Konec střídání času už příští rok je nebezpečný, ozval se Ťok. Chystá anketu
Češi rozhodnou, zda chtějí letní, nebo tzv. zimní čas, v anketě na webu ministerstva dopravy. V rozhovoru pro Lidové noviny to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Možný konec střídání času už v roce 2019, jak to navrhuje Evropská komise, pak považuje za nebezpečný. Například letecké společnosti by prý potřebovaly na přípravu 18 měsíců. Ve hře je v rámci debaty také zavedení celounijního jednotného časového pásma, nyní jsou v rámci EU tři.
Šibeniční termín, tak nazval možnost, že by Evropané v případě volby letního času naposledy přetáčeli hodinky už příští rok na jaře, europoslanec Pavel Svoboda (KDU-ČSL). Ten stojí v čele desítek poslanců, kteří za zrušení střídání času bojují. Stihnout se to ale podle něj dá.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který teď problém řeší se svými protějšky z EU, má ale jiný názor. Plán Komise s rokem 2019 označil za nebezpečný a populistický.
„Návrh, který přednesla Evropská komise, je nedomyšlený až nebezpečný. Je potřeba, abychom měli jednotné řešení, vyjednávání bude složité. Budeme se chtít obrátit na profesní organizace i občany, který z časů by chtěli,“ komentoval začátek jednání na úrovni Rady EU Ťok s tím, že mluvit dál o konci střídání v roce 2019 je „velký populismus“.
Ptát se občanů Ťok hodlá v anketě na webu ministerstva. „Mám představu, že bychom veřejně vyzvali všechny profesní organizace, ať nám pošlou své stanovisko, určitě se nám k tomu vyjádří ministerstva, také kraje a obce, pokud budou chtít. Pak dáme možnost i veřejnosti, aby hlasovala v anketě na stránkách ministerstva. Čechů, co nechtějí změnu času, je podle mě většina, ale nejsem si jist, že mají jasno, který čas by měl zůstat,“ řekl ministr.
Ve hře je i jedno pásmo pro celou EU
Že by se o věci konalo referendum, vidí pak Ťok jako problematické. Česko bude totiž jen jedním z 27 států a možná se bude muset podřídit většině. Pokud by k referendu přišlo dost lidí, bylo by přitom pro vládu závazné. „To bychom měli zbytečný problém, který podle mě není potřeba si vyrobit,“ míní šéf rezortu dopravy.
Kromě dohadů ohledně střídání letního a zimního času se v rámci EU debatuje také o možné harmonizaci časových pásem. Nyní jsou v rámci Unie tři, například když z Prahy poletíte do portugalského Lisabonu, musíte hodinky posouvat. Stejně tak opačným směrem do řeckých Atén. „Je otázkou i to, jestli vznikne jedna časová zóna, nebo zůstanou tři,“ potvrdil Ťok.
Je zajímavé, že v Rusku to šlo rychle a bez velkých diskuzí a hledání důvodů toho, proč to nejde. Tehdejší prezident Vladimir Medveděv se rozhodl zrušit jak počet časových pásem a stejně tak i zimní, resp. letní čas. Tak proč to u nás někam posouvat až na někdy?