Pokud se rozhodnete vymáhat na letecké společnosti peníze sami, pravděpodobně neuspějete. Proti vám hraje především to, že jako běžný občan nemáte znalosti, čas a peníze na zdlouhavé handrkování s leteckými společnostmi. Už vůbec nemáte šanci ubránit se všem trikům leteckých společností, kterými se vás snaží přinutit, abyste se vymáhání náhrady vzdali.

Proto je dobré svěřit vymáhání náhrady profesionálům, kteří tyto triky dobře znají. V České republice je to například Skyplan.cz.  Stačí vyplnit formulář na jejích webových stránkách a odborníci už nejrůznější kličky dopravců sami rozmotají. Jaké fígly letecké společnosti nejčastěji používají nám prozradí zaměstnanec jedné z nich, který je odpovědný právě za „zdržovací taktiku“.

Letecké společnosti využívají nerůznější triky, aby vám nemusely půatit náhrady za problémy v dopravě
Autor: Istock Photo

 Sedm nejčastějších fíglů, jak vám nezaplatit ani korunu

1. Mrtvý brouk: Letecká společnost s vámi vůbec nekomunikuje a čeká, že se po pár pokusech vzdáte, protože se vám prostě nikdo neozve.

2. Oddalování řešení: Hned od začátku podání stížnosti se vás budou snažit přesvědčit, že na žádnou kompenzaci nemáte nárok a budou maximálně zdržovat komunikaci. Ze zákona vám musí odpovědět do 30 dnů. Většinou se vám ale ozvou až na konci této lhůty. Každá další odpověď znamená dalších 30 dnů. Pokud vaši kompenzaci neřeší odborník, může tak vyřizování trvat i několik měsíců! 

3. Mimořádné okolnosti: Častou výmluvou leteckých společností na zpoždění nebo zrušení letu je politická nestabilita, mimořádné ohrožení bezpečnosti letu, stávka nebo přetížení leteckého provozu, i když důvod je něco úplně jiného. Spoléhají na to, že si informace nemáte jak ověřit a nebudou se s vámi vůbec bavit.

4. Za vše může počasí: Pokud je důvodem zpoždění letu počasí, nevniká nárok na náhradu, protože na počasí nemá letecká společnost vliv. To letecké společnosti samozřejmě vědí, takže pokud si stěžujete na čekání a chcete náhradu, hodí to letecká společnost na počasí. Pravým důvodem může být něco úplně jiného, například technická závada, ale vy se pravý důvod zpoždění nikdy nedozvíte.

 5. Náhrada jen za půlku letu: Letecké společnosti se často chytrácky snaží náhrady přiznat jen za přípojný let (třeba let Praha-Londýn), i když problémový let ohrozil celou vaši cestu (když v Londýně nestihnete let třeba do New Yorku). Mohou vám tak přiznat jen zlomek peněz, přesto že ze zákona máte nárok na náhradu za celý let!

 6. Hodíme to na právníky: Právní služby jsou drahé a cestující vy si je nemůžete dovolit buď vůbec, anebo jen na krátkou dobu. Letecká společnost vše zdržuje a to se vám čím dál tím více prodražuje.

7. Náhrada v naturáliích: Mnoho leteckých společností se snaží finanční odpovědnosti zbavit a převést jí na "nefinanční" kompenzaci formou letenky zdarma. To je sice lepší než nic, ale vy letenku vůbec nemusíte využít, nebo si budete muset připlatit za spolucestujícího nebo nadbytečnou bagáž, takže vlastně letecké společnosti ještě platíte!