Sobota 19. června 2021
Svátek slaví Leoš, zítra Květa
Polojasno 32°C

Naďa se bojí o 72 tisíc, voucher od cestovky Blue Style propadne? Co radí právnička

Aktualizováno -
19. května 2021
18:05
Autor: Nikola Forejtová - 
19. května 2021
05:00

Část českých dovolenkářů se začala bát o své peníze. Především ti, kteří si loni nechali peníze za zájezd dočasně „propsat“ do voucheru Travel Safe +,  který nabízí cestovní kancelář Blue Style. Ačkoliv se jedná o na první pohled výhodný poukaz, který na rozdíl od lex voucheru přidával 10 % navíc, nyní hrozí, že s jeho expirací lidem možná propadnou peníze. Řada nespokojených klientů tak chystá i hromadnou žalobu. Bohužel je možné, že nebude úspěšná. Podmínky totiž byly nastaveny jasně a CK o nich informovala. Nyní je tak nutné si ověřit, dokdy si můžete svou dovolenou z poukazu zaplatit. 

„Rozhodně nepočítejte s tím, že bychom Vám vrátili peníze.“ S takovou odpovědí se podle svých slov setkala Naďa, když volala na CK Blue Style kvůli zrušenému zájezdu. Ten byl zaplacen pomocí poukazu Travel Safe+, který si Naďa nechala vystavit loni po první zrušené dovolené.

A podobně jako Naďa mluví několik desítek dalších klientů této cestovní kanceláře, kteří loni kvůli nemožnosti vycestování nechali své peníze cestovce výměnou za již zmiňovaný poukaz. „Bylo mi sděleno, že nám cestovka nic nevrátí, že si máme najít nový zájezd nebo voucher prodat někomu jinému,“ píše také uživatelka Nikola na diskuzním fóru, které se věnuje právě těmto poukazům. 

Nemusí odletět objednavatel, brání se BS

Poukazy lze uplatnit až do 31.10.2021 s tím, že si tak můžete objednat i zájezd na rok 2022. Až do konce června pak můžete přes poukaz koupit zájezd i den před odletem. Po této lhůtě alespoň 14 dní před odletem. „Nabídka zájezdů na další rok se zvěřejňuje na začátku října,“ píše pak Blue Style na svých stránkách. 

Poukazy opravdu lze prodat někomu jinému, jak zdůrazňuje provozní ředitel CK Blue Style Ondřej Rušikvas. „Jedna z  výhod je možnost zdarma měnit jména i počty cestujících osob. Jediné co musí zůstat zachováno, je objednavatel, který byl uvedený na původní smlouvě o zájezdu. Sám objednavatel však vycestovat nemusí,“ řekl Blesk Zprávám.

Na opakovaný přímý dotaz, zdali ale klienti přijdou o své peníze, pokud se poukaz nevyžije, Blue Style reagovala obsáhlejší odpovědí. 

„Děláme maximum pro to, abychom všem klientům, kteří si sami zvolili poukaz TraveSafe+, umožnili jeho čerpání. Tyto poukazy, které byly ve většině případů vystaveny ještě před zahájením letní sezóny 2020, jsme nastavili tak, aby je bylo možné uplatnit až do 31. 10. 2021 s tím, že klienti mohou vycestovat i v roce 2022. Klienti, kteří stále ještě svůj poukaz neuplatnili, jsou z naší strany pravidelně informování o aktuálních nabídkách zájezdů a možnosti poukaz uplatnit,“ uvádí Rušikvas. 

Naďa se svěřila Blesk Zprávám, že neví, jak se má bránit. Vedle toho, že se klienti domlouvají na hromadné žalobě, se tak pokouší sehnat pomoc i jinde. „Oslovila jsem Ministerstvo pro místní rozvoj, paní ministryně mi odepsala, že nemohou zasahovat do interních podmínek CK. ČOI mi neodpověděla,“ svěřuje se Blesk Zprávám. „Kde je ochrana nás spotřebitelů?“ zlobí se. A čeká, co bude nyní s jejími 72 tisíci korunami. 

Ministerstvo: Nemůžeme do toho vstupovat

A jak to s Travel Safe+ vlastně je? Protože se jedná o poukaz vydávaný přímo CK Blue Style, nespadá tak do kategorie tzv. lex voucher - zákona, který byl přijat v roce 2020 ministerstvem pro místní rozvoj a fungoval jako ochraná lhůta pro CK, které neměly k dispozici finanční prostředky pro navrácení všech peněz, které jim klienti za zájezdy poslali.

Lex voucher je tak chráněn zákonem. „Pokud jde o poukaz, který byl vydán na základě zákona lex voucher, tak v případě nevyužití jeho hodnota nepropadá, ale je cestovní kanceláří po skončení platnosti proplacen v penězích,“ upozorňuje Blesk Zprávy mluvčí MMR Vilém Frček.

Voucher od Blue Style však má vlastní podmínky. „MMR nemůže vstupovat do spotřebitelského vztahu mezi cestovní kanceláří a klientem. Co se týká podmínek čerpání voucherů, které nevznikly na základě zákona lex voucher, vždy jde o ujednání čistě mezi konkrétní CK a klientem,“ dodává Frček.

ČOI: Varovali jsme 

A podobně mluví i Česká obchodní inspekce, která vyzdvihává i to, že si měli klienti řádně nastudovat podmínky CK

„Klienti, kteří se nechali přesvědčit o tom, že přijmou jiný voucher, například s 10 % kreditem navíc, se však řídí smluvními pravidly mezi klientem a CK (je nutné prostudovat, co přesně podepsal a s čím souhlasil). Před těmito „vlastními“ vouchery mimo „Lex Voucher“ jsme opakovaně varovali spotřebitele a doporučovali jsme, aby si řádně prostudovali, s čím vlastně souhlasí,“ vysvětluje Blesk Zprávám mluvčÍ ČOI Jiří Frochlich. 

ČOI dodává, že se tak opravdu může stát, že o své peníze prostě přijdete. Kamenem úrazu je v podstatě to, že nebyli klienti dostatečně obezřetní. 

Zelená, červená či černá? Podívejte se na cestovatelský semafor Zelená, červená či černá? Podívejte se na cestovatelský semafor | Ministerstvo zdravotnictví

Exim Tours: U nás se peníze zpátky vrací

Blesk Zprávy se ptaly i u ostatních větších cestovních kanceláří, jak to mají s vouchery. „V posledních týdnech se na nás mnoho klientů obrací s dotazy, co se stane s jejich penězi, pokud by letos nemohli na dovolenou odjet. Vzhledem k tomu, že jsme vydávali pouze poukazy podle zákona LEX voucher, nemusejí se o své peníze obávat. Pokud voucher do konce srpna neuplatní, všechny peníze jim vrátíme zpátky,“ uvedl obchodní ředitel Exim tours Petr Kostka.

A stejně tak hovoří i CK Fischer. „Vouchery jsme od začátku vnímali jako krizové jednorázově řešení v bezprecedentní době. Klientům jsme vydávali pouze vouchery podle pravidel zákona LEX voucher. Nevymýšleli jsme žádné alternativy, protože jsme nechtěli dostávat klienty pod tlak, že by mohli o své peníze nenávratně přijít, pokud by voucher neuplatnili," říká mluvčí Jan Bezděk. 

Naďa: Podmínky přišly, byly nám ale poměrně skryty

Podle nespokojených klientů došlo ze strany CK Blue Style k velice neférovému a neetickému jednání. „Informace k voucheru byly lákavé, jeho pojištění, sleva, garance…Jenomže smluvní podmínky byly v příloze mailu, byly tak víceméně pro nás skryty. Brali jsme to tak, že to, co nabízí s voucherem, jsou ty podmínky. Smluvních podmínek v příloze jsme si všimli, až když jsme tohle všechno začali řešit,“ svěřuje se Naďa.

Naďa zmiňuje i jiné patálie, se kterými se během jednání s Blue Style potkala. Zmiňuje například to, že když si v lednu objednávala zájezd hrazený z poukazu, doplácela 19 045 korun. Jen den poté, co měl být zájezd doplacen, jí ale přišlo oznámení, že se hotel neotevře. 

„Na zákaznické lince jsem řekla, že nechápu, proč mi nevrátí peníze, když byl zájezd zrušen z jejich strany. Navíc jak mi vysvětlí, že mi nabídli a posléze nechali zaplatit celý zájezd, když již při poslední platbě věděli, že je hotel zavřený? Jejich odpověď byla zdrcující: Vrátíme Vám původní voucher,“ pokračuje Naďa. A dodává i počty: „Cena zájezdu je 71 575 korun. Voucher jsem měla na 52 962 korun. Proč jsem tedy doplácela 19 045?“ 

Nutno také dodat, že Nadě byl za zrušený zájezd navrácen voucher v původní částce. Zbytek, tedy doplatek, byl návracen ve formě financí zpět na účet.

Blue Style se pak brání, že vždy informovaly o podmínkách, ale i benefitech, které jejich voucher nabízí. „Podmínky byly velmi transparentní. Bez odsouhlasení smluvních podmínek klientem, nemohl být, za žádných okolností poukaz vystaven. V rámci celkové komunikace jsme velice pečlivě dbali na to, aby bylo zřejmé, že poukaz slouží k nákupu budoucích služeb. Bohužel nejsme schopni ovlivnit, zda se klient se zaslanými podmínkami skutečně seznámí,“ uvádí pro Blesk Zprávy.

Právnička o bezdůvodném obohacení i šancích

Stále tak zůstává otázkou, co vlastně nyní s voucherem lze provést poté, co jeho platnost vyprší. Podle provozního ředitele Blue Style Rušikvase se nyní před expirací běžně setkávají s tím, že klienti přenechají poukaz své rodině nebo příbuzným. Zůstává ale stejný objednavatel podle obchodních podmínek. 

„K dnešnímu dni byla uplatněna více než polovina těchto poukazů,“ říká Blesk Zprávám. Stejnou odpověď ale poskytlo Blue Style i serveru Novinky.cz, a to na začátku března. 

„Vždy postupujeme v souladu s nastavenými podmínkami, v případě Lex Voucheru podmínkami, které jsou stanoveny zákonem, a o všech těchto podmínkách jsou naši klienti dopředu informováni,“ dodává Rušikvas a brání se také tím, že byly klientům vždy poskytnuty informace o voucheru a že byl poukaz výhodnější - například právě v tom, že CK nabízela 10 % navíc. 

V emailové komunikaci s Naďou cestovka zmiňuje, že je možné zažádat o prodloužení poukazu, že je to ale nyní 5 měsíců před jeho expirací zbytečné předbíhání. Naďa ale zmiňuje, že si nemůže dovolenou plánovat, jak se jí zamane, a musí kvůli zaměstnaní o svém volnu dlouhodobě přemýšlet.

Jak se však zařídit právě v takových momentech? Na dotaz, co mají dělat klienti v případě, že poukaz nevyužijí - tedy že z něj nezaplatí jeden nebo i více zájezdů, nebo z něj neobjednají dovolenou někomu jinému - odpovídá zástupkyně Advokátní kanceláře Fialová. „Spolehlivé jsou tyto vouchery pouze v tom, že jsou ze zákona pojištěny pro případ úpadku cestovní kanceláře. Dále pak záleží vždy na konkrétním znění a podmínkách daného voucheru, ale i dalších okolnostech,“ uvádí na začátek pro Blesk Zprávy právnička Petra Fialová.

„Velkým problémem je, že některé vystavené vouchery jsou velmi nevýhodné, jelikož mají podobu takzvaného narovnání mezi cestovní kanceláří a zákazníkem. Na soud se zákazníci mohou obrátit vždy, je však otázkou, nakolik by byli úspěšní. V případě nevyužitého voucheru by dle mého názoru přicházela v úvahu zejména žaloba na bezdůvodné obohacení cestovní kanceláře na úkor zákazníka,“ radí expertka. 

Expertka zdůrazňuje, že je tato oblast v právu pořád poměrně nová. Ptaly jsme se i na případ Nadi - tedy že z poukazu byl již uhrazen zájezd, který ale byl znovu zrušen. Tato oblast problému je zcela nová. „V tomto případě jsem toho názoru, že cestovní kancelář bude nucena vrátit částku zpět nebo přinejmenším vystavit voucher nový,“ uzavírá.

Uživatel_5522361 ( 20. května 2021 08:44 )

Mě se třeba líbí to, že nejvíce jsou chytří ti, kterých se to vůbec netýká! Já jsem si od ck Blue style objednala zajez v Lednu 2020 s odletem koncem Červa. Bohužel nikdo pořádně nevěděl jak to bude v červnu vypadat, nakažených stále stoupalo, začalo se pomale vše zavírat a co teď.. ? Takže, jsme se rozhodli dovolenou stornovat,v ck nám paní nabýdla voucher s tím že když voucher nevyužijeme tak nám vrátí peníze, paní nás ujisťovala že opravdu peníze vrátí! chtěli jsme letos voucher uplatnit ale, z důvodu otěhotnění vycestovat nemohu. Takže ještě je tu druhá možnost, v říjnu je možné objednat dovolenou s odletem až v roce 2022 tak snad to nebude jejich další podvod.

straitova ( 19. května 2021 12:37 )

Tak jen abych doplnila informace. Ano chyba že jsem si nepřečetla přílohu. Podmínky byli hned pod vouchery,ale ty k danému voucheru až jako příloha mailu. Mrzí mě že jsme byli tak hloupý a chtěli tak podpořit CK a vzali jsme voucher. Navíc jsme se nechali zlákat tím že odvetou 10% , tak peníze někde měli ležet rok. Tak proč ne. Navíc sleva platila jen na první zájezd ( který zrusili) na další už není.
Na připomínku, že si mám vybrat jiný zájezd. To jsem udělala, ale byl zrušen.Navic musím chodit do práce a nemohu si vzít dovolenou kdy chci, musím si ji naplánovat na celý rok už v prosinci. Pracuji v kolektivu více osob a tak přes dovolené musí být zajištěn chod. Takže vzít si dovolenou kdy se mi zachce ,prostě nejde. A kdo mi zaručí že když objednám další třeba na září, že nebude znovu zrušen a dle podmínek už nebudu moci objednat nový.
Na připomínku, že si mohu koupit nový, když si mohu dovolit takovou cenu zájezdu. Původní zájezd a cena byla pro 5 dospělých a 2 děti, takže ty peníze nejsou jen moje. A ta částka je adekvátní k počtu osob.
Nejsem jediná, kdo takhle dopadl. Stačí navštívit face stránky a pochopíte, že i když lidé voucher odmítli tak je stejně dostali, zaplatili nehorázné storna a někteří co měli nárok na vrácení peněz ze zákona ( 65+, ID,...) je dodnes nemaji.

jtabp ( 19. května 2021 11:04 )

A proč si tedy nevybere nějaký zájezd když na to má čas do října?

jardavozembouchak ( 19. května 2021 10:52 )

Ono je to těžké. Smlouvy píší právníci, a to tak, aby byly hodně dlouhé a klienti jím nerozuměli. Navíc ty nejdůležitější věci se píší nakonec, pod čáru a malinkým písmem. Navíc ti, kteří cokoli prodávají na smlouvu, jsou ukecani. Kromě toho klient pořád vidí nápis "Super akce!", "Sleva AŽ 99*"...

offline ( 19. května 2021 10:45 )

Když má někdo, jako paní Naďa tolik peněz na dovolenou, tak si může dovolit o ně přijít a má dost peněz, aby si dovolenou zaplatila znovu, když musí pořád někam cestovat a nesedí doma.

Zobrazit celou diskusi
Další videa