Trasa z Dejvic do Veleslavína označovaná jako Buštěhradská dráha nebo rychlodráha na Kladno nabývá nových obrysů. Podle posledního jednání Prahy 6 se Správou železniční dopravní cesty bude vedena pod povrchem z Dejvic na Veleslavín a následně na povrchu až na Kladno. Její součástí by měla být i odbočka na letiště.

Pod povrchem přes území Prahy 6

Dráha by měla být vytvořena také stejným způsobem jako nové nedávné stanice metra, které prodloužily trasu A. Stavba je údajně technicky nejefektivnější, ekonomicky nejvýhodnější a ekologicky nejšetrnější. „Praha 6 dlouhodobě a konzistentně požaduje podpovrchové vedení připravované železniční trati v úseku mezi Dejvicemi a Nádražím Veleslavín,“ uvedl starosta Prahy 6 Ondřej Kolář.

Vizualizace rychlodráhy Praha–Kladno.
Autor: MČ Praha 6
Trať se má realizovat v rámci modernizace spojení mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na Letiště Václava Havla. Investor, kterým je Správa železniční dopravní cesty, se po sérii jednání rozhodl vyjít vstříc požadavku městské části a představil aktuální studii proveditelnosti plně podzemní varianty. Stavba by měla být hotova v roce 2023. S náklady se počítá mezi 18 a 22 miliardami korun. Varianta plně zahloubené dráhy na území Prahy 6 by znamenala navýšení o více než tři miliardy korun.

„Přesná ekonomická analýza ještě není k dispozici, oproti původně zamýšlené (hloubené) variantě, jejíž cena byla odhadována na přibližně 3 miliardy korun (na území Prahy 6, pozn. redakce), bude nicméně varianta ražená významně levnější. Jedním z hlavních efektů modernizace spojení mezi Prahou a Kladnem bude právě odlehčení dopravní zátěže na Evropské třídě,“ řekl Blesku tiskový mluvčí Prahy 6 Martin Churavý.

Ta počítá s novým postupem formou raženého tunelu. „Realizace by tak měla být rychlejší, levnější a šetrnější ke svému okolí v průběhu stavby. Vše je otázkou dalších jednání, ale požadovaná cyklostezka v původní stopě Buštěhradské dráhy je zase o krok blíže realitě,“ kvitoval záměr zástupce starosty Martin Polach, zodpovědný za oblast dopravy a strategického rozvoje.  

Rada městské části Praha 6 na svém středečním jednání uvedenou variantu jednomyslně schválila. Komise strategického rozvoje ji už dříve rovněž podpořila. Usnesení tak nyní musí ještě schválit na svém nejbližším jednání Zastupitelstvo městské části Praha 6.

Fotogalerie
3 fotografie