A jak je možné, že něco, co jste už koupili a zaplatili nebude akceptováno? U cestovek to opravdu jde - ale ze zcela pragmatických důvodů.


Podmínky pro zdražení již zakoupeného zájezdu

- zvýšení cen pohonných hmot i dopravy obecně
- vyšší poplatky za dopravu, typu letištních a přístavních poplatků
- pokles kurzu koruny vyšší než 10%


Povinnost cestovky po zdražení již zaplaceného zájezdu

- zvýšení ceny zájezdu musí být zákazníkovi oznámeno písemně nejpozději 21 dní před odjezdem
- zvýšenou cenu akceptuje zákazník pouze podpisem nové smlouvy


Thajsko
Autor: Exim Tours

Silnější cestovky vyčkávají

Silnější "cestovky" vyčkávají se zvýšením cen na prolomení hranice 30 korun za euro. Vyplývá to z údajů jednoho z největších internetových prodejců zájezdů, společnosti NetTravel.cz.

"Obecně se situace na poli cestovního ruchu nevyvíjí pozitivním směrem a propad kurzu koruny ještě více podporuje současnou ekonomickou krizi," uvedl marketingový ředitel NetTravel.cz Petr Staněk. Předpokládá plošné zdražení o sedm procent, v případě naplnění nejčernějšího scénáře o deset i více procent.

Po přepočtu na dolary či eura navíc tuzemský cestovatel ztratí oproti loňsku v zahraničí zhruba 12 až 15 procent kupní síly. "Minulý rok byl tuzemský cestovatel na ekonomickém vrcholu a čeští cestovatelé se v průběhu roku 2008 zařadili mezi velice lukrativní a žádanou klientelu," řekl Staněk. Letos však prý hrozí, že o tuto pověst Češi přijdou.

Thajsko
Autor: Exim Tours


VĚDĚLI JSTE, ŽE CENA VÁMI ZAKOUPENÉHO ZÁJEZDU MŮŽE ZDRAŽIT I PO TÉ, KDY JSTE JIŽ PODEPSALI SMLOUVU A ZAPLATILI PŮVODNÍ CENU? ZAJÍMÁ NÁS VÁŠ NÁZOR - DISKUTUJTE POD ČLÁNKEM!


Kdo nezdraží přímo - ruší aspoň slevy

Některé CK již omezují platnost slev za včasnou rezervaci. Tím podle Staňka nepřímo své zájezdy zdražují. Situace by naopak mohla nahrát českým podnikatelům, kteří se zaměřují na domácí cestovní ruch. "Lze předpokládat, že české hotely, penziony, kempy, lázně, dětské letní tábory a další zařízení letos zaznamenají značný nárůst tuzemských klientů," řekl Staněk.

Staňkova slova potvrdili na nedávném veletrhu cestovního ruchu i zástupci dalších CK. Například podle Libora Šugárka, obchodního ředitele CK Vítkovice Tours, která se specializuje na Chorvatsko, lidé s nákupem dovolené vyčkávají a pečlivěji ji vybírají.

Thajsko
Autor: Exim Tours

Rok 2009 bude pro drobné cestovky zlomový

Prodej zájezdů do Chorvatska, které je nejoblíbenější dovolenkovou destinací Čechů, byl pro nadcházející sezonu do konce minulého roku vyšší, než v roce 2007, v lednu zákazníků kvůli finanční krizi zřetelně ubylo.

Češi loni koupili rekordních 2,3 až 2,4 milionu zájezdů. Podle analytika cestovního ruchu Jaromíra Beránka to letos bude méně; některé kanceláře prý navíc ukončí svoji činnost.