Na konci minulého roku odletěl s manželkou (39) a dcerou Natálií (11) do Miami. Společnost jim dělala ještě jedna tříčlenná rodina. Při návratu zpět do České republiky ale nastaly komplikace. „Už na letišti u přepážky nám řekli, že náš let z Miami do Paříže bude zpožděn. Proto jsme nestihli navazující spoj do Prahy,“ popisuje potíže Vostárek.
Brutální nátlak na dovolené v Řecku: Počurali jste gauč, zaplaťte 500 eur! Seniorky se bály i o malé vnoučky

První zpožděn bylo 2 hodiny a 19 minut. A tak místo v 10:08 odletěli spojem v 15:09 a vystoupili na pražském letišti v 16:47. „Celkové zpoždění bylo přesně 5 hodin a 17 minut. Tam na místě jsme to neřešili vůbec, až pak doma, asi po měsíci, jsme se rozhodli to řešit,“ pokračuje pan Vostárek. Případu se nakonec ujal Ombudsman Blesku Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz.
Vyšlo to!
„Na internetu na mě vyskočila reklama, že za zpožděný let lze získat náhradu. Tak jsme si řekli s manželkou, že to zkusíme, že za to nic nedáme, a uvidíme,“ vysvětluje.
A vyplatilo se to nad očekávání. Každý z jejich skupiny získal od letecké společnosti 600 eur. Tedy celkem 3600 eur – podle kurzu v tu dobu 92 406 Kč dohromady (na jednu osobu to vychází 15 401 Kč). „Letenka na jednoho nás přitom stála asi 13 tisíc. Navíc ve chvíli, kdy jsme se na ně obrátili, tak jsme už neměli v ruce skoro nic. Elektronické letenky byly vymazané z e-mailů. Měli jsme jen potvrzení od cestovky, se kterou jsme měli zájezd zařízený,“ vzpomíná a doplňuje:
„Získali pro každého z nás 600 eur, tu plnou sazbu, co se získat dá. Za svoje služby si berou 25 % z této částky, ale i tak je to super, protože člověk normálně neví, co a kam má napsat, jak to formulovat, jak s nimi komunikovat. A to oni vědí, jak správně postupovat.“
Příběh v číslech
● Vzdálenost Miami – Praha je 8162 km.
● Rodina Iva Vostárka se obrátila na společnost Vaše nároky.cz 30. ledna (pozn. red.: v Praze přistáli 26. prosince 2018).
● 14. 3. 2019 potvrdila letecká společnost Air France dobrovolné plnění 6 x 600 eur = 3600 eur.
● Koncem března 2019 získali pasažéři v přepočtu cca 64 454 Kč (92 406 Kč – 27 952 Kč provize [25 % + DPH]).
Zpožděné a zrušené lety se řeší nejčastěji
Společnost Vaše nároky. cz dlouhodobě spolupracuje s Bleskem na projektu Ombudsman Blesku. „Ročně naše společnost řeší tisíce případů, které se týkají kompenzací v letecké dopravě. Například letos se na nás obrátilo již téměř pět tisíc cestujících. V souvislosti s dovolenými řešíme nejčastěji právě kompenzace za zpožděné a zrušené lety. Výjimkou však není ani odškodnění za změnu hotelu či zpožděné, ztracené nebo poškozené zavazadlo,“ popsala Blesku Eva Jurčíková ze společnosti Vaše nároky.cz
Let musí být zpožděn o více než 3 hodiny
Případ rodiny Iva Vostárka už Ombudsman a spolupracující advokát společnosti Vaše nároky.cz Petr Novák vyřešili. Pokud se při letošní dovolené dostanete do podobné situace, možná by vás mohlo zajímat, jaká pravidla platí pro zpožděné lety a kdy vzniká nárok na případné odškodnění a jak vysoké je.
„Odškodnění za zpožděný let je stanoveno směrnicí EU, kterou musí dodržovat všechny letecké společnosti, které mají sídlo na území Evropské unie, Norska, Islandu či Švýcarska. Nebo pokud jejich let započal na letišti EU, Norska, Islandu či Švýcarska. Základním předpokladem pro získání odškodnění je zpoždění, které je 3 hodiny a více,“ vysvětluje Petr Novák.
Kdy nárok nevzniká?
Nárok na finanční kompenzaci nevzniká vždy. „Pokud je let zpožděn kvůli tzv. mimořádným okolnostem, letecká společnost není za zpoždění odpovědná, a tudíž nemusí cestujícím vyplácet odškodnění. Jedná se třeba o nepřízeň počasí, kdy se například kvůli silnému větru nedá vzlétnout. Dále pak nepokoje v cílové destinaci. A v neposlední řadě také stávka zaměstnanců letiště či nějaké nehody v samotném areálu letiště (požár apod.),“ pokračuje Novák s tím, že by si cestující měli dávat pozor na výmluvy dopravců, kteří často jako příčinu zpoždění uvádějí mimořádné okolnosti, i když k nim vůbec nedošlo. Každý cestující by si tedy vždy měl příčinu zpoždění ověřit.
Výše kompenzace závisí na délce letu
● 250 eur za zpožděný let do 1500 km (např. Praha – Paříž)
● 400 eur za zpožděný let v rozmezí 1500 km až 3500 km (např. Praha – Heraklion)
● 600 eur za zpožděný let, který má délku více než 3500 km (např. Praha – New York)