Změnit ulici Na Poříčí k lepšímu se zrodila v hlavě česko-německé podnikatelky Danuše Siering, která v ulici Na Poříčí postavila před více než 20 lety dům Černá labuť. Tu dodnes spravuje a sídlí v ní i několik institucí, ve kterých se podnikatelka angažuje, mimo jiné i magazín N&N Praha/Berlin. Česko-německá podnikatelka cítila v ulici potenciál, ale nelíbilo se jí, jak ulice vypadá.

Go Florenc

„Nejdřív jsem potřebovala zjistit, zda mám ten pocit jen já sama nebo i lidé, kteří zde podnikají a bydlí. Založila jsem tedy iniciativu GoFlorenc, v rámci které jsme provedli dotazníkové šetření. Dostali jsme přes dva tisíce reakcí od občanů,“ popisuje začátky nápadu Danuše Siering.

„Já jsem tehdy sama začala i kreslit projekt, když jsem se dozvěděla, že jeden takový už vznikl v roce 2012. Už tehdy ho vypracoval Marek Tichý z architektonického studia TaK, ale protože nedošlo ke shodě mezi jednotlivými institucemi, byl projekt uložen do šuplíku. Na základě našich zjištění se pak projekt upravoval,“ dodává Siering.

Méně aut, více stromů

Největším problémem ulice Na Poříčí je jednoznačně doprava, která zde vytváří několik vyloženě nebezpečných míst. „Jedním takovým místem je přechod mezi Bílou labutí a Archou, který je tak dlouhý, že odporuje všem normám. V rámci projektu dojde k výraznému rozšíření chodníků a parkovací místa, která jsou nyní nesourodá, budou na stejné úrovni jako chodníky, čímž dojde k rozšíření prostoru pro chodce,“ popisuje Marek Tichý.

Mezi jednotlivými parkovacími stáními pak budou vysázené stromy. Kde to podzemní zasíťování nedovolí, plánují architekti vysázet květinové záhony. „Plánujeme 11 záhonů, které dohromady zaplní plocho okolo 150 metrů čtverečných,“ dodává architekt.

„Původně jsme chtěli, aby byla ulice jednosměrná, to se nám ale bohužel nepodařilo prosadit,“ řekla Siering. Podle Tichého by zjednosměrnění přineslo spíše více škody než užitku. „Nově budou auta jezdit po tramvajových kolejích, čímž docílíme zúžení pásu pro dopravu a získáme více prostoru pro rozšíření chodníků,“ vysvětluje Tichý. Upraveny budou také všechny odbočky do okolních ulic. Řidiči zde budou vjíždět na vydlážděné pásy, které auta přirozeně zpomalí, což bude bezpečnější pro chodce.

Upravit by se měl například i prostor před divadlem Archa, kde by opět měly být vysázené záhony, přibudou ale i stromy. Místo bude doplněno o nový mobiliář, další zeleň pak bude hned u tramvajové zastávky. „Stromy budou stínit přímo samotnou refýž, což si myslím, že je v Praze docela unikátní a jsme rádi, že se to takto podařilo neprojektovat,“ řekl Tichý

„Na začátku června začalo kolečko schvalování projektu u všech dotčených institucí a doufáme, že že co nejdříve dostaneme stavební povolení a budeme moci začít s pracemi,“ řek starosta Prahy 1 Petr Hejma. Podle Siering by samotné práce neměly přesáhnout 4 měsíce a odhadovaná cena je do 100 milionů korun.

Fotogalerie
8 fotografií