Důvodem jsou poměrně vyšší ceny, které musejí oproti loňsku zaplatit. Mnozí se proto také vracejí k tradici pikniků, díky nimž na potravinách hodně ušetří.

Snižující se kupní síla Francouzů, které jistě nepotěšilo tento týden ani rozhodnutí vlády zvýšit o pár procent cenu elektřiny a plynu, i zahraničních turistů se jasně promítla i do jejich utrácení za stravování.

Méně aperitivů a příloh hlásí například majitel restaurace a hotelu Lion d'Or v jihozápadní Francii Joël Giraudeau, podle kterého za to mohou kromě tenčích peněženek také protialkoholní kampaně. "Podáváme víno hlavně po sklenicích, mnohem méně než po lahvích," podotýká.

"Nastal nový model chování klientely, jež více spotřebovává potraviny, které si může odnést, různé sendviče, aby ušetřila, a dala si jedno pořádné jídlo až večer," dodává. Podle něj menu za 15 až 30 eur, tedy 360 až 720 korun nejedou, protože se lidé spokojí s pizzou či palačinkami v hospodě bez započtení pití za polovic.

Stěžují si i další restauratéři a hoteliéři, kteří vidí, jak si jejich hosté přestávají objednávat snídaně, příliš neponocují v hotelových barech a raději chvatně míjejí hotelové butiky.

Bernard a Brigitte Danelovi, kteří jsou s dětmi na velmi pozvolné cestě ze severu Francie na jih do Pyrenejí, vytahují na odpočívadle při silnici v borovém lesíku přenosnou chladničku a z ní nakládané bagety. "Je to pro nás snazší než jít někam do restaurace," svěřuje se Brigitte, která je na mateřské dovolené. Prý nakupují suroviny v malebných vesničkách, z nichž přímo čiší kouzelný kolorit venkovské Francie.

Za šunku, sýr camembert, ovoce a chleba zaplatili osm eur. V restauraci by jen za dva dospělé prý zaplatili kolem 35 eur. Z ušetřeného mohou v horách nebo u moře strávit plných několik dní.