Plán byl jasný. Koupit si v prosinci výhodné letenky na Krétu a v květnu si užít u kamarádky, která tam vlastní dům. Když se v prosinci 2019 objevily letenky za 3 tisíce, neváhaly a rozhodly se je pořídit. „Já jsem zrovna byla u počítače, tak jsem ostatním zavolala, že to pro všechny vezmu,“ říká Magda Hlaváčková.

Poprvé přes Go-To-Gate

Letenky na 7. května s návratem 13. května objednala a rovnou i kartou zaplatila 17. prosince. „Poprvé jsme vyzkoušeli portál Go-To-Gate a měly letět s řeckou společností Aegean Airlines,“ vyprávějí obě. Celkově je letenky i s příplatkem za zavazadlo vyšly na 24 135,88 Kč. Jenže kvůli koronaviru ČR 12. března 2020 uzavřela hranice. „Začaly jsme se hned v březnu dotazovat, co se bude dít. Odepsali nám, ať vydržíme, až nastane náš termín. Že se situace mění každým dnem,“ vzpomíná Magda Hlaváčková.

(Ne)řešení rezervace

10. dubna 2020 přišla od společnosti Go-To- -Gate nabídka na prodloužení rezervace a otevřený voucher na rok. „Jelikož jiná možnost nebyla, chtěli jsme prodloužit rezervaci,“ popisuje Hlaváčková s tím, že potvrzující mail o prodloužení dorazil 24. dubna. Na den přesně, ale za čtyři měsíce, dostaly rezervační kód. „Byl to kód na nákup nových letenek. Ovšem za úplně jiné ceny. Ze 3 tisíc najednou bylo skoro 10 tisíc a musely jsme zamluvit termín všechny najednou,“ popisuje Zdenka Myslikovjanová.

To se jim nelíbilo a zvolily vyčkávací taktiku. Začátkem září se skupina pokusila kontaktovat Go-To-Gate znovu. „Vysvětlily jsme důvod, proč si nemůžeme vybrat, a chtěly vrátit peníze. Od té doby se nikdo neozval,“ pokračuje Myslikovjanová. Pokusy spojit se s někým telefonicky nebyly úspěšné. „Odpověď přišla až 10. dubna 2021 s tím, že sice obdrželi požadavek vrátit peníze, ale že nám rezervace propadla a máme smůlu,“ vzpomíná Hlaváčková s tím, že pod odpovědí byl jejich položený dotaz ze září loňského roku.

Vadí jim způsob jednání

Kamarádky se shodují na tom, že částka 3000 korun není likvidační. „Ale jedná se o princip. Oni nám nenabídli možnost vrátit peníze. My jsme nic nezrušily, oni sami poslali voucher za zrušený let,“ uzavírají.

Co na to Go-To-Gate?

Go-To-Gate zaslala Blesku vyjádření k tomuto případu. „Vrácení peněz můžeme zpracovat v souladu s pravidly letecké společnosti a našimi podmínkami. Vezměte prosím na vědomí, že podle pravidel letecké společnosti nemusí být některé poplatky vratné. Pokud si cestující přeje pokračovat s možností vrácení peněz, požádejte ho, aby odpověděl na e-mail s potvrzením,“ napsali do redakce Blesku.

Ombudsman Blesku: Měly počkat na zrušení letu

Mají kamarádky šanci získat peníze za zaplacené letenky zpět? „Na tuto otázku bohužel neexistuje jednoznačná odpověď. Z doložených informací vyplývá, že let se pravděpodobně nekonal a byl zrušen. Podstatné však je, zda byl let zrušen již v době, kdy klientky na serveru zvolily možnost vydání otevřené letenky,“ shrnuje Ombudsman Blesku a advokát Mgr. Jakub Keresteši.

S tím, že kdyby byl let zrušen v době, kdy klienti požádali o novou letenku, pak nebyl postup prodejce správný. „Nebyly nabídnuty všechny možnosti, tedy primárně vrácení peněz, se kterým počítá Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ve svém článku 8. Vydávat vouchery nebyla letecká společnost, která let zrušila, vůbec oprávněna,“ vysvětluje Jakub Keresteši.

„Reakce cestujících byla ale v daném případě trochu ukvapená, ačkoli ji chápu. Pokud by klientky vytrvaly a počkaly, až let zruší letecká společnost, bezpochyby by zde byl nárok na vrácení kupní ceny letenek. Pokud však požádaly o změnu dřív, než let zrušila aerolinka, je nabídka poukazu na pozdější let v pořádku,“ tvrdí.

Přesto podle Ombudsmana Blesku společnost Go-To-Gate nepostupovala dobře. Rozhodně chyběla nabídka vrácení peněz. „V klientech mohla nabídka společnosti vzbudit dojem, že nedojde-li k přerezervaci, o své peníze přijdou,“ dodává.

Letecká společnost Aegean má v obchodních podmínkách jen informace k zrušeným letům od 1. 7. 2020, což není tento případ. „Jinak platí klasické storno podmínky letecké společnosti a záleží, jaký byl letový tarif. S ohledem na cenu bych soudil, že ten nejlevnější. Zde je uvedeno, že se vrací daně. Osobně si myslím, že právní nárok na vrácení ceny letenky zde není, ale je možné, že s ohledem na situaci udělá aerolinka nějakou výjimku,“ přidal komentář na závěr.

Fotogalerie
4 fotografie

Dovolená v tuzemsku: „Zamiřte do krajských měst,“ radí šéf CzechTourism, nejen jak ušetřit.

Video
Video se připravuje ...

Dovolená v tuzemsku: „Zamiřte do krajských měst,“ radí šéf CzechTourism, nejen jak ušetřit Markéta Volfová, Lukáš Červený