Elektrická tramvaj byla poprvé představena v rámci Zemské jubilejní výstavy. Od 6. července 1891, kdy provedl vynálezce a průkopník elektrotechniky František Křižík první zkušební jízdu, se začali ve své nové profesi zacvičovat první řidiči.

Generální inspekce rakouských drah a další orgány provedly 16. července úspěšnou technicko-policejní zkoušku. V sobotu 18. červnece v 9:00 vyjela tramvaj oficiálně do ulic. Prvním řidičem byl Alois Fiala a jako první kontroloval lístky Josef Jedlička.

„Ohlas byl velmi pozitivní, dráha jezdila po celou dobu výstavy plně vytížena a odstartovala přípravy budování elektrických drah na území Prahy,“ vypráví mluvčí Dopravního podniku Prahy Daniel Šabík. Další elektrická dráha Praha – Libeň - Vysočany následovala v roce 1896. Význam elektrických drah si uvědomovali i tehdejší zástupci města, kteří v roce 1897 založili městský podnik Elektrické podniky královského hlavního města Prahy, který následně postupně vykoupil soukromé dráhy, elektrizoval koňku a dále rozvíjel síť elektrických drah.

„Pozor, povoz!“

Ještě před zahájením pravidelného provozu se stala první nehoda v historii pražských elektrických tramvají. Vůz se srazil s povozem. Tramvaj poškozena nebyla, zato povoz srážku nevydržel. Dobové zprávy neuvádí, kdo nehodu způsobil. Zdá se, že se kůň polekal nového dopravního prostředku, který se sám pohyboval ulicí. Snad proto Křižík majitele povozu finančně odškodnil. 

Začátky tramvají v Praze

Před elektrifikací tramvajové dopravy zajišťovaly transport osob po městě „koňky“ – tramvaje tažené koňmi. Tramvaje byly ideální volbou, protože předchozí omnibusy (koňské povozy bez kolejí, pozn. red.) nebyly spolehlivé a měly malou kapacitu. První „koňská“ tramvajová linka jezdila od roku 1875. Exkluzivita „koňkám“ dlouho nevydržela, protože už roku 1891 se začala ulicemi prohánět první elektrická tramvaj.

Vliv měl i rozvoj železnic a vývoj v zahraničí, kde koňské a později parní dráhy nahradily omnibusy. „Jakmile byla vynalezena elektrická dráha, která se poprvé objevila roku 1879 jako předváděcí atrakce na průmyslové výstavě v Berlíně, bylo otázkou času, kdy moderní elektrický pohon vystřídá koňské spřežení,“ říká mluvčí Daniel Šabík. 

Průkopník František Křižík

Za ideální příležitost k propagaci elektřiny v dopravě Křižík spatřoval v Zemské jubilejní výstavě, připravované na rok 1891. „Slavná rado král. hlavního města Prahy! Odpovídaje ku ctěnému přípisu ze dne 6. března 1890, sděluji, že zamýšlím připojit elektrickou dráhu k projektované lanové dráze k hoření restauraci, zřídit tuto od hoření restaurace až ku vchodu do Stromovky,“ píše v dopise městské radě tehdy třiačtyřicetiletý Křižík.  

Po tomto sdělení dalším dopisem z 20. března oficiálně městskou radu požádal o udělení zásadního souhlasu ke stavbě. Městská rada dala kladné vyjádření k projektu první elektrické dráhy 20. března 1890. Ale než se první vůz na Letné rozjel, uplynul ještě více než rok. Na projektu dále pracovali také inženýři Reiter a Štěpán. 

Video
Video se připravuje ...

Interiér nejstarší provozuschopné tramvaje Veronika Foltová

Fotogalerie
6 fotografií