Aby stanice metra Karlovo náměstí mohla být bezbariérovou, bylo nutné vybudovat dvě dvojice výtahů, které propojuje 80 metrů dlouhá chodba. Výtahy mají nosnost 1 000 kilogramů a vejde se do nich až 13 lidí. Protože je stanice součástí ochranného systému metra, musel DPP přímo v chodbě navíc vybudovat i tlakový uzávěr, jehož hmotnost je neuvěřitelných 3,5 tuny. Výstup, respektive vstup do výtahu je pak zabudován přímo v domě č. 14 ve Václavské ulici.
„V původních plánech měl výtah ústit přímo doprostřed chodníku, jsem rád, že nakonec Institut plánování a rozvoje (IPR) po jednáních s Prahou 2 prosadil toto řešení a výstup je zabudován přímo v domě,“ řekl při zahájení provozu nového výtahu náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).„Sice nás to stálo o něco více peněz a jeden nebytový prostor zde v domě, ale určitě se shodneme, že výtah uprostřed chodníku nikdo z nás nechtěl,“ doplnil náměstka Jan Korseska (ODS), místostarosta Prahy 2.
Spojovací chodba mezi dvěma výtahy na Karlově náměstí Veronika Foltová
Stavba se protáhla o rok
Se stavbou začal DPP už 29. dubna 2019 a předpokládalo se, že nezabere více jak rok. Nakonec stavba trvala více než dva roky. „V průběhu prací došlo hned k několika zdržením. V projektu se předpokládalo, že práce budou probíhat jak ve dne, tak v noci. To se ale díky tomu, že jsme v hustě obydleném místě, ukázalo jako nemožné. Navíc se nemohly naplno využívat trhací práce, jak se původně předpokládalo a vše bylo děláno převážně strojově. To vše výstavbu zbrzdilo,“ vysvětlil mluvčí DPP Daniel Šabík. Práce navíc zpomalila i komplikovaná geologie.
Se stavbou bezbariérového vstupu byla zkoordinována i oprava ulice Václavská, kterou měla na starosti Technická správa komunikací (TSK). „Předláždili jsme nejen asi 700 metrů čtverečních plochy ve vozovce, kde byly propady a další poruchy, ale v rámci stavby výtahu jsme také chodníky v ulici Václavská předláždili do tzv. pražské mozaiky. Tyto opravy TSK vyšly na 2,6 milionu korun,“ doplnil Jozef Sinčák, generální ředitel TSK.
Po 20 letech se Jiřák konečně dočká rekonstrukce. Přesunou se trhy a přibudou stromy. Žulová kašna zůstane

Další výtah bude na Jiřáku
O bezbariérovou MHD se dlouhodobě magistrát zasazuje. Další bezbariérová stanice, kterou DPP plánuje, vznikne na náměstí Jiřího z Poděbrad, kde by práce měly začít letos v létě. „Dlouhodobě spolupracujeme s Pražskou organizací vozíčkářů a kromě výtahů se snažíme i o bezbariérové tramvajové zastávky, zmínit můžu třeba Lihovar, Malostranskou nebo Vinohradskou tržnici a také doplňujeme nájezdové rampy na nástupištích v metru,“ uzavřel Scheinherr.