Golem je plně interaktivní projekt, zážitková vícesmyslová hra, v rámci které návštěvník se speciálními brýlemi, přenosným počítačem na zádech a sluchátky prochází několika lokacemi rudolfínské Prahy. Díky nejmodernějším technologiím virtuální reality má možnost řešit úkoly, reagovat na okolí, či se kochat tím, jak fascinující virtuální svět reaguje na něho.
„Hra“ při svém spuštění v květnu loňského roku vzbudila senzaci coby největší evropský projekt virtuální reality. Zakladatel a produktový ředitel DIVR Labs, která za stvořením virtuálního Golema stojí, Ondřej Bach se pro Blesk.cz rozpovídal o tom, jak se Golem za dobu od svého uvedení proměnil, i o tom, co dále plánuje.Nové úkoly i jiný konec
Ondřej přiznává, že vývoj na takovém projektu je prakticky nekonečný. „Člověk s tím nikdy nemůže být úplně spokojený, stále je co nového vyvíjet.“ Z toho důvodu i po otevření projektu veřejnosti se svým tvůrčím týmem přidal do Golema řadu inovací. Většinou jde o méně nápadné doplňky, které oživují historické scenerie. Patrnější změny však doznaly úkoly a větší interakce.
Jak vypadá hra z pohledu hráče se můžete přesvědčit ve videu: Největší změnou hry zůstává vyústění příběhu. Hráč do ní vstupuje coby cestovatel časem, který se pozvolna seznamuje s reáliemi rudolfínské Prahy, aby jej průvodce zavedl až do Staré synagogy, kde Rabbi Löw za pomoci účastníka či účastníků (do virtuální reality se můžete vypravit až v počtu čtyř osob) oživí golema. Když se tak ovšem stane, čeká hráče nečekané překvapení, které nebylo součástí původního projektu.
„Některé interaktivní prvky jsme museli zjednodušit, protože ze statistik jsme zjistili, že ne každý návštěvník je zvládal,“ přiznává. Z toho důvodu jsou nyní úkoly malinko snazší. Zároveň nové úkoly přibyly, přibyly také předměty, které lze ve virtuální realitě ovlivnit. Jedná se o drobnosti, ale hráči je kvůli autentičnosti ocení. Netopýři například reagují na hráčův pohyb, ze zdi synagogy lze oprášit starou fresku, kolem hlavy poletují mouchy, z polic lze shodit vázy atd.
Takto vypadá hra na vlastní oči. Hráč nevěří vlastním smyslům, kde že se to vlastně ocitl. DIVR Labs
Turisticky vděčná atrakce
Návratnost projektu je podle Ondřeje zřejmá. Zájem je veliký, protože jinde v Praze takovouto zkušenost, kdy člověk prochází neznámým prostředím, může na ně reagovat vlastními smysly i vnímat své spoluhráče, není. „Nejvíce ji navštěvují cizinci, je jich tak 70% z celkového počtu,“ uvádí Ondřej s tím, že do virtuální reality se lze vypravit buď v české nebo anglické verzi.
Další hra „nabídne“ paniku, strach, dokonce i smrt
Ondřej i jeho tvůrčí tým už mají jasno, jakým projektům se hodlají dále věnovat. Zatímco Golem je vyloženě rodinná a nenáročná zkušenost, další projekt chystaný DIVR Labs už má být vyloženě pro starší a náročnější zájemce. „Zvažujeme, že bude přístupný od 15ti let,“ říká Ondřej.
Hra ponese název „Arachnoid“ a měla by být emočně více intenzivní. „Bude v ní možné i v té virtuální realitě zemřít. Hráč k tomu pak přistupuje jinak, když ví, že může umřít. Je to neopomenutelný psychologický faktor, kvůli kterému může hru více prožít,“ myslí si. Projekt je momentálně ve finální fázi.
Zároveň se svým týmem chystá další virtuální dobrodružství, které svým konceptem bude vycházet z Golema. Jen místo renesančního Starého Města se sceneriemi Hradčan a Malé Strany bude zasazen hlouběji do historie, konkrétně do pravěku. „Lidé odedávna chtějí zažít něco, co nezažívají v reálném čase, proto cestování časem, a právě proto se nevěnujeme ztvárnění přítomnosti ve virtuální realitě,“ uzavírá Ondřej.Kde: Hračkářství Hamleys, Na Příkopě 854/14.
Kdy: Otevřeno denně 10 – 20 hodin.
Za kolik: Vstupné pro jednotlivce je 450,- Kč, s kartou Hamleys lze uplatnit 15% slevu.