Vyplatí se last minute zájezdy v téhle době?

Oproti minulým rokům jsou last minute zájezdy viditelně levnější. Výhodné jsou pak i z hlediska současné situace – pokud se rozhodnete pro cestu na poslední chvíli, budete vědět, zda již budete v konání zájezdu naočkovaní, jaké jsou aktuální podmínky v destinaci a podobně.

Jak je to s rušením dovolené?

Toto upravuje občanský zákoník. Odstoupit od smlouvy můžete vždy, většinou ale se storno poplatkem.

A kdy to jde bez něho? Třeba když v místě pobytu nastaly mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu, na přepravu do místa určení cesty nebo pobytu – šlo by tedy i třeba o propuknutí nové vlny pandemie.

Má cestovní kancelář povinnost mě informovat o podmínkách pro vstup do země?

Ano. V případě, že tak neučinila – například neřekla, jaké potvrzení o bezinfekčnosti je nutné pro tu a tu destinaci a vy kvůli tomu nemůžete do cílové země vstoupit – je to pochybení cestovní kanceláře a lze za to žádat reklamaci. Je ale doporučeno nepřijímat žádné vouchery, ale žádat buď navrácení peněz, anebo si rovnou domluvit jiný zájezd.

Mám koupený zájezd. Ale změnily se podmínky vstupu do země či zájezdu. Jak bude probíhat storno?

Nelze to zevšeobecnit, protože je třeba zjistit, na kom leží odpovědnost. Zde je pár příkladů.

Pokud cílová země změnila podmínky (například očkování) a klient se novým podmínkám nestihne přizpůsobit, nejedná se o problém cestovky a klient o peníze přijde, případně mu bude odečten storno poplatek.

Pokud z nějakého důvodu dojde ke zrušení ze strany cestovní kanceláře (zákaz letů apod.), měla by vrátit veškeré uhrazené prostředky.

Tzv. lex voucher (zákon umožňující cestovkám místo vracení peněz vystavit voucher na zájezd v budoucnu) již nové zájezdy nepokrývá, měly by tedy být vráceny peníze. A to i v případě, že byl zájezd uhrazen poukázkou podle lex voucher.

Samostatnou kapitolou jsou pak změny zájezdu těsně před odletem, nebo po příletu do destinace. Obvykle to bývá změna hotelu, kdy cestovní kancelář uvádí, že daný hotel neotevřel, nebo je tzv. přebookovaný (přeobsazený).

Toto je vždy problém kanceláře a klient má nárok na slevu z ceny zájezdu z důvodu vady. Výše slevy z ceny zájezdu není nikterak stanovena, ale i v ČR již soudy přihlížení k tzv. frankfurtské tabulce.

Na co obecně dávat pozor při koupi zajezdu?

Hlavně se soustřeďte na následující věci:

a) podmínky vstupu do cílové země

b) storno podmínky CK

c) podmínky pojištění - co všechno pokrývá ve spojitosti s onemocněním covid-19. Tedy, zda se na toto onemocnění vztahuje pojištění storna. Pokud ano, zda jen pro nemocného, či pro všechny cestující (to bývá dost často kamenem úrazu pojistek storna). A také sledujte podmínky výplaty (zda v případě onemocnění, nebo izolace s nemocným apod.).

VIDE: Dovolená v tuzemsku: „Zamiřte do krajských měst,“ radí šéf CzechTourism, nejen jak ušetřit.

Video
Video se připravuje ...

Dovolená v tuzemsku: „Zamiřte do krajských měst,“ radí šéf CzechTourism, nejen jak ušetřit Markéta Volfová, Lukáš Červený