Nové logo pražské zoo: Pět zvířecích stop za milion!
Pět barevných stop zvířat za milion korun? To je skandál! Takové reakce se snesly na vedení pražské zoologické zahrady, která v sobotu představila nové logo. Stopy, které jsou od nového loga graficky skoro k nerozeznání, se přitom dají snadno a skoro zadarmo stáhnout z internetu.
Otisky končetin mloka, lvice, ptáka, varana a koně Převalského. To je nové logo, které má reprezentovat pražskou zoo, a které stálo více než milion korun. Jeho ztvárněním byl pověřen izraelský grafik Sagi Haviv z renomované newyorské firmy Chermayeff & Geismar. A ten si nechal svou práci jaksepatří zaplatit – rozpočet na logo a grafický manuál byl stanoven na 1,8 milionu.
Podle kritiků je to cena pořádně přehnaná. Ředitel pražské zoo Miroslav Bobek kritiku odmítá. „Jistě, všechno se dá stáhnout z internetu, třeba i obdélník, který je logem National Geographic a který mimochodem vytvářela stejná firma,“ řekl Blesku. „Jde ale o ztvárnění a koncept, jde o nápad. Dlouho nikdo nebyl schopen nic použitelného vymyslet, ale ve chvíli, kdy už s ním někdo přijde, jsou najednou všichni chytří,“ myslí si Bobek.
Kolik bude celý projekt nakonec stát, není zatím jasné. Kromě peněz zaplacených grafikovi za logo a vytvořený vizuální styl se bude muset zaplatit i další nemalá suma za změnu veškeré grafiky na reklamních plochách, upomínkových předmětech i informačních materiálech.
„Když se před lety narychlo stahovalo Cihlářovo logo, stálo nás to miliony. Tentokrát to však budeme dělat postupně, abychom náklady minimalizovali. Bude to sice pomalejší, zato maximálně ekonomické,“ tvrdí ředitel Bobek.
Problémy se symbolem
Pražská zoo má problémy se svým logem od roku 2009, kdy musela ze všech míst narychlo stáhnout logo výtvarníka Michala Cihláře, v němž byla zobrazena hlava koně Převalského. Cihlář se zahradou v roce 2006 ukončil spolupráci a tři roky se s ní soudil o právo na využívání svých výtvorů. Soud nakonec vyhrál. Poslední tři roky využívala pražská zoo logo pouze textové.