Neděle 11. duben 2021
Svátek slaví Izabela, zítra Julius
Oblačno 17°C

Jaroslav (69) čeká už rok na peníze od Firo tour. Dojde na žalobu?

Autor: Nikola Forejtová - 
6. dubna 2021
05:30

Na cestovní agenturu Firo tour si Blesk Zprávám stěžuje další klient. Jaroslav si v roce 2019 u tehdy ještě cestovní kanceláře objednal zájezd do Turecka. Kvůli pandemii se ale jeho cesta zrušila, podle občanského zákoníku tak měl nárok na plné navrácení zálohy. Firo ale skočila do ochranného moratoria - až do konce února tak měl Jaroslav, ale i jiní klienti, smůlu. Jak to tak vypadá, ani po konci moratoria se agentura k vrácení peněz příliš nemá. Podle právničky i ministerstva pro místní rozvoj se může nabízet žaloba, ta by ale nemusela mít šanci na úspěch - alespoň na takový, se kterým by byli klienti spokojení. 

Cestovní kanceláře neměly v loňském roce zrovna na růžích ustláno. Po zlatých časech cestování totiž přišla rána v podobě koronaviru a kanceláře i agentury musely nejen umazat nabídku dovolených, ale musely se začít potýkat i s pěknou řádkou nespokojených klientů, kterým byla zrušena jejich cesta za odpočinkem.

Jen od počátku tohoto roku skončilo k 11. březnu pět cestovních kanceláří, dvě vyhlásily úpadek a čtyřicet pět přerušilo svou činnost. „Jako cestovní agentura pokračuje zhruba 35. MMR nemá k dispozici evidenci CA. Tu činnost lze vykonávat na základě ohlášení živnosti volné u živnostenského úřadu. Jedná se tedy o odhad na základě toho, kolik cestovních kanceláří, které zrušily či přerušily provozování koncesované živnosti, má stále oznámenou živnost volnou s oborem činnosti „Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu“,“ vysvětluje Blesk Zprávám mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček. 

Proměnu z cestovní kanceláře na cestovní agenturu nezmiňujeme náhodou. Jednou z CK, která se transformovala na agenturu - místo nabízení přímých zájezdů tak zájezdy mohou zprostředkovávat - je totiž i Firo tour. Právě Firo tour nyní čelí vlně kritiky za to, že podle dostupných informací dosud nevrátila klientům ani korunu za zrušené a stornované zájezdy. 

Zákon dává cestovce 14 dní, Jaroslav čeká už rok

Loni v březnu se po vyhlášení nouzového stavu a po zákazu cestování strhla do té doby nepředstavitelné peklo pro cestovky a agentury. Najednou nebyly schopné kvůli pandemii a zákazům splnit svou část smlouvy a zájezdy byly rušené a stornované. Občanský zákoník nicméně na neočekávanou události myslí a spotřebitele chrání paragrafem 2535. 

„Zákazník má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. V takovém případě má zákazník právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd, nemá však právo na náhradu škody,“ píše se v zákoně. Firma poskytující zájezd by měla tuto částku vrátit do 14 dnů. 

V loňském roce nicméně prosily cestovní kanceláře, v čele s Asociací cestovních kanceláří, aby měli klienti pochopení a vyčkali na vrácení peněz delší dobu. Takové množství storen totiž cestovky neměly šanci pokrýt. Blesk Zprávám firmy vysvětlovaly, že peníze reálně ani nemají - zaplatily totiž dopravcům, hotelům i pojišťovnám. 

Rok se ale s rokem sešel a někteří klienti své peníze nadále nemají. Mezi nimi je i Jaroslav (69), který se už od loňského března handrkuje právě s Firo tour o svou třítisícovou zálohu na dovolenou v Turecku. „Nejde mi o 3 tisíce, už jsem v životě přišel o víc, ale jde mi o princip. Nechápu, co vše si k nám mohou dovolit. Navíc já jsem se uměl bránit i když ze mě páčili doplacení zálohy, znám ale lidi, kteří jim loni v květnu poslali dalších 30 tisíc a doteď nemají nic,“ řekl Jaroslav Blesk Zprávám. 

Video Podcast: Drogy, alkohol, dluhy... a pak Jan Rendl (29) ušel 10 tisíc kilometrů po svých! • VIDEO - Blesk, Jan Jedlička, Ivan D. Hladík

Jaroslav měl letět loni v červnu do Turecka. Už v roce 2019 zaplatil již zmíněnou třítisícovou zálohu a čekal na květen, kdy měl poslat další částku. „Když vypukla epidemie a vláda zakázala výjezdy, odstoupil jsem od smlouvy z důvodů, že CK není schopná smlouvu naplnit,“ vypráví Jaroslav.

„Nejdříve jsem komunikoval jenom s agenturou INVIA, u které sem si zájezd zprostředkoval. Odmítl jsem jejich formulář o odstoupení, následně jsem odmítal výzvy o doplacení zájezdu. To trvalo celý květen, než mi v červnu vše uznali. Nemohli mi ale peníze vrátit, protože zálohu poslali Firo tour,“ pokračuje Jaroslav. Doplňuje, že mu ale agentura vrátila peníze za pojištění, které měl sjednané u ní. 

INVIA jiné finance Jaroslavovi vrátit nemohla, funguje totiž jen jako zprostředkovatel a Jaroslav je tak ve smluvním vztahu právě s Firo tour. „Nemůžeme nikterak hýbat s podmínkami zájezdu. Musíme se řídit instrukcemi CK. Když si u nás zákazník koupí zájezd, my je přepošleme dané CK, která zájezd organizuje. Peníze tedy pak nemáme, do té doby, než nám je CK nepošle zpět (…)  Co se týče pojištění i to nabízíme ve spolupráci s naším obchodním partnerem, tentokrát pojišťovnou. Pokud se zájezd nezrealizuje, snažíme se my i pojišťovna vyjít klientům co nejvíce vstříc. Čili zájezd a pojištění můžou být dvě odlišné věci. Záleží na konkrétním zájezdu,“ komentuje případ pro Blesk Zprávy mluvčí INVIA Andrea Řezníčková.

Frček: Klienti mohou podat žalobu

Jaroslav tak nemá jinou možnost, než čekat na peníze od Firo tour. Nutno ale podotknout, že Firo tour díky moratoria nemusel svým klientům platit nic. To platilo až do konce února. Podle komunikace Firo tour s jinou klientkou ale začátkem března přislíbili navrácení všech prostředků. 

O jistém finančním posílení, které by snad mohlo konečně znamenat navracení peněz za zájezdy, mluvila i mluvčí společnosti Lucie Frnochová. „V tuto chvíli mohu sdělit pouze, že v průběhu mimořádného moratoria byla započata jednání o finančním posílení FIRO-tour a.s., průběh těchto jednání je ovlivněn pokračující krizí v turismu způsobenou pandemií onemocnění covid-19 a tato jednání nadále pokračují,“ napsala Blesk Zprávám.

Dostupné informace ale hovoří o tom, že se tak zatím nestalo. „Nic se neděje a podle toho co jsem zjistil, peníze oni mají. Kam teda mizí? Kam se poděly?“ zlobí se Jaroslav, který má nyní několik možností, jak zjistily Blesk Zprávy.

První možností je vyčkávat. A to buď na to, než se cestovka - nyní agentura -  zmátoří a sežene investora, nebo než definitivně zkrachuje. „Situace na trhu cestovního ruchu je nadále z důvodu pandemie nestabilní. Pokud bude zjištěn úpadek cestovní kanceláře, pojišťovna uhradí ze zákonného pojištění cenu zájezdu, resp. hodnotu poukazu (případně jiné v zákoně vymezené náklady), nikoliv však např. náklady na vymáhání pohledávky u soudu,“ uvádí Frček.

Frček dále uvádí, že po skončení moratoria mohou klienti samozřejmě využít běžně dostupné právní prostředky, zejména žalobu u soudu. „Není ani vyloučeno, aby insolvenční návrh směřující ke zjištění úpadku podal soudu věřitel z řad zákazníků. Jedná se nicméně o velmi závažný krok. V žádném případě nelze doporučit, aby takový krok byl zákazníkem učiněn bez předchozí podrobné porady s advokátem,“ dodává mluvčí MMR. 

Podle právničky Petry Fialové z advokátní kanceláře Fialová doplňuje, že v případě úpadku se mohou klienti přihlásit a zařadit se do již rozjetého insolvenčního procesu. „Nicméně vzhledem ke skutečnosti, že cestovní agentura prostředky nedisponuje, ani v rámci insolvenčního řízení se pravděpodobně klientům nedostane žádného finančního uspokojení,“ okomentovala možnosti pro klienty cestovek Fialová již dříve Blesk Zprávám.

Za Firo tour pak Frnochová již dříve uvedla, že v případě úpadku se nemusí klienti bát o své peníze, které mají na voucherech a poukazech. : „Pojištění pro případ úpadku se podle zákona č. 159/1999 Sb. musí vztahovat na veškeré poukazy vydané cestovní kanceláří. FIRO-tour Poukazy na nečerpanou dovolenou i Lex vouchery jsou pojištěné.“

 

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa