Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Přijímačky na střední mají mít ministerskou laťku. Libovůle ředitelů skončí

Autor: ČTK, zzu - 
24. září 2018
19:00

Ministerstvo školství připraví do několika týdnů návrh, jak by mohlo vypadat bodování při přijímacích zkouškách na střední školy. Stanovení minimální bodové hranice pro přijetí do maturitních oborů požadují kraje. Navrhované kroky pro zavedení by měla 19. listopadu projednat tripartita. Na tiskové konferenci po jednání celostátní tripartity s krajskými tripartitami to dnes řekl ministr školství Robert Plaga (ANO).

„Otevřeli jsme téma nepodkročitelného bodového minima, které by bylo na vstupu u přijímacích zkoušek. Vydefinujeme přesně, které kroky je potřeba udělat (pro zavedení),“ řekl Plaga. Podle něj návrh postupu vznikne po jednání s kraji o jejich představě do pár týdnů, 19. listopadu by ho pak měla projednat tripartita.

I když se v Česku dělají od loňska na všechny maturitní obory jednotné přijímací zkoušky, o přijetí žáků rozhodují ředitelé jednotlivých škol. Asociace krajů s tím nesouhlasí.

Podle ní je tak možné vzít i uchazeče, kteří nemají pro studium předpoklady. Úroveň vzdělávání se pak podle krajů snižuje a zhoršují se výsledky u maturit. To ve své zprávě uvedla už dřív i Česká školní inspekce. Mnoho ředitelů škol tvrdí, že jsou jednotné přijímačky administrativně náročné a bez centrálně stanoveného minima bodů pro přijetí nemají smysl. Bodová hranice by podle hejtmanů odstranila i rozdíly v přijímání na krajské či soukromé školy.

Ministr se raduje: Vzrostl zájem o technické obory

Ministr řekl, že jeho úřad na zavedení takzvaného cut-off score – tedy bodové hranice pro úspěšné složení zkoušky – začne pracovat. Sestaví plán kroků, které je potřeba připravit a podniknout. Celostátní tripartita se zástupci krajských tripartit jednala i o takzvaném duálním vzdělávání, tedy o propojení středních škol s firmami. „Je dobrou zprávou, že vzrostl zájem o technické obory. Konečně je snad vidět světlo na konci tunelu,“ řekl Plaga.

Po propojení teorie s praxí volali léta zaměstnavatelé. Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka Česko prvky duálního vzdělávání používá. Pilotní projekty s praxemi pro studenty v podnicích má Moravskoslezský, Zlínský či Olomoucký kraj, uvedl Hanák.

Podle zlínského hejtmana Jiřího Čunka (KDU-ČSL) by učni, kteří se učí ve firmách a mají tam praxi, neměli mít možnost po ukončení školy z podniku „jen tak odejít“ a museli by pro něj určitou dobu pracovat. Podobně by to mělo být třeba i u absolventů medicíny. Za to, že v ČR vystudovali bezplatně, by měli pro stát něco odpracovat, míní Čunek.

S tím nesouhlasí odbory. „Nucené práce už byly zrušeny. Je nerealistické, aby si někdo něco odpracovával,“ uvedl předák Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Řekl, že by učni měli ve firmách, v nichž se připravují, dostávat i pracovní smlouvy. Po skončení učiliště by v práci pak pokračovali. Podle Středuly by dobrá a zajištěná práce byla motivací k tomu, aby mladí o obory stáli.

willi48 ( 25. září 2018 15:21 )

Věčná škoda, že tyto názory nečtou naprosto neodpovědní odpovědní ministři. V celém rozsahu, každé slovo podepisuji. Na počátku šedesátých let manifestovali studenti před ministerstvem školství a pokřikovali "dejte nám Kahudu, my mu dáme na hubu". Když si představím tu dlouhou řadu popřevratových ministrů, novátorů, výzkumníků, zlepšovatelů, ale především prznitelů našeho školství, říkám si - zlatej Kahuda.

vihor ( 25. září 2018 00:14 )

V Německu je studium také zdarma a určitě kvalitnější a propracovanější. V podstatě už není žádný důvod studovat v Česku. Bydlení v Praze nebo Brně si už průměrný Čech dovolit nemůže, zatímco když si jako student v Německu seženete brigádu, můžete si dovolit pronajmout klidně vlastní malý byt. Protože bytová výstavba je tam v rukách družstev přísně regulovaných zákony o výši nájmu. Podrobovat se experimentu v českém školství může asi opravdu už jen sadomasochista. Nemá to žádnou koncepci a řídí to naprosto nekompetentní lidé. Je to systém povinné školní docházky od Marie Terezie, který se jen pomalu přizpůsobuje moderní době. Jednou ti šílenci, co to řídí, tvrdí, že maturita z matematiky je potřebná pro všechny, pak zase že ne, nakonec vlastně ani neví, k čemu ta maturita má být, protože jistý pan Zika z Cermatu si v podstatě dle své libovůle stanovoval její obtížnost podivnými úlohami, atd. O šílenosti jménem inkluze v podobě docházky všech bez rozdílu do jedné třídy a asistenty, ani nemluvě. Předpokládám, že tak po 20 letech experimentů se to opět vrátí do normálního původního stavu. Tedy třeba že o maturitách a přijímačkách bude rozhodovat sama škola, protože smyslem maturity je hlavně zakončení studia a nikoli vyhození studentů po čtyřech letech na nějakém nesmyslném testu. Stejně tak u přijímaček každá škola sama dobře ví, koho chce vzdělávat, a nepotřebuje k tomu žádný umělý centrální test.

sebr ( 24. září 2018 21:13 )

Pan Čuněk má 100% pravdu. Jestli někdo studuje za peníze státu, tedy naše, tak musí taky něco odvést státu. A ne se sebrat a mazat do Německa, které do jejich vzdělání nedalo ani floka!!! A jestli jim to nelíbí, tak ať jdou studovat za hranice. Tam jim to přijde určitě levněji a nikdo je nebude limitovat, že?!

Zobrazit celou diskusi