V neděli uběhne 130 let od jednoho z nejvýznamnějších dnů nejen v historii pražské hromadné dopravy, ale i v dějinách české techniky. 18. července 1891, přesně v 9:20, zahájila provoz první elektrická tramvaj Františka Křižíka na trati od Letenského zámečku k tehdejší Královské oboře. Jen o týden později poprvé vyjela i lanová dráha na Petřín. Obě tyto technické vymoženosti byly spuštěny u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v Praze.

Bohatý doprovodný program

Pražský dopravní podnik si při této příležitosti připravil řadu doprovodných akcí. Nechybí speciální komentované prohlídky v Muzeu MHD, koncerty na dvoře vozovny Střešovice nebo komentované procházky po historických tratích. Vstupenky na jednotlivé akce lze zakoupit na webu DPPCelý program vyvrcholí průvodem 13 historických i současných tramvají.

„Průvod bude startovat už v 8:15 na tramvajové smyčce Královka. Proč tak brzy? Protože první Křižíkova tramvaj vyjela z Letné v 9:20 a my bychom chtěli průvodem přesně na tento čas na Letnou dojet. V čele průvodu se pak objeví nejstarší provozuschopná elektrická tramvaj Křižík & Brožík č. 18 z roku 1899, která zahajovala tramvajový provoz v Plzni,“ vysvětlil vedoucí historických vozidel DPP Petr Malík.

Tramvaj Křižík & Brožík č. 18 byla do Prahy přivezena v úterý krátce po poledni. „Nyní musíme na tramvaji provést několik technických zkoušek, abychom ji mohli pustit do ostrého provozu. Rozhodně to tedy není jednoduchý proces, jsem proto rád, že tramvaj budeme mít zapůjčenou až do konce září roku 2022, takže zájemci dostanou určitě šanci si tento unikát, který je navíc movitou kulturní památkou, prohlédnout,“ dodal Malík.

Vůz, který zahájil tramvajový provoz v Plzni

Historický vůz s evidenčním číslem 18 pochází z první dvacetivozové série motorových vozů vyrobených pro město Plzeň,“ řekl Aha! technik elektrických drah Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Jiří Trnka. Motorové tramvaje navrhl František Křižík (1847 – 1941), vozy pak dodala továrna Václava Brožíka (1854 – 1927), avšak bez elektrické části. Právě tu doplnila firma Křižíka.

První vozy dostaly čísla 1 až 20. A právě dodnes dochovaná »osmnáctka« slavnostně vyzdobená zahájila provoz v Plzni. „Je to vůz, který dodnes plným právem přitahuje mnoho pozornosti. I proto ministerstvo kultury prohlásilo tuto tramvaj v roce 1991 za movitou kulturní památku státu,“ popsal mluvčí PMDP René Vávro.  

První trať nefungovala ani 10 let

První tramvajová trať byla zřízena v roce 1891 Františkem Křižíkem a měla především zkušební a propagační účel. Postavena byla u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v Praze roku 1891, stejně jako letenská i petřínská lanovka a Petřínská rozhledna. V roce 1900 byla dráha kvůli své nevýdělečnosti zrušena a následně zcela odstraněna. Dnes ji připomíná pouze památník nedaleko Letenského zámečku.

Video
délka: 00:23.80

Interiér nejstarší provozuschopné tramvaje Veronika Foltová

Fotogalerie
28 fotografií