Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Boeing vyzval k odstávce letadla, které „vypeklo“ i Čechy. Černé skříňky míří do Paříže

Aktualizováno -
14. března 2019
08:25
Autor: ČTK - 
14. března 2019
07:15

Americká společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu veškerá letadla generace Boeing MAX. Analytici podle televize CNN odhadují, že v případě tříměsíční výluky provozu to může firmu stát až pět miliard dolarů (113 miliard korun). O odškodné se již přihlásily aerolinky Norwegian Airlines. Problematický návrat ve stroji Boeing 737 MAX zažili i Češi, kterým se kvůli evropskému zákazu protáhla cesta z Kapverdských ostrovů a Dubaje, během níž museli počkat a přesednout do jiného letounu. Delegace s černými skříňkami z havarovaného letu etiopských aerolinek zamířila ve čtvrtek do Paříže, kde je mají prozkoumat odborníci.

„Boeing má nadále plnou důvěru v bezpečnost 737 MAX. Ale po konzultaci s americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA), americkým Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě (NTSB) a leteckými úřady a zákazníky z celého světa se Boeing rozhodl, z přemíry opatrnosti a snahy znovu přesvědčit leteckou veřejnost o bezpečnosti stroje, doporučit FAA dočasně odstavit z provozu celosvětovou letku 371 letadel 737 MAX,“ uvedl Boeing v prohlášení.

Boeing 737 MAX je čtvrtou generací úzkotrupého letounu Boeing 737 a vedle typu MAX 8, který se ve službě etiopské společnosti Ethiopian Airlines v neděli zřítil, zahrnuje typy MAX 7, MAX 9, MAX 10 a MAX 200.

Po nedělní nehodě, při které zahynulo všech 157 lidí na palubě, postupně letecké společnosti i státy vyloučily stroje MAX 8 i jiné typy této generace z provozu. Jako poslední tak učinily Spojené státy s Panamou.

Nucené odstavení zřejmě Boeing přijde na miliardy dolarů. Podle CNN dokáže společnost ztrátu ustát, neboť jen v loňském roce vykázala zisk 10,6 miliardy dolarů (240 miliard dolarů).

Norové už vystavují Boeingu účet

Lze očekávat, že největší podíl v nákladech na odstávku provozu bude odškodnění leteckých společností. Již ve středu se ozvaly aerolinky Norwegian Airlines s tím, že účet za nemožnost provozovat svých 18 letadel 737 MAX pošlou společnosti Boeing.

Není to poprvé, co společnost Boeing odstavila všechny své provozované letouny z provozu. V roce 2013 stejné rozhodnutí učinila v případě strojů 787 Dreamliner. Reagovala tím na problémy s bateriemi, které se mohly vznítit. V té době bylo v provozu asi 50 těchto letadel a Boeing tvrdil, že kvůli tomu měl jen minimální škody. Zatímco společnost tehdy hledala řešení problému, další letouny nadále vyráběla.

Černé skříňky prozkoumají v Paříži

Nyní se pátrá po příčině nedělní nehody Boeingu 737 MAX 8. Napovědět by mohla data získaná z černé skříňky. Ta bude nakonec analyzovat francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA). Oznámil to jeho mluvčí, a to krátce poté, co podobný úřad v Německu odmítl skříňky přijmout s odkazem na to, že jde o nový model, na který není vybaven.

Etiopské aerolinky Ethiopian Airlines původně uvedly, že kvůli nedostatku technické kapacity pošlou černé skříňky k analýze do Německa. Německý Spolkový úřad pro vyšetřování leteckých nehod (BFU) to ale následně odmítl. „Toto (Boeing 737 MAX 8) je nový typ letadla s novými černými skříňkami a s novým softwarem. My to udělat nemůžeme,“ odůvodnil rozhodnutí BFU jeho mluvčí Germout Freitag.

kukuku ( 14. března 2019 14:07 )

Ale tím, že éra stojí v hangáru - vzniká škoda jeho majiteli, ne pasažérovi - ten nemá být za co odškodňován. Majitel musí sehnat a zaplatit jiné letadlo - ten má nárok na kompenzaci škody.

Jarabak ( 14. března 2019 12:34 )

To, jestli bude nakonec Boeing platit odškodnění, záleží na výsledku vyšetřování. Letadla na zem neposlal Boeing, ale úřady. Klidně se nakonec může ukázat, že posádka Lion Air a Ethiopian Airlines prostě neuměla létat s tímhle typem, nebo že zanedbali údržbu. Ani za jedno nemůže výrobce letadla. Nebo to samozřejmě může být konstrukční vada a pak bude Boeing muset platit.

vihor ( 14. března 2019 10:02 )

Můžete žalovat stát, resp. EU. Problém je v tom, že se budou odvolávat na veřejný zájem bezpečnosti leteckého provozu. Takže vám nezbude než žalovat firmu Boeing. Těch žalob na ně bude asi hodně, ale v Česku stále není zavedena možnost hromadné žaloby, takže ponesete náklady sám. Najmout si advokáta v USA asi nebude levná záležitost. Ten problém se 737 MAX ale bude velký, protože Boeing šel při konstrukci za hranu bezpečnosti a nacpal do něj příliš velké motory, aby trumfnul konkurenci úsporností, na které to konstrukčně staré letadlo ze 60. let 20. století už nestačí. Snažil se to vykompenzovat elektronickým systémem MCAS, ale za cenu snížení bezpečnosti letu. Podle mého názoru ty motory budou muset zmenšit a upravit konstrukci letadla, a do provozu ze 737 MAX vrátí až tak za dva roky. Pokud do té doby Boeing nezkrachuje.

Zobrazit celou diskusi