Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Chcete odstoupit od zájezdu? Víme, kdy neujdete stornu. Experti: Strach jako důvod nestačí

Autor: Nikola Forejtová - 
7. srpna 2021
05:00

Pandemie koronaviru stále neskončila a dál nabourává mimo jiné plány dovolenkářů. Ačkoliv to nevypadá, že by se hranice některých zemí uzavíraly ze dne na den, jako tomu bylo v loňském roce, nadále trvá riziko, že se rychle promění podmínky a opatření v cílové zemi. Zažili si to například Češi mířící zkraje prázdnin do Tuniska, které se náhle ocitlo v černé kategorii zemí, kterým se má našinec vyhnout obloukem. Blesk Zprávy tak pro vás připravily přehled, kdy můžeme případně zájezd zrušit a v jakém případě nám bude naúčtováno storno.

Češi jsou nadále opatrní a do zahraničí na dovolenou se nehrnou tolik, jako v předchozích letech. Ukazuje to i průzkum agentury STEN/MARK z června letošního roku. Podle něj chce více jak polovina dovolenkářů raději zůstat doma a užívat si krásy tuzemska. 

Někteří z nich ale mohou mít zájezd již objednaný. Případně mohou mít k dispozici stále neuplatněný voucher. Blesk Zprávy se tak blíže podívaly na to, co mohou dovolenkáři dělat v případě, že do zahraničí nechtějí. Možností je víc: od individuální domluvy s CK po odstoupení od smlouvy s i bez stornoplatků. 

Strach z cesty nám peníze nevrátí

Logické je nejdříve se ozvat cestovní kanceláři. Pokud se nyní obáváte cestovat do ciziny, můžete se zkusit domluvit na posunutí zájezdu nebo na změně destinace. Řada CK totiž nabízí i dovolené v tuzemsku. I v případě nevyužitých poukazů si můžete zařídit dovolenou v Česku - případně si zajistit zimní dovolenou, jak upozorňovala i ředitelka odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Renata Králová na tiskové konferenci věnované právě voucherům na zájezdy. 

K voucherů se ještě vrátíme podrobněji, nyní ale proberme, jaké máme tedy možnosti v případě, že se rozhodneme zrušit svůj zájezd - tedy se rozhodneme „odstoupit od smlouvy o zájezdu.“

Čech má podle občanského zákoníku právo kdykoliv svůj zájezd zrušit, a to podle §2533. „Jde typicky o případy, kdy zákazník zruší zájezd z důvodů na své straně, aniž by cestovní kancelář porušila nebo nesplnila závazek ze smlouvy,“ vysvětluje podrobněji tento zákon ministerstvo pro místní rozvoj v přehledné zprávě o právech zákazníka. 

V tomto případě se ale musíme smířit s tím, že nám bude vyměřeno odstupné, tedy stornopoplatky. Myslete proto na to, že pokud v místě zájezdu nedošlo k nepředvídatelným událostem nebo se destinace nestala nedostupnou, nemáte zákonné právo dostat všechny peníze zpět. Co se týče covidu, platí se odstupné i v případě, že zákazník zruší smlouvu třeba s velkým časovým odstupem nebo v případě, že je destinace prozatím bezpečná, vysvětluje zpráva ministerstva pro místní rozvoj.

Jak je to s pandemií? 

Nyní se dostáváme k jinému paragrafu, přesněji k čísu 2535. Díky němu už můžeme se svými penězi počítat. Tento zákon totiž udává, že v případě nenadálých událostí můžeme zájezd zrušit a CK nám musí do 14 dnů vrátit všechny platby. Stejně tak může zájezd zrušit samotná CK a stejně jako v prvním případě nám peníze vrátit. 

Do zákona ale nyní vstoupila pandemie a s ní to stále není zas tak jednoduché. „V případě, že je zájezd zrušen cestovní kanceláří nebo zákazníkem v důsledku dopadů pandemie onemocnění COVID-19, odstupné zpravidla účtovat nelze. Je však třeba, aby byl zájezd přímo zasažen (např. termín uskutečnění zájezdu spadá do období, kdy jej nelze uskutečnit z důvodu uzavření hranic, v místě destinace jsou vyhlášena karanténní opatření atd.). Dostačující naopak není pouze obava z cestování, která není objektivně podložená, nebo nesouhlas s některými ochrannými opatřeními cílové země,“ upozorňují experti.

Ti připravili i přehled podmínek, kdy odstupné nelze účtovat: 

  • Nevyhnutelné a mimořádné události, které mají významný dopad na poskytování služeb či na přepravu. Tím může být právě třeba karanténní opatření, omezení vstupu občanů či zařazení oblasti do kategorie států s vysokým rizikem nákazy
  • Zákazník odstoupil z důvodu zvýšení ceny zájezdu o více jak 8 %
  • Zákazník odstoupí kvůli vadě na zájezdu; např. hotel nižší kategorie
  • CK porušila smlouvu a nesjednala nápravu
  • CK sama zrušila zájezd kvůli mimořádným okolnostem
  • Cílová destinace je v kategorii vysoce rizikových nebo extrémně rizikových destinací. U zelených a oranžových to podle MMR neplatí. 

K celé pandemii se nám navíc přidávají již zmíněné vouchery. Nyní se bavíme především o těch, které vycházející ze zákona Lex voucher. Ty jsou stále novou a neznámou oblastí v právu. Je tak důležité si vyjasnit, jak probíhá odstoupení od zájezdu v případě, že byl uhrazen právě skrze lex voucher - nikoliv přes poukaz, který byl vydán cestovní kanceláří a nespadá pod LV. 

V případě, že by byl zájezd uhrazený přes LV a zájezd bude opět zrušen, mohou nastat dvě věci. „V tomto případě jsem toho názoru, že cestovní kancelář bude nucena vrátit částku zpět nebo přinejmenším vystavit voucher nový,“ uvedla již dříve pro Blesk Zprávy advokátka Petra Fialová z Advokátní kanceláře Fialová se zdůrazněním toho, že vouchery LV jsou v právu novinkou a konečně rozhodnutí má v tomto vždycky soud. 

Na závěr je pak nutno podotknout, že pokud nemáte voucher přes zákon Lex voucher, jsou podmínky odstoupení od smlouvy jiné a řídí se obchodními podmínkami dané cestovní kanceláře. 

Video  „Karanténa nutí lidi ke lhaní.“ Zástupce cestovek kritizuje opatření pro dovolenkáře „bez logiky“  - Pavlína Horáková
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa