Jedno kliknutí na telefonu spustí boj o peníze: Ombudsman varuje před nástrahami internetu
-
Stále častěji platíme kartou, objednáváme si zboží přes internet, nakupujeme v e-shopech a bazarech. Rostoucí obchody prostřednictvím karet lákají podvodníky, kteří jen čekají na naši chybu. A my chybujeme. Svědčí o tom desítky žádostí o pomoc, se kterými se obracíte na Ombudsmana Blesku. Dnes proto přinášíme rady, jak se bránit.
- 1.
Rizika chytrého telefonu
Nepozornost uživatele chytrého telefonu připojeného k internetu může často způsobit „koupi“ něčeho, o co vůbec nestojí. Řada následných chyb pak zapříčiní odeslání zprávy, které ho stojí peníze! Z právního hlediska je skutečně možné prostřednictvím SMS uzavřít platnou smlouvu.
„Ostatně kupování jízdenky MHD přes SMS zná skoro každý z nás a je to založeno na podobném principu,“ říká Roman Moussawi. Pokud se tak stane a člověk klikne, jak má správně dále postupovat?
„Předně nestahovat a hlavně nesouhlasit s něčím, co skutečně nechci. Obecně při jakémkoliv potvrzování čehokoliv by měl být člověk velmi opatrný, a to možná stejně opatrný, jako by vám dal třeba někdo něco podepsat,“ radí Ombudsman Blesku.
- 2.
Jak poznat bezpečný e-shop?
Přesné rady, jak vybrat bezpečný e-shop, neexistují, ale jsou zásady, které se vyplatí dodržet. „Mezi hlavní patří nehledět pouze na cenu inzerovaného zboží, u neověřeného e-shopu neplatit zboží předem, ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a věnovat pozornost obchodním podmínkám. Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze,“ popisuje Lukáš Zelený. „Je nutné k nim přistupovat kriticky. Nikdo nezaručí, že pár pozitivních recenzí si obchodník nenapsal sám,“ varuje.
- 3.
Jak zachránit peníze přes chargeback?
Pokud jste za nedodané nebo zničené zboží platili kartou, máte šanci získat peníze zpět pomocí tzv. chargebacku. „Jde v podstatě o reklamaci s tím rozdílem, že ji nepodáváte prodejnímu místu, ale bance,“ vysvětluje Tomáš Hládek z Komise pro platební styk z České bankovní asociace. Využít chargeback ale můžete, až když jste se pokusili s obchodníkem jednat a ten nereagoval nebo vás odmítl.
POSTUP: ● Nejprve se obraťte s reklamací na obchodníka, u kterého jste zboží nebo služby zaplatili.
● Pokud nekomunikuje, kontaktujte banku.
● Připravte si dokumenty – doklad o koupi zboží či služby, kopii vaší snahy o korespondenci s obchodníkem.
● POZOR! Chargeback lze využít pouze u on-line plateb kartou. V případě bankovního převodu to nelze!
- 4.
Jak je to s lhůtou na odstoupení?
Každý může odstoupit od smlouvy vždy bez sankce či udání důvodů do 14 dnů od převzetí zboží. „Možnost odstoupení se týká takzvaných distančních smluv, při nichž se strany osobně nesetkají, ale uzavírají je na dálku (třeba právě přes on-line prodejní portál),“ říká Lukáš Zelený.
Pokud prodávající řádně nepoučí o právu na odstoupení, prodlužuje se lhůta k odstoupení na jeden rok a čtrnáct dnů. „Pokud by však v jejím průběhu dodatečně poskytl poučení, začíná tímto okamžikem běžet pouze nová, čtrnáctidenní lhůta,“ upozorňuje dále Lukáš Zelený.
„Odstoupení od smlouvy je třeba učinit klidně i elektronickou cestou. Je však lepší využít klasickou písemnou formu, která je průkaznější, i když ji zákon nevyžaduje. Podstatné je, že pro dodržení lhůty pro odstoupení stačí, bylo-li oznámení o odstoupení odesláno nejpozději poslední den lhůty,“ radí Ombudsman Blesku.
VideoVideo se připravuje ...Blesk Podcast: Dětský profil jako pozvánka pro zloděje? Kožíšek radí, jak s dětmi čelit internetu. Jiří Marek, Lukáš Červený