Nejčastější fígle prodejců: Pozor na rozptylovací cedulky i špatné cenovky!
-
Supermarkety vedou se zákazníky psychologickou válku. Obsah nákupního košíku se snaží ovlivnit především útokem na jejich smysly. Zrak, čich a sluch jsou nejčastější cesty, kterými se vás snaží donutit k naplnění nákupního vozíku.
Snem každého obchodníka je zákazník s vozíkem plným luxusního zboží. Aby toho docílili, používají nejrůznější triky. Míří na všechny lidské smysly s jediným cílem – prodat!
Řadu prodejních fíglů už zákazníci odhalili. Marketingoví odborníci ale stále vymýšlejí nové a nové. Boj o každou položku navíc v košíku začíná hned u vchodu a končí těsně před pokladnou. A pak stačí jen zaplatit to, co jste přihodili do vozíku navíc...Podívejte se na 10 nejčastějších fíglů!
- 1.
Luxus na prvním místě
U vchodu bývá často umístěno i luxusnější zboží. S prázdným košíkem totiž zákazník ještě často nepřemýšlí nad tím, jestli si ho můžete dovolit.
- 2.
Mražené je na konci
Zboží, které potřebují obchodníci nejrychleji udat (především ovoce a zeleninu) bývá nejčastěji blízko vchodu. Naopak mrazáky jsou většinou až na konci obchodu. Důvod? Aby zákazník obchodem jen neproběhl z obavy, že se mu zboží roztaje.
- 3.
První pohled
Zaujalo vás něco na první pohled? Tak to má být! Nač dobře vidíte, to většinou koupíte.
Výrobci dokonce platí obchodům takzvané regálné, aby jejich produkty umístili právě na nejvhodnější místo.
- 4.
Rozptylovací cedulky
Snahou obchodníka je udržet zákazníka v obchodě co možná nejdéle. Slouží k tomu i trik s různými cedulkami a upozorněními. Při nakupování se totiž pohled zákazníka pohybuje zleva doprava, stejně jako při čtení. »Zaráží« se ale o barevné cedulky, které upozorňují na reklamy a akce. Naruší tak soustředění zákazníka a ten podvědomě zpomalí.
- 5.
Nejběžnější zboží daleko
Obchodníci pečlivě kalkulují nejen s tím, na které místo prodejny ten který výrobek umístí, ale i jak nákupní cestu zákazníka co nejvíce zkomplikovat. Čím víc bude obchod křižovat a hledat to, co potřebuje, tím větší je šance, že koupí i něco navíc. Nejdále od vchodu bývá umístěno nejběžnější zboží. Mléko a pečivo nikdy nenajdete hned u vstupu a většinou jsou i daleko od sebe.
- 6.
Stěhování regálů
Jdete »na jistotu« pro své oblíbené zboží? Smůla! Obchodníci rozmístění zboží na prodejně často mění. Při jeho hledání musí zákazník projít další část obchodu a je velká šance, že si do košíku přidá další zboží. Podle průzkumů se po každé reorganizaci zboží v prodejně, supermarketům zvyšují tržby.
- 7.
Špatné cenovky
Častým trikem je nesprávná cenovka. Pokud na ni zákazník upozorní, dozví se, že patří k sousednímu zboží a nedopatřením ji »někdo« prohodil.
- 8.
Stará cena
U zboží, které bylo v akci, ale už není, zase často zůstává akční cen. Když ji zákazník vloží do košíku, dozví se pravdu až při placení. Vinu »házejí« prodejci na brigádníky, kteří udělali chybu. Oblíbenou fintou je při slevě i nezadání nižší ceny do pokladny. Nepozorný zákazník pak »omylem« zaplatí původní (vyšší) cenu.
- 9.
Slevy, akce, letáky
Zboží, které je v letáku nebo na regále obchodu označené jako zlevněné nebo akční, ještě nemusí být skutečně cenově výhodné. Prodejci často upozorňují na slevy u zboží, které ani po slevě není levnější než u konkurence. Jenže už jen velké nápisy AKCE či SLEVA přitahují pozornost a lidé je vhodí do vozíku bez nějakého většího přemýšlení či dokonce porovnání.
- 10.
Věrnostní kartičky
Chytit a nepustit. Tak se dá jednoduše popsat taktika, kdy zákazníci získávají slevy díky věrnostním kartám, případně za nákup sbírají různé body apod. Nejenže se kvůli nim do obchodu pravidelně vrací, často se dokonce snaží, aby nákup přesáhl určitou minimální cenovou hranici a oni tak získali své body.
- 11.
Rada: Zvykněte si počítat
Nafouknuté obří pytlíky s chipsy, na jejichž dně es smutně choulí hrstička brambůrků. Velké bonboniéry, ve kterých po otevření najdete jen pár bonbonů. Pokud se k fíglům obchodníků přidají i triky výrobců, má zákazník jedinou možnost. Počítat!
Součástí cenovek na regálech totiž bývá přepočet ceny zboží na pevně danou jednotku, jako je 1 litr, 1 kilogram nebo 1 kus. Takhle snadno zjistíte, kolik přesně za svůj nákup zaplatíte.
- 12.
Jak fungují barvy
Náš nákup ovlivňují i barvy obalů. »Barvičky« totiž dokážou ovlivnit náš mozek a naservírovat mu určitý pocit.
*Modrá - bezpečí a důvěra (oblíbená barva bank)
*Černá - stabilita a jistota (užívá se na obaly luxusního zboží)
*Bílá – rovnováha, čistota a jednotnost
*Červená – energie, naléhavost, vzrušení
*Žlutá – uvolnění, osvobození, optimismus, hravost (v obchodech bývá spojená se slevami)
*Zelená – uklidnění, bezpečí, naděje, zdraví (používá se pro bio potraviny)
Přehledně: Jak zdražily mléko, pečivo či papriky? Expert popsal příčiny, Nekula špatné výsledky kontrol
VideoVideo se připravuje ...Agresor v obchodním centru napadl prodavače nůžkami policie ČR