Moskevský motorkář prosazuje moto-sanitky

Motorky
Autor: ČTK - 
4. 8. 2008
11:31

Motorkářská sezona bývá v Rusku krátká. Místní 'bezstarostné jezdce' ale napadlo, že jejich stroje by mohly doplňovat auta v roli sanitek a taxíků.

Na počátku byla dopravní nehoda. Před čtyřmi lety motorkář Vladimir Minin čekal 40 minut na sanitku, která by ho odvezla se zlomenou nohou do nemocnice poté, co jej ze sedla srazil nákladní vůz. Dopravní policista si mezitím zapaloval jednu cigaretu od druhé a společně proklínali zácpy v moskevské dopravě, které zpomalily rychlou pomoc. "Než v Rusku sanitka přijede k nehodě, nemá už koho zachraňovat," pochybuje Minin.

Přesto na motocykly nezanevřel. Zážitek ho naopak inspiroval. Zasazuje se nyní za to, aby vyškolení zdravotníci s příslušným vybavením pro záchranu životů přesedlali ze sanitek na motocykly. Na zapůjčení strojů a zacvičení desítky zdravotníků za řídítky se už předběžně dohodl se zastoupením jedné velké motocyklové firmy. Projekt by chtěl rozběhnout ještě v létě.

Většina zraněných přežije, když pomoc dorazí včas

Podle studie Světové zdravotní organizace má 90 procent zraněných ze silnic šanci přežít, pokud pomoc dorazí na místo nehody do devíti minut. Pokud však záchranáři dojedou o deset minut později, šance na přežití klesá na 15 procent. Podle Minina se záchranáři na motorkách propletou dopravními zácpami daleko rychleji než běžné sanitky. Ale úřední šiml na to neslyší.

"Říkal jsem jim, chlapi, jsem připraven zadarmo projekt rozběhnout. Ale, bohužel, nejde to," postěžoval si osmadvacetiletý motorkář a podnikatel s dětským oblečení v listu The Moscow Times. "Poslal jsem na ministerstvo (pro mimořádné situace) všechny papíry, ale ještě jsem nedostal žádnou odpověď," dodal. Loni na ruských silnicích zahynulo 33.308 lidí. Ruská vláda ohlásila zvláštní program, který má vést k tomu, aby při nehodách umíralo v roce 2012 o třetinu méně lidí oproti roku 2004. Na tento cíl hodlá vynaložit dohromady 52 miliard rublů (asi 34 miliard Kč).

Taxislužba s motocykly prozatím úspěšnější

Problém se záchranáři za řídítky je možná i v tom, že plná motorkářská sezona trvá v drsném podnebí mnohdy jen tři měsíce. To snad záchranné službě nestačí, ale pro podnikání v taxislužbě ano.

Čtyřiadvacetiletý motorkář Maxim Nočovnyj a jeho kolegové už vozí na sedadle spolujezdce spěchající zákazníky. Jejich první jednostopá taxislužba v Moskvě hlásá, že "jenom letadla jsou rychlejší než my".

Z centra Moskvy na okraj o dvě třetiny rychleji
Něco na tom bude. Z okraje metropole lze běžným taxíkem dojet do centra za půldruhé hodiny, po navlečení přilby a rukavic to trvá půlhodinku; v případě jízdy na letiště kufry zákazníků odveze druhá motorka.

Velmi perspektivní bussines!

"Motocyklová taxi jsou populárnější každým dnem. Lidé pochopili, že motorky nejsou až tak nebezpečné," prohlásil Nočovnyj v The Moscow Times. Zatím má v průměru šest zákazníků, či přesněji zákaznic denně, občas si turisté objednají i okružní jízdu po metropoli, a tak míní provozovat živnost od dubna do října. Vynořila se i konkurence, která vozí klienty na skútrech. A v Petrohradě jsou motorkářské taxislužby už dvě.

Doporučujeme
1080p 720p 360p
Další videa