Příběh začíná v prosinci 2019, kdy svět ještě vůbec netušil, jak moc pandemie koronaviru ochromí všechno, všechny a všude… Skupina 7 kamarádek se v tu dobu rozhodla, že vyrazí 7. května 2020 na pár dní na řecký ostrov Kréta. 17. prosince proto zakoupily dohromady 7 letenek za 24 135,88 Kč.
„Poprvé jsme vyzkoušely koupit letenky přes internetový portál Gotogate a měly jsme letět s řeckou společností Aegean Airlines,“ vyprávějí dvě z nich – Magda Hlaváčková (45) a Zdenka Myslikovjanová (54). Jenže kvůli koronaviru Česká republika 12. března 2020 uzavřela hranice.
„Začaly jsme se hned v březnu dotazovat, co se bude dít. Odepsali nám, ať vydržíme, až nastane náš termín. Že se situace mění každým dnem,“ vzpomíná Magda Hlaváčková. 10. dubna pak společnost Gotogate sama nabídla klientkám voucher na rok. „Jinou možnost nám nedali, tak jsme na to přistoupily,“ popisuje Hlaváčková.
Když se hranice uvolnily, přišel šok…
Letenky již nestály 3 tisíce, ale skoro 10 – a skupinka by musela za »výhodné letenky« dost doplácet. Jelikož bylo jednání s internetovým portálem dost složité a na vrácení peněz nikdo nereagoval, rozhodly se Magda Hlaváčková a Zdenka Myslikovjanová požádat Ombudsmana Blesku o radu, jak mají postupovat. Blesk případ předal do rukou advokáta Mgr. Jakuba Kerestešiho, který se jim snažil pomoci.
Podle něj společnost Gotogate nepostupovala úplně správně. Ani jednou totiž klientkám nenabídla vrácení peněz. „V klientech mohla nabídka společnosti vzbudit dojem, že nedojde-li k přerezervaci, o své peníze přijdou,“ tvrdil tenkrát Jakub Keresteši.
Dobrý konec
Magda Hlaváčková a Zdenka Myslikovjanová po článku v Blesku znovu kontaktovaly Gotogate s informacemi, které dostaly právě od Ombudsmana Blesku. A dožadovaly se navrácení peněz za neuskutečněný let.
„Jak nám sdělil právník, nebyly nám nabídnuty všechny možnosti, tedy primárně vrácení peněz, se kterým počítá nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ve svém článku 8. Byl nám nabídnut pouze voucher na přebookování letu, který v nás vzbudil dojem, že je to jediná cesta, jak o peníze nepřijít, což je však v rozporu s výše zmíněným nařízením. O našem problému jsme informovaly také redakci deníku Blesk, kterému jsme zaslaly níže uvedený e-mail,“ napsaly do Gotogate. Odpověď přišla během pár dnů. V ní se klientky dozvěděly, že jejich žádost přeposlali letecké společnosti Aegan Airlines.
„Za 20 dní dorazila další zpráva. A tentokrát konečně ta dobrá, že nám budou vráceny peníze za letenky během 3 – 5 pracovních dní. Částka pak bude snížena o manipulační poplatky společnosti, což ve výsledku dělalo asi minus 700 korun pro každou,“ popsaly Blesku.
Letadlo s československými turisty se rozpadlo na kusy! Nejhoršímu leteckému neštěstí v Česku mohl zabránit…

Ombudsman Blesku: Vyplatilo se jim zabojovat
Co na závěr celého případu s letenkami, který dopadl dobře, říká advokát a Ombudsman Blesku Mgr. Jakub Keresteši?
„Výše uvedený příklad doložil staré známé motto: »Kdo bojuje, může prohrát. Kdo nebojuje, už prohrál«. Čtenářky vytrvaly a vědomy si svého práva trvaly na vrácení prostředků. Je otázkou, zda využily při jednání argumentaci poskytnutou ombudsmanem Blesku či nikoli, nicméně právo bylo v tomto případě na jejich straně,“ okomentoval Jakub Keresteši.
A na závěr podpořil i další čtenáře Blesku: „Pevně věřím, že tento případ bude poučením pro všechny, kteří mají nějaký nárok, aby nevzdávali svůj boj předčasně, a minimálně se poradili o svých právech. Vždyť internet je plný nabídek alespoň bezplatného posouzení nároku či poradenství.“
VIDEO: Dekomprese vysála z boeingu devět lidí.
Dekomprese vysála z boeingu devět lidí Mall.tv