První prototypy „Emilky“ svážely cestující na druhou spartakiádu v červnu a červenci 1960. Dva vozy, které vyrobili ve Vagonce Studénka, měly ale k šedesátkové eleganci ještě daleko. Přesto si je cestující pochvalovali hlavně kvůli jejich komfortu.

Široké a pneumaticky otevírané dveře umožňovaly pohodlný a rychlý nástup. Většina soupravy navíc byla nízkopodlažní a pasažéři tak z nástupiště nemuseli překonávat vůbec žádné schody. Strojvedoucí si pak pochvalovali velké zrychlení.

Perfektní služba

Od roku 1964 se vlak začal sériově vyrábět v takové podobě, jak ho známe dnes. S rostoucími požadavky na příměstskou dopravu v okolí Prahy se „panťáky“ od poloviny 70. let soustředily právě v hlavním městě. A přestože jejich plánovaná životnost byla 15 let, sloužily zde po dlouhou dobu.

„Naposledy jsem jím jel kolem roku 2000. Byly to nádherné a nadčasové stroje. Prostě jednoduchý a elegantní vlak pro příměstskou dopravu. Odvedly perfektní službu,“ říká milovník vlaků Petr Velich.

„Žabotlam“ nahradil „ešus“

Až teprve nástup dvoupodlažních jednotek řady 471, známých jako CityElefant, pro ně znamenal konec. Tyto soupravy, pro hliníkovou karoserii přezdívané „ešus“, začaly na koleje postupně přicházet na přelomu tisíciletí.

Ještě v roce 2005 jezdilo v pražské příměstské dopravě 29 „žabotlamů“. O deset let později to bylo už 65 „ešusů" a jen čtyři „panťáky“. Nyní končí pravidelný provoz i poslední souprava, která vyrážela na linku do Roztok.

Vlak čekají v pátek a sobotu 10. a 11. srpna poslední dvě cesty. Ze Šumperka do Prahy vyjede v pátek v 13:45 a v 17:40 by měl končit na nádraží v Libni. V sobotu bude vyrážet v 9:05 do Chomutova a zpátky by měl být v 18:54.

Fotogalerie
14 fotografií