Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Hlavní město v roce 2022: Stavební boom, Pražané si zvolí i nové vedení

/
  • Vizualizace stanice metra D Depo Písnice
    Aktualizováno - 2. ledna 2022 ● 11:27
    30. prosince 2021 ● 05:15

    V novém roce se chystá hlavní město Praha zahájit hned několik velkých stavebních projektů. Nechybí mezi nimi stavba metra D, dostavba Průmyslového paláce nebo nový most mezi Prahou 5 a Prahou 4. Prahu čeká ale také rekonstrukce Barrandovského mostu, která s sebou přinese výrazné dopravní omezení a v neposlední řadě si Pražané v roce 2022 zvolí nové vedení hlavního města.

  • 1.

    Metro D

    Vizualizace stanice metra D Depo Písnice
    Autor: DPP

    Dopravní podnik získal v létě na stavbu metra D nepravomocné stavební povolení. V rozpočtu Prahy je na stavbu vyčleněno asi 4,3 miliardy korun. V první fázi vznikne metro mezi Pankrácí a Novými Dvory, poté bude pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu naváže úsek z Pankráce na náměstí Míru. Problémem ale zůstavají některé místní spolky, které se stavbou metra nesouhlasí.

    Stavbu dlouhodobě kritzuje například spolek Pankrácká společnost a SVJ Kovářovicova, kterým vadí mimo jiné stavba tzv. pilotové stěny v blízkosti budoucí stanice Olbrachtova, velikost staveniště nebo kácení vzrostlé zeleně.

    „Staveniště bude třetinové oproti původnímu plánu a nebude před domem. Z původního plánu vykácet asi stovku ze 109 stromů jsme ustoupili na nejnezbytnější kácení 33 stromů," řekl v létě náměstek primátora pro doprvu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

    Lidé ze spolku ale tomuto postupu nevěří, především proto, že stavební povolení bylo uděleno původnímu návrhu, kde tyto změny nejsou zavedeny. Stavba by měla být zahájena na jaře příštího roku, pokud se ale Praha s místními nedomluví, zahájení stavby se zřejmě prodlouží.

  • 2.

    Dvorecký most

    Stuio 6 představilo bližší podobu Dvoreckého mostu
    Autor: Atelier 6

    V druhé polovině roku 2022 by měla být zahájena stavba Dvoreckého mostu, který propojí Prahu 5 a rahu 4. Stavba zhruba za miliardu bude podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) hotová za dva až tři roky. Most bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům a pěším a má zlepšit dopravní propojení zlíchovského a podolského břehu Vltavy.

    Radnice Prahy 5 se před Vánoci shodla, že podá podnět na změnu názvu. V projektech je most označnován jako „Dvorecký“, Praha 5 by ale raději zvolila jméno po bývalém prezidentovi Václavu Havlovi. Ve hře je i pojmenování Zlíchovský. „Poloha mostu byla sice původně plánována s vyústěním do místa původní osady a dnešní zastávky MHD Dvorce, ale v průběhu příprav byla posunuta na sever a most již dnes do Dvorců nesměřuje, proto bychom raději zvolili námi navrované varianty" zní z radnice Prahy 5.

  • 3.

    Lávka HolKa

    Podívejte se na návrhy nové lávky Holešovice - Karlín
    Autor: Eva Fornálová

    Vybudování lávky z pražských Holešovic do Karlína vyjde na 298 milionů korun bez DPH. Lávku pro město vybuduje společnost Skanska, která zvítězila ve výběrovém řízení. Přemostění usnadní pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice a bude dalším propojením mezi městskými částmi, které od roku 2015 v létě zajišťuje také přívoz HolKa. Autorem lávky jsou architekti Petr Tej a Marek Blank. Stavba začala letos v rosinci a podle magistrátu by měla být do konce roku 2022 hotová.

  • 4.

    Dostavba Průmyslového paláce

    Dostavbu a rekonstrukce Průmyslového paláce za zhruba 1,25 miliardy korun by měla začít v druhé polovině roku.
    Autor: Martin Přibyl, Blesk

    Práce na dostavbě a rekonstrukci Průmyslového paláce na pražském Výstavišti začnou v lednu a hotovy mají být do tří let. Hlavní město již podepsalo smlouvu s konsorciem firem Metrostav-DIZ, Avers a Syner, které budou mít práce na starost. Odhadované cena celého projektu je za zhruba 2,64 miliardy korun.

    Do tří let by měl být Průmyslový palác zase kompletní, citlivě zrekonstruovaný, s moderní vzduchotechnikou nebo zastiňováním a plný chytrých technologií, aby nabídl ještě více možností pro pořádání veletrhů, výstav a dalších společenských akcí,“ uvedl náměstek pražského primátora Pavel Vyhnánek (Praha Sobě).

  • 5.

    Rekonstrukce Barrandovského mostu

    Barrandovský most je nejvytíženější podobnou stavbou v Praze.
    Autor: David Malík

    Do prvních oprav Barrandovského mostu se Technická správa komunikací (TSK) pustila už předloni v září, týkaly se však spodní části mostní konstrukce, takže nijak nezasáhly do provozu. Příští rok na jaře jsou v plánu opravy svrchní části, které dopravu zasáhnou citelně. Město však počítá s tím, že po celou dobu bude průjezdný alespoň ve dvou ze čtyř pruhů v obou směrech. S ohledem na provedenou diagnostiku, která odhalila špatný stav stavby, počítají opravy s výměnou mostního svršku na všech mostech, ze kterých se konstrukce skládá, včetně nájezdových ramp ze Strakonické a Barrandovské.

    Opravy by měly skončit v roce 2026, termín však zahruje roční rezervu, kdy budou práce přerušeny kvůli stavbě nového Dvoreckého mostu  Cenu rekonstrukce TSK odhaduje na 547 milionů korun.

  • 6.

    Parkovací domy

    Do parkovacího domu nedaleko Evropské by se vjíždělo a vyjíždělo z Horoměřické ulice.
    Autor: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy

    Dlouhodobý problém s nedostatkem parkovacích míst se snaží Praha řešit výstavbou takzvaných záchytných P+R parkovišť. V průběhu listopadu se otevřelo nové P+R parkoviště na Černém Mostě a v roce 2022 řada dalších záchytných parkovišť přibude.

    Praha má v plánu postavit dalších 6 P+R parkovišť. Má jít o dům u stanice metra Depo Hostivař pro 649 aut, P+R na Opatově s kapacitou 498 míst, podzemní a nadzemní objekt na Zličíně s 450 a 688 parkovacími místy a dům v Tobrucké ulici v Praze 6 pro 380 vozidel. Poslední zmíněný parkovací dům je součástí projektu dopravního terminálu u Smíchovského nádraží a vejít by se do něj mělo 1000 aut.

  • 7.

    Tramvajová trať Modřany - Libuš

    Nová trať mězi Modřany a Libuší bude hotová v roce 2023
    Autor: Martin Přibyl

    Nová trať mězi Modřany a Libuší bude dlouhá 1,7 kilometru a vzniknou na ní 4 nové zastávky. Oproti předpokládaným nákladům, která dopravní podnik odhadova na 346 milionů, se podařilo 40 milionů ušetřit. DPP má stavební povolení už od února letošního roku, stavět byse mělo začít na jaře roku 2022, po nové trati se Pražené svezou asi za rok.

  • 8.

    Tramvajová trať Divoká Šárka - Sídliště Dědina

    Pražská MHD.
    Autor: Blesk:PETR NOVOTNY CZECH NEWS CENTER

    Dopravní podnik (DPP) v září získal stavební povolení na prodloužení trati ze současné konečné Divoká Šárka až na sídliště Dědina. Nová trať bude měřit 2,3 kilometru a bude na ní pět zastávek.

    Samotná stavba potrvá 19 měsíců. „Pokud se nám povede začít stavět v březnu, první cestující by se po nové trati mohli svézt na konci roku 2023,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

  • 9.

    Rekonstrukce Malostranského náměstí

    Vizualizace nové podoby Malostranského náměstí.
    Autor: Atelier Hájek

    V novém roce Praha plánuje i rekonstrukci Malostranského náměstí. Úpravy  provede pro pražský magistrát za 84,4 milionu korun bez DPH společnost Gardenline podle projektu architektů: Martin Hájek, Václav Hájek a Petr Horský, kteří v roce 2014 se svým návrhem uspěli v architektonické soutěži. Cena je o zhruba deset milionů korun vyšší než předpokládaná, což je podle magistrátu dáno aktuální situací na trhu práce. Po úpravách má z horní části náměstí zmizet parkoviště, rozšířit se mají chodníky a naopak zúžit jízdní pruhy pro automobily.

  • 10.

    Soutěž na novou podobu Vltavské filharmonie

    V těchto místech by měla stát nová budova filharmonie na břehu Vltavy.
    Autor: IPR

    Loni v srpnu Praha vyhlásila architektonickou soutěž na podobu Vltavské filharmonie. Sama předem oslovila 5 ateliérů. V listopadu magistrát ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vyhlásil jména dalších 15 ateliérů z Česka i zahraničí, které již budou pracovat na návrzích. Vítězné studio pak odborná porota vybere v dubnu roku 2022. Výsledně se mezi ateliéry na skicovném a cenách za umístění rozdělí 18 milionů korun.

  • 11.

    Komunální volby

    Prahu čekají v příštím roce i komunální volby
    Autor: ČTK / Říhová Michaela

     

    Pražany letos čekají volby, které se v metropoli i přes to, že má status kraje, konají společně s ostatními obcemi. Pražané budou vybírat nové zástupce jak do zastupitelstev 57 městských částí, tak do toho celopražského. Současný primátor Zdeněk Hřib (Piráti) plánuje svou funkci obhajovat.

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Články odjinud
VYHLEDAT VÝSLEDKY Načítám
Video se připravuje ...

Dnešní horoskopy