Aby stanice metra Karlovo náměstí mohla být bezbariérovou, bylo nutné vybudovat dvě dvojice výtahů, které propojuje 80 metrů dlouhá chodba. Výtahy mají nosnost 1 000 kilogramů a vejde se do nich až 13 lidí. Protože je stanice součástí ochranného systému metra, musel DPP přímo v chodbě navíc vybudovat i tlakový uzávěr, jehož hmotnost je neuvěřitelných 3,5 tuny. Výstup, respektive vstup do výtahu je pak zabudován přímo v domě č. 14 ve Václavské ulici.

„V původních plánech měl výtah ústit přímo doprostřed chodníku, jsem rád, že nakonec Institut plánování a rozvoje (IPR) po jednáních s Prahou 2 prosadil toto řešení a výstup je zabudován přímo v domě,“ řekl při zahájení provozu nového výtahu náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Sice nás to stálo o něco více peněz a jeden nebytový prostor zde v domě, ale určitě se shodneme, že výtah uprostřed chodníku nikdo z nás nechtěl,“ doplnil náměstka Jan Korseska (ODS), místostarosta Prahy 2.

Video
Video se připravuje ...

Spojovací chodba mezi dvěma výtahy na Karlově náměstí Veronika Foltová

Stavba se protáhla o rok

Se stavbou začal DPP už 29. dubna 2019 a předpokládalo se, že nezabere více jak rok. Nakonec stavba trvala více než dva roky. „V průběhu prací došlo hned k několika zdržením. V projektu se předpokládalo, že práce budou probíhat jak ve dne, tak v noci. To se ale díky tomu, že jsme v hustě obydleném místě, ukázalo jako nemožné. Navíc se nemohly naplno využívat trhací práce, jak se původně předpokládalo a vše bylo děláno převážně strojově. To vše výstavbu zbrzdilo,“ vysvětlil mluvčí DPP Daniel Šabík. Práce navíc zpomalila i komplikovaná geologie.

Se stavbou bezbariérového vstupu byla zkoordinována i oprava ulice Václavská, kterou měla na starosti Technická správa komunikací (TSK). „Předláždili jsme nejen asi 700 metrů čtverečních plochy ve vozovce, kde byly propady a další poruchy, ale v rámci stavby výtahu jsme také chodníky v ulici Václavská předláždili do tzv. pražské mozaiky. Tyto opravy TSK vyšly na 2,6 milionu korun,“ doplnil Jozef Sinčák, generální ředitel TSK.

Další výtah bude na Jiřáku

O bezbariérovou MHD se dlouhodobě magistrát zasazuje. Další bezbariérová stanice, kterou DPP plánuje, vznikne na náměstí Jiřího z Poděbrad, kde by práce měly začít letos v létě. „Dlouhodobě spolupracujeme s Pražskou organizací vozíčkářů a kromě výtahů se snažíme i o bezbariérové tramvajové zastávky, zmínit můžu třeba Lihovar, Malostranskou nebo Vinohradskou tržnici a také doplňujeme nájezdové rampy na nástupištích v metru,“ uzavřel Scheinherr.

Fotogalerie
25 fotografií