Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Zeleň může stát Pražany život. Tráva mezi kolejemi ztěžuje práci záchranářům

Autor: Matěj Smlsal - 
19. dubna 2016
07:00

Travnaté pásy mezi tramvajovými kolejemi vypadají hezky. Nejnověji je položili například na Vršovické v Praze 10. Jenže zeleň má i své nevýhody. Pokud se například sanitka potřebuje v těchto místech otočit, nemůže, protože by se zabořila. K pacientovi pak dorazí později, což může v kritických situacích rozhodovat o jeho životě.

Travnaté plochy najdeme mezi kolejemi především v Praze. Namátkou na Evropské, Petřinách, v Podolí a nově na Vršovické. Jejich výhodou je, že snižují hluk i prašnost.

Jenže zeleň umí také škodit. „Travnaté pásy nám velmi komplikují práci. Mají měkčí povrch, zatímco naše auta jsou těžká. Pokud je navíc po dešti a my přes ně potřebujeme přejet, většinou se zaboříme,“ řekla Blesk.cz mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová.

Stejně tak jsou problémem vyvýšené pražce obsypané kamením. Ty najdeme například po rekonstrukci tramvajové trati na Plzeňské. „Kdybychom přes ně jeli, zničili bychom si podvozek,“ uvedla mluvčí. Auta tak musí jet kolem kolejí a hledat zabetonovanou plochu, přes kterou půjde přejet. „Může dojít k prodloužení dojezdového času pacienta,“ varuje Ernestová.

Kritikou ale nešetří ani další složka integrovaného záchranného systému. Ten samý problém jako sanitky mají totiž i hasičské vozy.

„Dělá nám to stejné komplikace jako záchrance. Podávali jsme tuším před dvěma lety na magistrát rozbor, že nám to vadí a že nejsme účastníky řízení. Nic se ale nezměnilo,“ sdělila mluvčí hasičů Pavlína Adamcová.

Naopak policie si nestěžuje. „Oproti ostatním složkám integrovaného záchranného systému máme totiž výhodu, že službu v hlavním městě zajišťuje během celých 24 hodin několik desítek policejních hlídek, které jsou v případě nutnosti navzájem zastupitelné,“ sdělil policejní mluvčí Tomáš Hulan.

Navíc policisté jezdí většinou v osobních autech, se kterými se lépe manipuluje.

DPP: Svodidla sanitkám také brání

Dopravní podnik (DPP) brání tratě s otevřeným kolejovým svrškem hlavně proto, že jejich výstavba je levnější, snadněji se udržují nebo že tramvaje na nich vydávají menší hluk.

Sanitky a hasiči jsou ve stejné situaci, jako když je na ulici střední dělící pás zatravněný – například na Vysočanské na Proseku – nebo se svodidly – na Strakonické, Spojovací nad Balabenkou, Vídeňské u nemocnice Krč a dalších místech,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

zednik ( 19. dubna 2016 11:09 )

 Novodobé hovado s novodobým hovadským myšlením. Je jich všude plno. Myslí si, že jsou vyjímeční, kreativní a prudce inteligentní. Přitom jejich mozek nedokáže domyslet, PROČ to bylo vymyšleno právě takhle, a okamžitě všechno mění. A nejsou to jen pásy mezi kolejema...

kukulin ( 19. dubna 2016 10:56 )

Tramvaje nemají na zeleném pásu přednost, ale jen na silnici. Zelen je pro chodce.

kradu ( 19. dubna 2016 08:45 )

přesně tak když tam byl beton nebo asfalt tak mohly např.sanitky toho využít když je zácpa

klimap ( 19. dubna 2016 07:42 )

Jenom hovado vymyslelo zeleň mezi kolejemi !!!

Zobrazit celou diskusi