště a uspíšit dostavbu vnitřního pražského okruhu. To chce za 4 roky ve funkci primátora stihnout lídr ANO Petr Stuchlík. Například podle Jiřího Pospíšila (TOP 09) to ale není reálné.

„Nic z toho nestihne. Paní Krnáčová a její tým nic nepřipravili. Čtyři roky uplynou, než se vyřeší stavební řízení. Za čtyři roky se nám městský okruh nepohnul,“ oponoval europoslanec a jednička kandidátky Spojené síly pro Prahu.

S tím vesměs souhlasil i adept za ODS a exprimátor Bohuslav Svoboda. „Není předpoklad, že by v jednom období došlo k zásadní stavební změně. Za stávající koalice vše skončilo, propadly EIA (posudky vlivu na životní prostředí - pozn. red.). Problém je veliký,“ řekl.

Video  Boj o Prahu celý záznam  - Jan Jedlička, David Vaníček, Klára Brunclíková, Lukáš Červený, Aleš Brunclík
Video se připravuje ...

To starosta Prahy 7 a kandidát za Prahu Sobě Jan Čižinský by kolony řešil seřízením všech křižovatek v Praze. „Seřídit všechny křižovatky do jednoho systému. Města, která to udělala, zkrátila dobu v kolonách o 20 minut,“ zmínil možnost elektronického systému.

Vzápětí to ale schytal právě od Svobody. „Jestli chcete řídit dopravu elektronicky, nejezděte na kole, jednou se posaďte do auta. Ta kolona se nepohne,“ kontroval exprimátor. Podle Čižinského to není pravda a v Praze se tímto systémem řídí pouze dvě křižovatky v celém městě.

Je nutné zahájit stavbu metra D. Je mi líto, že ostatní strany s tím nepřišly samy. Bylo možné to udělat už dávno. Je možné zajistit, aby bylo zlevněné jízdné pro ty, kteří zaparkují už mimo Prahu. Je možné zavést, že policisté budou mít mobilní kontrolu, zda má auto filtr pevných částic,“ nastínil vizi Pirátů Zdeněk Hřib.

Jakub Landovský (ČSSD) proslul slibem na plakátech, že jízdné v MHD bude zdarma. A dokonce to prý Praze vydělá, řekl v debatě. Zdarma by totiž bylo jen pro lidi s trvalým pobytem. Ti, kteří zatím bydlí mimo hlavní město, by se tak do Prahy přehlásili a to by magistrátní kase přilepšilo. „Budete mít stejně drahou jízdenku, jako máte teď. Na záchytných parkovištích vám vyjede lístek na tu dobu, po kterou máte zaplaceno parkování,“ vzkázal pak Středočechům.

„Říkáme to déle, než pan Landovský. Není to populistický slib. Pokud nebudou pokračovat předražené projekty typu Opencard, Blanka – tak na to bude. Investice do budoucna to je, je to v zájmu životního prostředí, aby se tady dýchal čistší vzduch,“ přisadila si komunistka Marta Semelová.

„To není téma pro toto období, je to téma pro příští. MHD je přetížená a další cestující by se do některých spojů nevešli,“ nesouhlasil Hřib a přidal se k němu i Svoboda. „Zadarmo není na světě nic. Když nevybereme peníze od cestujících, město tam bude muset dát 4 miliardy z daní. V tuto chvíli to není problém. Když bude zdarma, budou tam přespávat bezdomovci,“ zmínil.

Je to populistický nesmysl. Čtyři miliardy by chyběly např. na stavbu metra D. Pokud má někdo problém to platit, a takové rodiny jsou, tak jim pomáhejme cíleně,“ míní Stuchlík. „Budeme investovat do MHD. Podle nás chtějí Pražané kvalitní služby, ne zdarma. Chceme zachovat jízdné, jaké je, budeme šetřit,“ slíbil Pospíšil.

„Zavedeme, aby roční kupón bylo možné kupovat na splátky. Jsou rodiny, které nemají na to, aby za každého vysolili 3,5 tisíce ročně. Chceme investovat do MHD – mobilní signál v metru, aby byla MHD bezbariérová, všechny tramvaje i stanice metra, a chceme klimatizaci,“ nasliboval také Jan Čižinský.

Toho ale vzápětí zpražil Ondřej Mirovský (Zelení), podle nějž už nákup na splátky bude od nového roku stejně fungovat. „Mi přijde, že je hloupost. Máme v programu jízdné zdarma do 26 let. Z těch kolon se neprostavíme dálnicemi, můžeme investovat do MHD,“ řekl.

„4,5 miliardy korun, to je jako postavit 200 mateřských školek. Určitě bych raději hlasoval pro výstavbu školek,“ přisadil si také Pavel Sehnal (ODA).

Libeňský most: Zachránit, nebo zbourat?

Zdeněk Hřib (Piráti): Libeňský most je určitě možné opravit. Bude to levnější, než postavit most nový. Pro srovnání Trojský most, který překlenuje stejnou vzdálenost, stál 1,3 miliardy korun. Rekonstrukce bude stát jen stovky milionů, vyplatí se to.

Bohuslav Svoboda (ODS): Když ho zrekonstruujeme, jeho životnost bude maximálně 20-30 let. To chcete za tu dobu znovu řešit problém padajícího mostu?!

Petr Stuchlík (ANO): Nechceme z Prahy skanzen. Praha potřebuje odvážnou vizi a moderní architekturu. Zodpovědný politik musí myslet do budoucna. (Stuchlík už dříve představil neobvyklé architektonické řešení nového mostu namísto stávajícího - pozn. red.)

Na místě pražského Libeňského mostu by podle lídra ANO Petra Stuchlíka mohl stát nový tzv. obytný most (na vizualizaci), řekl to 10. září 2018 novinářům společně s autorem nápadu architektem Jaromírem Pizingerem. Na místě pražského Libeňského mostu by podle lídra ANO Petra Stuchlíka mohl stát nový tzv. obytný most (na vizualizaci), řekl to 10. září 2018 novinářům společně s autorem nápadu architektem Jaromírem Pizingerem. | ČTK

Jiří Pospíšil (Spojené síly pro Prahu): Most se má opravit. Ale má se postavit další most, který by měl být směrem k Hlávkovu mostu, protože další mosty nám padají. Budu-li primátorem budu trpělivě shánět peníze na opravu těch stávajících mostů.

Jan Čižinský (Praha Sobě): S tím plánem, se kterým pan Stuchlík přišel, byl měl jít za panem doktorem Chocholouškem. Stálo by to 10x víc a trvalo 4x déle. Vyzkoušeli jsme si měsíc, že tam nejezdily auta nebo tramvaje a stačilo nám to. Potřebujeme po něm jezdit. Je třeba ho urychleně opravit.

Karel Fischer (Starostové pro Prahu): Řešením by bylo postavit další mosty, chybí tři.

Doprava, parkování nebo přehřátá letní Praha - to byla témata debaty kandidátů na primátora Prahy. Na snímku Jakub Landovský (ČSSD), Marta Semelová (KSČM) a Pavel Sehnal (ODA). Doprava, parkování nebo přehřátá letní Praha - to byla témata debaty kandidátů na primátora Prahy. Na snímku Jakub Landovský (ČSSD), Marta Semelová (KSČM) a Pavel Sehnal (ODA). | Blesk:Karel Kopáč

Jakub Landovský (ČSSD): Pokud budu primátorem, nechám Libeňský most citlivě zrekonstruovat. Je to jeden z mála kubistických mostů, které máme.

Marta Semelová (KSČM): Je třeba pravidelně investovat do oprav mostů. Pokud jde o Libeňský most, nejsme pro bourání, jsme pro to, aby se zanechaly ty cenné kubistické prvky.

Pavel Sehnal (ODA): Praha potřebuje nové mosty. Libeňský most zachovat, opravit ho a vedle postavit nový.

Ondřej Mirovský (Zelení): Zelení hlasovali pro to, že se má Libeňský most zachránit a citlivě opravit. Reflektovali jsme petici občanů, která zastupitelům dorazila. Prosím hnutí ANO, aby si našlo v ČR nějaký vojenský prostor, aby si tam testovalo své vize.

Do studia nebyl pozván zástupce SPD. Redakce Blesku se rozhodla nenést zodpovědnost za případné rasisitické nebo xenofobní výroky členů hnutí.

Volební potenciál pro komunální volby 2018 v Praze (1.10.2018) Volební potenciál pro komunální volby 2018 v Praze (1.10.2018) | Phoenix Research

Popularitu vyhrál Pospíšil, Stuchlík až třetí 

Nejpopulárnějším adeptem na primátorský post je podle průzkumu Phoenix Research pro Blesk exministr a europoslanec Jiří Pospíšil, předseda TOP 09 a lídr uskupení Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL, LES a Demokraté Jana Kasla). 

Za ním se s odstupem pěti procent umístil exprimátor ODS Bohuslav Svoboda, lídr ANO Petr Stuchlík je o další procento zpět. Právě on se ale podle bookmakerů stane šéfem Prahy. „Bramborovou pozici“ obsadil v průzkumu poslanec za KDU-ČSL a lídr uskupení Praha Sobě Jan Čižinský, „jen“ 7 % pak posbíral adept Pirátů Zdeněk Hřib. Piráti mají přitom podle agentury v metropoli největší volební potenciál, celkem 30 %.

„Zcela ho zastínila „značka“ Piráti, i jiné osobnosti - pan Bartoš, pan Michálek. A tím, že se objevuje na plakátech pouze on sám, tak si ho lidé příliš nepamatují. Panu Stuchlíkovi pomohlo okamžité vizuální spojení s premiérem Babišem a kuriózně kontroverzní start - řešení jeho podnikatelské minulosti,“ okomentoval průzkum politolog Jan Kubáček.

Nejpopulárnějším kandidátem na pražského primátora je Jiří Pospíšil (TOP 09), před Bohuslavem Svobodou (ODS) a Petrem Stuchlíkem (ANO) Nejpopulárnějším kandidátem na pražského primátora je Jiří Pospíšil (TOP 09), před Bohuslavem Svobodou (ODS) a Petrem Stuchlíkem (ANO) | Phoenix Research

Další debata už ve středu

Ve středu 3. října od 20 hodin se ve Studiu Blesk utkají zástupci osmi parlamentních stran. Účast přislíbili: Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (ODS), Ivan Bartoš (Piráti), Vojtěch Filip (KSČM), Jana Maláčová (ČSSD), Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL), Jiří Pospíšil (TOP 09) a Vít Rakušan (STAN).

Doporučujeme
iFender ( 2. října 2018 08:28 )

Predstavte si ,ze by to vyhrala ta Gottwaldova vnucka ta Semelova a druhy Schwuchtel z Topky ? To by se Libuse obracela v hrobe."Vidím město rudé, vyžrané a chudé. Nad ním hvězda pětícípá, pod ní Český národ chcípá. ...

asijo ( 2. října 2018 08:01 )

Kromě paní Semelové samá neschopná nula.

xxxx678 ( 2. října 2018 07:47 )

Soudružka Semelová je ale odvážná. Šance nula, nula, nic. Praštěná babizna.

pekaaaros ( 2. října 2018 07:45 )

nevěřit, nevěřit, nevěřit.

bigscrotum ( 2. října 2018 07:37 )

Příživnický netáhla bojují o koryta aby mohli více nakrást!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa