Šéf Dopravního podniku Ostrava si projekt chválí. „Za dva roky fungování asistentů přepravy je zná a pozitivně vnímá už 80 % našich cestujících,“ řekl generální ředitel Daniel Morys.

„Každý dvanáctý cestující v uplynulých dvou letech porušil naše přepravní podmínky, nejčastěji jízdou na černo,“ dodal.

Kromě kontroly jízdenek mají asistenti přepravy pomáhat maminkám s kočárky či hendikepovaným lidem. Nejčastěji jsou ale využíváni na problémové linky, kde mají „vyřešit“ potížisty.

„Jde nám o zvýšení bezpečí a pořádku v ostravské MHD. Cestující bez platné jízdenky jsou ve většině případů právě ti, kteří nejčastěji vyvolávají konflikty nebo se dopouštějí vandalismu,“ uvedl Morys.

Je to trochu nefér

Lidé jejich přítomnost vítají, ale chtějí, aby směli rozdávat pokuty jako klasičtí revizoři. „Někoho bez jízdenky vyhodí a on vysmátý nastoupí na příští spoj, to je nefér vůči těm, kteří od klasického revizora dostanou pokutu,“ řekla cestující Olga Valouchová (69).

Podobný názor mají i další lidé. „Milí a vstřícní jsou, jsem s nimi spokojená. Ale měli by všechny bez jízdenky pokutovat. Nejen vyhazovat. Ti vykázaní si z toho většinou nic nedělají, nic jim nehrozí,“ řekla Anna Pechová (75).

Jezdí i v noci

Jsou i takoví, kteří „vyhazov“ z tramvaje zažili na vlastní kůži. „Jednou jsem zapomněla jízdenku a vyhodili mě z tramvaje. Souhlasím s nimi tak napůl. Opravdové potížisty ať tvrdě vyhazují, ale k maminkám a starším lidem, kteří třeba zrovna zapomenou jízdenku, by měli být shovívaví,“ tvrdí Lucie Prchalová (38).

Od začátku roku jsou asistenti přepravy pravidelně nasazování i v nočních spojích a stále častěji se budou opakovat akce ve spolupráci s policií a běžnou přepravní kontrolou.

VIDEO: V ostravských tramvajích bývá pořádně horko...