„Manžel jednou přišel s tím, že někde cosi vyčetl a pořídil pro nás oba dárek, že to bude super. Já ho hned sepsula, že bez lékaře nevezmu kromě vitaminů nic,“ začíná vyprávět paní Stanislava Marková (55) s tím, že si dává pozor na podobné pilulky, jelikož se léčí s kolísavým tlakem a arytmií. „Můj děda na to zemřel po šedesátce, sestra to má též. Manžel měl infarkt a bere toho víc než dost,“ vysvětluje.

Lékarnice vysvětlila

Když tedy její manžel Vladimír Marek (75) zakoupil pilulky Friocard, které jsou dle výrobce označené jako kapsle na snížení krevního tlaku, začala paní Stanislava shánět informace. „Pátrala jsem na internetu dle názvu výrobku i fi rmy a dostala jsem se až k ochotné lékárnici z Hodonína, která mi sdělila, že jde dle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) o zakázaný lék. No, muž byl samozřejmě velmi zklamaný, nicméně na mě dal, že to pošle zpět,“ popisuje dále. Bohužel jednu ze tří krabiček mezitím stačili manželé otevřít.

Přesto si řekli, že se pokusí celou zásilku vrátit a uvidí, kolik peněz se jim vrátí zpět. „Manžel je tedy poslal zpět na adresu do Bulharska (EURO-FF-LTD lliansko shose, str. 10, office 10, Sofia, 1220, Bulgaria). Nic se ale nedělo. A ani neděje. Naneštěstí si neuschoval podací lístek, ale máme poznačené podací číslo RR148074521CZ,“ pokračuje. Balíček byl dle sledování zásilky podán 7. prosince a 13. prosince dodán v cílové zemi. Co mají manželé dělat nyní? Nachází se v situaci, že nemají ani peníze, ani pochybné tablety… Proto se obrátili o pomoc na Ombudsmana Blesku.

Pozor na tyto pilulky!

Český Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) varuje před pilulkami Friocard. Podle mluvčí SÚKL Kláry Brunclíkové je tento přípravek opravdu uveden v přehledu s názvem Internetové stránky s nelegálními nabídkami neschválených přípravků. Jelikož se ale jedná o doplněk stravy, spadá jeho kontrola pod Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI).

Inspektoři SZPI: Ihned jsme zahájili kontrolu!

Blesk požádal o vyjádření i Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI). Ta následně na základě podkladů od manželů Markových zahájila kontrolu. „Při předběžném průzkumu bylo zjištěno, že výrobek Friocard je nabízen prostřednictvím několika jiných internetových stránek. Všechny tyto internetové stránky byly umístěny ke 12. 8. 2022 na seznam rizikových webových stránek v rámci portálu Potraviny na pranýři,“ informoval Blesk mluvčí SZPI Pavel Kopřiva s tím, že jelikož se jedná o rumunskou společnost, bylo rovněž ze SZPI zasláno oznámení rumunským dozorovým orgánům v systému AAC (evropský systém pro boj s falšovanými potravinami), ve kterém SZPI upozorňuje na protiprávní jednání rumunské společnosti v souvislosti s poskytováním informací o výrobku a nevyřešením odstoupení spotřebitele od smlouvy.

„Dozorové orgány v Rumunsku by tak v rámci svých národních kompetencí měly vykonat u předmětného subjektu kontrolu a prověřit sdělená podezření,“ dodal Kopřiva.

ČOI nebo zjednodušená žaloba

„Pokud se zahraniční obchodník zaměřuje na české spotřebitele, například tím, že má webové stránky v češtině, přijímá platby v českých korunách či zboží zasílá do Česka, řídí se uzavřená kupní smlouva českým právem. A manželům Markovým tak náleží veškerá práva, která jim poskytují české zákony,“ vysvětluje Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený.

Zvýšené náklady

Při koupi zboží na dálku, tedy přes telefon či internet, má spotřebitel podle občanského zákoníku 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodejce uplatnil možnost odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce. „Nebyli-li manželé Markovi ze strany prodejce poučeni o svém zákonném právu odstoupit od smlouvy, mohou tak učinit až do jednoho roku a čtrnácti dnů,“ zdůrazňuje Ombudsman Blesku.

„Vzhledem k tomu, že prodejcem pochybného výrobku je zahraniční společnost, lze předpokládat obtížnou komunikaci s ní. Veškerá oznámení je tak vhodné zasílat jí pro jistotu poštou na doručovací adresu uvedenou v obchodních podmínkách či přímo u zásilky se zbožím. Manželé Markovi musí počítat s tím, že budou hradit zvýšené náklady za komunikaci s prodejcem, třeba za zaslání dopisu či přepravu zakoupeného zboží,“ říká dále Zelený.

Evropské spotřebitelské centrum

Nepodaří-li se jim od prodejce získat peníze nazpět, mohou o pomoc požádat Evropské spotřebitelské centrum, které funguje při České obchodní inspekci. „Toto centrum pomáhá spotřebitelům řešit jejich spory s obchodníky z jiných členských států Evropské unie, Islandu nebo Norska. Ovšem s ohledem na negativní zkušenosti jiných kupujících, které jsou k nalezení na internetu, lze jen stěží očekávat, že se peníze podaří získat touto cestou zpět,“ pokračuje Lukáš Zelený s tím, že manželé Markovi se také mohou kdykoliv obrátit na advokáta, který se zabývá i drobnými spotřebitelskými spory, a s jeho pomocí podat k soudu návrh na vydání evropského platebního rozkazu, tedy jakousi zjednodušenou žalobu.

Ombudsman Blesku radí: Pokud si můžete vybrat, plaťte kartou!

Pokud by manželé Markovi platili platební kartou a obchodník jim následně po odstoupení od smlouvy nevrátil peníze, mohli by nyní využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback).

„S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by tedy co nejdříve kontaktovali svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Jenže pokud za objednané zboží platili v hotovosti (na dobírku) nebo bankovním převodem, tak takovou možnost nemají,“ radí čtenářům Blesku Mgr. Lukáš Zelený.

 

Video
Video se připravuje ...

Pět nejčastějších nemocí, na které Češi umírají Videohub

Fotogalerie
9 fotografií