Památka pro vnoučata? Jenže bezcenná!

„Já jsem chtěla, aby tu po mně něco zůstalo dětem, až tu nebudu, aby měly památku. Proto jsem od nich odebírala mince. Pak jsme se rozkmotřili a já se rozhodla mince prodat a v tu chvíli jsem zjistila, že nemají vůbec žádnou cenu, ale jako vůbec,“ popisuje první zkušenost s firmou Český Mincovní Obchod Miroslava Dubová z Prahy. V tu chvíli se logicky rozhodla, že přestane nakupovat tyto »zlaťáčky«.

Zaplaťte, jinak…

Uplynulo několik let a firma si měla na paní Dubovou znovu vzpomenout. „Poslali mi nejdříve jeden dopis se složenkou, že mám platit za nějaké výroční mince, tak jsem si toho nevšímala, protože jsem si nic neobjednala a nic neobdržela. Pak ale přišla další upomínka, že mám zaplatit 1725 korun, jinak to předají právnímu oddělení. Koukala jsem na to jako blázen,“ nestačí se divit seniorka.

Nyní je v situaci, že vůbec neví, jak z ní ven. Mnohokrát volala do plzeňského zákaznického servisu firmy Český Mincovní Obchod a snažila se operátorům vysvětlit, že nic nechce, nic si neobjednala a ani vlastně nic od nich nedostala, tak proč má platit.

Strach z exekuce

„Stejně tak jsem poslala i několik doporučených dopisů. Ukrutným způsobem mě rozčílili a zastání není nikde žádné. Prosím Ombudsmana Blesku, ať mi pomůže, poradí, jak mám postupovat. Já s tou firmou nic nechci mít společného, ať mi dají pokoj. Hrozně se bojím, aby na mě nenapsali nějakou exekuci,“ strachuje se důchodkyně paní Miroslava.

Firma: Mince jsme zaslali

Otázky, proč má paní Dubová platit za něco, co si neobjednala a ani neobdržela, putovaly i do zmíněné společnosti Český Mincovní Obchod.

„Paní Dubová je naše dlouholetá zákaznice. Do dnešního dne od nás odebrala přes 50 zásilek z různých sbírek, které u nás kompletovala. K poslední faktuře č. 18 bylo zjištěno, že sbírka KRÁLOVNA VIKTORIE byla objednána předplatbovou složenkou, částkou 398 Kč. V rámci reklamní akce jí byly poslány 2 ražby z této edice. Zboží bylo odesláno 4. 6. na adresu zákaznice. Do dnešního dne dané zboží nebylo kompletně uhrazeno a ani navráceno,“ informoval Blesk Stanislav Novák ze zákaznického centra s tím, že podle něj si paní Dubová dosud nestěžovala na tuto »neuhrazenou « fakturu (ona tvrdí, že si stěžovala několikrát – pozn. red.).

Přesto pokračoval: „Tímto bylo zahájeno kontrolní šetření k této faktuře a paní Dubové sděleno, že je upomínka neplatná (jedná se o dopis, který dostala paní Dubová, kde se píše, že má ihned zaplatit, jinak bude vše předáno právnímu oddělení – pozn. red.). Paní Dubová měla také problém s předchozí zásilkou faktury č. 017 (Dukát Karla IV.), kterou nám nahlásila jako nedodanou. Kontrolním šetřením s Českou poštou byla zásilka odúčtována jako ztracená,“ dodal.

Prodejce musí mít důkaz, že zboží paní obdržela

Na příběh mincí, které nebyly zaplacené a které údajně ani nedorazily k majitelce, se podíval Ombudsman a právník Lukáš Zelený. „Jestliže spotřebitelka tvrdí, že mince nebyly doručeny na její adresu, nemá povinnost za tuto zásilku zaplatit. Je totiž povinností prodejce prokázat, že zboží skutečně odeslal a spotřebitelce bylo doručeno, právě jeho tíží takzvané důkazní břemeno,“ radí hned od začátku Zelený.

Co říká Lukáš Zelený na dopis, kvůli kterému se na Blesk paní Dubová obrátila? „Pokud prodejce spotřebitelku pouze upozorní na to, že je její povinností zaplatit za zaslané zboží a že v případě nezaplacení bude tuto situaci řešit se svým právním oddělením, není na tomto jednání nic protiprávního. Nicméně tvrzení prodejce by se mělo zakládat na pravdě, a neměl by tak po spotřebitelce vymáhat platbu, na kterou nemá právní nárok,“ říká Ombudsman.

Jak má postupovat člověk, který zašle peníze společnosti přes složenku, a až poté zjistí, že to byla jen část platby a musí platit dále?

„Toto je bohužel velice častá situace, kterou čeští spotřebitelé řeší. Na trhu se vyskytuje mnoho prodejců, kteří tímto způsobem nabízejí nejen sběratelské mince, ale například i ponožky, psí granule, holicí strojky a náhradní břity,“ vysvětluje Zelený a rovnou pokračuje: „Prodejce je povinen před uzavřením smlouvy poskytnout spotřebitelům kompletní informace o budoucí smlouvě, kde musí být zahrnuty i informace o tom, že se jedná o smlouvu, jejímž předmětem je opakovaná dodávka zboží, a rovněž musí spotřebitele informovat o možnosti ukončení takové smlouvy."

Poslali jste peníze a nechcete zboží odebírat?

Pokud někdo zašle prodejci složenkou peníze, má stále ze zákona čtrnáct dní na to, aby od smlouvy odstoupil (bez smluvní pokuty a bez nutnosti jakékoliv úhrady).

„Lhůta pro odstoupení od smlouvy běží ode dne převzetí první dodávky zboží (první zásilky). Pokud však i tuto lhůtu promarní, mají dále možnost smlouvu vypovědět. Výpověď smlouvy je však vázána na další podmínky, jako je například uplynutí výpovědní doby. V takovém případě spotřebitelé většinou musí dodané zboží uhradit. Pokud prodejce nedodržuje zákonné povinnosti, mají spotřebitelé také možnost obrátit se na dozorový orgán, kterým je v tomto případě Česká obchodní inspekce,“ vysvětlil možnosti Ombudsman Blesku Lukáš Zelený.

VIDEO: Vesnická márnice v Ludgeřovicích vydala tajemství, podlaha skrývala kupu mincí

Video
délka: 04:39

Vesnická márnice v Ludgeřovicích vydala tajemství, podlaha skrývala kupu mincí Karel Janeček, Blesk