Parní lokomotivu typu BS80 číslo 15 získalo muzeum v létě 2018 od soukromého sběratele. Částka přesáhla jeden milion korun. Tříletá generální oprava se stala nutností i kvůli úzkorozchodné trati mezi Zbýšovem a Zastávkou.
„Renovace zahrnula mimo jiné nové rozpěrky, upravoval se celý pojezd, dávaly se nové rošty, opravili jsme kotel a pístní tyče. Sečteno, náklady dosáhly dvou a půl milionu i s podporou kraje,“ řekl předseda spolku Jan Procházka.
Parní lokomotivy tohoto typu sloužily především v hutích a železárnách. „Jsou na poměry drah menší. Ta naše měří 6 metrů a 15 centimetrů, její pohotovostní hmotnost činí 12 a půl tuny. Dosáhne maximální rychlosti 25 kilometrů v hodině,“ doplnil technické údaje Procházka.
Nadšenci ze zbýšovského muzea představili opravenou parní lokomotivu TV Blesk Zdeněk Matyáš
Černá kráska, která bude vozit turisty po úzkorozchodné trati mezi Zbýšovem a Zastávkou, uveze až osm vagonů. Naposledy sloužila v železárnách v Králově Dvoře u Berouna.
Zbýšovské muzeum má ve sbírce 45 úzkorozchodných lokomotiv, z toho 3 parní, 4 elektrické, zbytek jsou dieslové. „Máme radost, že se nám po koronaviru vracejí návštěvníci, čísla se dostávají na úroveň jako před pandemií. I když pro nás je důležité i to, jaké panuje při akcích počasí,“ svěřil se předseda spolku.
Muzeum průmyslových železnic sídlí v areálu bývalého dolu Jindřich II. od roku 2005. Jde o spolek, který se zabývá dokumentací, záchranou, renovacemi a muzejní prezentací úzkorozchodných železničních vozidel.