V neděli, tedy souběžně se začátkem platnosti nového jízdního řádu pro rok 2021, se pro cestující otevře nová zastávka Praha – Eden, která se nachází v úseku mezi stanicemi Praha - Hostivař a Praha - Vršovice. Ve stejnou dobu proběhne  ukončení provozu na stávající trati a po více než 114 letech bude zrušena i vlaková zastávka Praha Strašnice.

Nový dopravní uzel

Nová zastávka je součástí čtyřkolejného koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří, jehož stavba začala v roce 2018 a Správa železnic ji označuje za nejdůležitější stavbu desetiletí. Její přínos tkví především ve zkapacitnění městské vlakové dopravy. V okolí fotbalového stadionu pražské Slavie tak vznikne významný dopravní uzel, kde se bude křížit vlaková doprava s tramvajemi a autobusy.

„Železnice bude od této neděle plnit významnější roli v pražské veřejné dopravě. Díky otevření zastávky v Edenu vzniknou lepší přestupní vazby mezi vlaky, tramvajemi a autobusy. Dalším přínosem pro cestující bude dopravní terminál na Zahradním městě, který začne fungovat příští rok v létě,“ řekl na zahájení generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na stavbu byly použity netradiční materiály

Eden bude také hned v několika směrech výjimečná zastávka. Pilotně se tu totiž zkoušely některé nové materiály a postupy, které by Správa železnic postupně ráda aplikovala i na další nové zastávky. „Testujeme zde úplně nový povrch, který má nahradit dosud používanou zámkovou dlažbu. Jde o velkoformátové dlaždice. Jsou sice asi třikrát dražší než zámkovka, ale měly by také mnohem déle vydržet,“ popsal Jiří Svoboda.

Nezvyklý je i tvar zastřešení. „Zastřešení nástupišť má tzv. tvar vlaštovky. Veškeré sítě jsou zabudované uvnitř, takže jako celek to působí jednolitě a čistě. Chceme otestovat, jestli tento způsob zastřešení bude vhodný a méně náročný na údržbu,“ dodal Svoboda.

Stanici čekají ještě dodělávky

Zatím zastávka funguje v provizorním režimu. Provizorní je i příchod od stadionu Slavie, kde se nejdřív musí vystoupat po dřevěných schodech, pak přejít koleje a následně až vstoupit do podchodu, který ústí na každém ze tří nástupišť. „Čekáme, až se definitivně ukončí provoz na staré trati, pak bude možné dokončit podchod,“ vysvětlil generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran. Prokopání podchodu má zabrat několik týdnů, definitivně hotovo bude v květnu.

Projekt čtyřkolejné trati vyjde celkově na 5,36 miliard korun, z více než 80 procent je financován z evropských fondů. Práce jdou podle ředitele Metrostavu podle harmonogramu a žádné zdržení zatím nehrozí.

Video
Video se připravuje ...

Aktuální stav bývalého nádraží Vyšehrad k začátku roku 2020. O nádražní budovu vyjádřilo zájem hlavní město, které zvažuje, zda by do něj po nákladné rekonstrukci a dostavbě neumístilo Slovanskou epopej Alfonse Muchy.  David Zima

Fotogalerie
19 fotografií