Povinné bezpečnostní asistenty v nových vozech představila Evropská komise už loni v květnu a od roku 2022 je požaduje ve všech nově homologovaných autech. Minulé úterý se v Bruselu dohodli na přesné podobě. Zbývá jen, aby návrh potvrdil Evropský parlament. 

13 povinností a jejich klady a zápory

Lepší výhled náklaďáků a autobusů 

Tiráky a autobusy mají mít lepší výhled ze sedadla i systém sledování chodců a cyklistů.

+ Pomůže proti sražení pasažérů přebíhajících hned po vystoupení z autobusu.

- Půjde vypnout pouze jednotlivě, když vůz stojí se zataženou ruční brzdou.

Detekce únavy

Do vozů se dává už dnes. Monitoruje, jestli držíte volant a jak s ním pracujete. Řidiče, kteří řídí chaoticky, upozorňuje neustále. Když vyhodnotí, že jste unaveni, upozorní vás, abyste si dali přestávku. Může i přibrzdit.

+ Pomáhá proti mikrospánku

- Funguje dost svéhlavě.

Asistent jízdy v pruzích

Běžná součást nových vozů. Pokud nabude dojmu, že řidič nereaguje, začne sám točit volantem.

+ Sníží počet nehod při nevěnování se řízení.

- Nefunguje tam, kde nejsou zřetelné pruhy.

Bezpečnější sklo

Komise požaduje poddajnější čelní plochu vozu kvůli ochraně chodců. Kapoty jsou měkké už teď, zbývá jen sklo.

+ Zvýší šance na přežití chodců.

- Výměna skla se prodraží.

Rychlostní asistent

Po nastartování se automaticky zapne, ale půjde vypnout. Systém už dnes umí číst dopravní značky, upozorňovat na nejvyšší povolenou rychlost a pomocí tempomatu upravit podle situace navolenou rychlost. Nefunguje ale bezchybně – jako značku vyhodnotí i terčík na zádi kamionu. Komise počítá se třemi postupnými fázemi požadavků. V první fázi budou vozy jen upozorňovat, ve druhé začne sám brzdit, ale půjde vypnout. Třetí budoucí varianta by mohla zpomalit nekompromisně.

+ Není nutné vypínat tempomat i při omezení rychlosti .

- Žádný současný systém nefunguje spolehlivě.

Připomínače pásů

Od roku 2014 jsou povinné pro řidiče, nově mají být v osobácích pro všechna sedadla.

+ Následky nehod se sníží.

- Položíte na sedačku tašku, a už pípá.

Signalizace nouzového brzdění

Při krizovém brzdění se rozblikají světla.

+ Už dnes běžné

- Musí být zřetelné u všech výrobců a modelů aut.

Parkovací kamera nebo čidla

Tzv. detekce zpětného chodu má zabránit kolizím při couvání. Může to být kamera či senzor.

+Užitečné při parkování.

-Čidlo nezabrání přejetí nerozvážného chodce.

Černá skříňka

Systém bude průběžně sledovat rychlost, stav i míru aktivace bezpečnostních systémů. Podmínkou je, aby nezaznamenával VIN vozidla.

+ Pomůže při šetření nehod.

- Nedokážeme si představit, že policisté po každé nehodě budou zkoumat její obsah.

Nouzové brzdění

Má působit i v nízkých rychlostech. Zpravidla pozná nebezpečí, vydá varování a až v poslední chvíli začne prudce brzdit.

+ Snižuje následky nehod.

- Kvůli znečištění čidel nemusí fungovat, třeba v zimě.

Příprava na alkoholtestery

Komise požaduje snadnou dodatečnou instalaci alkoholových zámků do osobáků, náklaďáků i autobusů.

+ Montáž alkoholového zámku bude snadnější.

- Může reagovat na cukrovinky nebo ústní vodu.

Ochrana před bočním nárazem

Boční náraz do stromu či sloupu je často smrtící. Auta by měla být nově z boku odolnější.

+ Zachrání řadu životů.

- Může mít dramatický vliv na cenu vozu.

Sledování tlaku gum u dodávek a autobusů

U osobáků už povinný je, nově má být i u dodávek, náklaďáků a autobusů.

+ Když funguje, pomáhá.

- Čidlo ve ventilku výrazně prodražuje výměnu kol.

Budou zachraňovat životy

Za drtivou většinu nehod může řidič. A elektronické systémy mohou počet takových nehod snížit. „Podle předpokladů by během 16 let mohlo být, po zavedení nových systémů v roce 2022, v Evropě zachráněno až 25 000 lidských životů,“ říká Igor Sirota z ÚAMK.

„Z druhé strany je namístě neustále zdůrazňovat, že tím, kdo odpovídá za provoz vozidla, je člověk. Jinými slovy, řidič vždy musí mít možnost neposlechnout elektroniku. Třeba když to vyžaduje situace, překročit povolenou rychlost, aby dovezl nemocného do nemocnice, vyhnul se možné srážce s jiným vozem, chodcem a podobně,“ dodává.

VIDEO: Polský kamioňák málem sejmul Čecha na silnici. Podruhé jsem se narodil, říká řidič.

Video
délka: 02:10

Polský kamioňák málem sejmul Čecha na silnici. Podruhé jsem se narodil, říká řidič FTV Prima