Čtvrtek 22. duben 2021
Svátek slaví Evženie, zítra Vojtěch
Oblačno, déšť 11°C

V 19. století sestrojil elektromobil a rozsvítil česká města elektrickým proudem. František Křižík předběhl dobu

28. února 2021
14:51

Když se přesně před 138 lety – 28. února 1883 – rozsvítila první elektrická světla na pražském Staroměstském náměstí, byl to pro Pražany šok. Svítila mnohem víc než předchozí plynové lampy. Jméno jejich vynálezce, šestatřicetiletého Františka Křižíka, se rázem začalo přetřásat ve všech pražských kavárnách, hospodách i domácnostech.

Křižík byl skutečný genius, který jako jeden z prvních naplno pochopil, co všechno elektřina umí a jak ohromné může být její využití. Nezastavil se proto jen u osvětlení. Sestrojil první české elektrické tramvaje, první elektrické vlaky, a dokonce první elektromobil. Měl pět koní a zvládl jet i do kopce!

Na elektromobilech přitom pracoval jen tak, pro vlastní potěšení. Neprodával je … a ani to neměl v plánu. Celkem sestrojil čtyři prototypy, z nichž o některých máme jen kusé informace. Každopádně první pocházel z roku 1895 a šlo v podstatě o kočár, který měl zadní kola poháněná elektromotorem s bateriemi schovanými pod podlahou. On sám ho popsal takhle: "Do spodku jsem namontoval elektrický motor a baterii a jezdil jsem s tím 40 kilometrů bez nabíjení. Byl to pěkný automobil. Měl jen jednu malou vadu. Baterie byla trochu těžší. Měla pět metráků… Ale víte, že jsem s tím jezdil i příkrou Nerudovou ulicí nahoru na Hradčany?“

Další Křižíkovy verze elektromobilu měly dokonce dnes tak populární hybridní pohon – tedy kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru na benzín. V jeho využití se Křižík dokonce uchází o světové prvenství: historici se dodnes nemohou shodnout, jestli hybridní pohon poprvé sestrojil on, nebo další vynálezce českého původu, Ferdinand Porsche.    

Křižík byl sice geniální vynálezce, jako podnikatel však měl střídavé výsledky. Jeho stále nové a nové nápady sice výrobky zdokonalovaly, ale tím se samozřejmě zvyšovala jejich cena. Jeho projekty byly někdy tak nákladné, že na sebe vydělat prostě nemohly. Když se pak na scéně objevil velký konkurent, zakladatel firmy ČKD Emil Kolben, Křižíkovy problémy se ještě prohloubily. Kolben chtěl několikrát Křižíkovu firmu odkoupit, ale hrdý vynálezce to pokaždé odmítnul…

Celý příběh Františka Křižíka, se všemi jeho životními triumfy i prohrami, můžete vidět zde, v dalším díle pořadu Životy slavných. 

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa