Využít nepoužívanou železniční trať jako místo, kde se dá sportovat a trávit volný čas není žádná velká novinka. Přišli na to v New Yorku, Paříži i třeba Soulu. Nyní by se své High Line mohli dočkat i Pražané. Zelená páteř města, jak ji architekti nazvali, by měla z úseku Hostivař - Strašnice - nádraží Vršovice vytvořit místo vhodné ke sportu, rekreaci, ale i dopravě. Na její přípravě spolupracuje Institut plánování a rozvoje (IPR) s TSK a Prahou 10.
„Drážní promenáda bude mít podobu tzv. liniového parku v trase opouštěného železničního koridoru benešovské trati. Tu v budoucnu nahradí nová čtyřkolejná trať, která se nyní staví. Promenáda propojí a lépe zpřístupní navazující klidné pobytové lokality, parky i sportoviště,“ popisuje Tomáš Cach, koordinátor projektu.
Železniční prvky zůstanou
Podle Cacha zde bude zachována i řada železničních prvků, které tak zůstanou odkazem pro další generace. Počítá se se zachováním historického kamenného podchodu, lávky u zastávky Strašnice, v plánu je také zachování severní části mostu u Edenu. Na nové promenádě zůstanou i různě velké části kolejiště, pražců a návěstidel.
„Místo neztratí nic ze své minulosti. Vlaková DNA nebude přepsána a zničena, ale umocněna a přenesena do 21. století, které nabízí pohodový život ve městě plném parků pro aktivní trávení volného času,“ dodává Cach.
Stavět se začne za rok
První část zelené páteře města by se měla začít stavět už v příštím roce. Půjde o 4 kilometry dlouhý úsek mezi ulicemi U Seřadiště a Dolínecká. V tomto úseku bude upravena nejen samotná trať ale i její okolí. Navazující etapy pak propojí celou oblast až k železniční stanici Praha Vysočany. Úpravu zeleně bude mít na starosti studio krajinářské architektury terra florida, které mimo jiné vyhrálo soutěž na podobu Pamatníku holocaustu Romů a Sintů v Letech.
Náklady na výstavbu by podle odhadů IPRu neměly přesáhnout 200 milionů korun. Nová drážní promenáda na Praze 10 není jediným podobným projektem, který Praha chystá. Do systému zelených koridorů spadá například i koridor Buštěhradské dráhy, který by měl vzniknout po vystavění rychlodráhy do Kladna s odbočkou na letiště.