Polojasno 14°C

Recenze: Blackout znamená konec naší civilizace, ale také knihu, jejíž věrohodnost vás uhrane

Blackout znamená konec naší civilizace, ale také knihu, jejíž věrohodnost vás uhrane.  (Autor: internal)
16. října 2017
15:57

Představte si svět bez elektřiny. Úplně. Všechno kolabuje. Telefony nefungují, silnice a ulice se ponořily do tmy, internet je nehybný. Jak tenká je hranice mezi samozřejmostmi našeho světa a totálním úpadkem, kdy budeme začínat od nuly? Až mrazivě skutečný příběh Blackout působí místy jako horor, který se klidně může odehrát už zítra.

Také každý den přijdete z práce domů, samozřejmě zapnete televizi, rozsvítíte, uvaříte si kávu nebo čaj, dáte si sprchu, obvoláte známé, a když je problém, hledáte odpovědi na internetu? Představte si možnost, kdy v jediném okamžiku tohle všechno skončí. Města se ponoří do tmy, topení vychladne, v nemocnicích zhasnou všechny přístroje, zastaví se doprava i činnost úřadů, jídlo začne mizet raketovou rychlostí... I o tom je mrazivá kniha Marca Elsenberga (50) Blackout.

Podívejte se na upoutávku knihy:

Video  Blackout znamená konec naší civilizace, ale také knihu, jejíž věrohodnost vás uhrane.  - Omega, INT

Jednoho chladného únorového dne zhasnou světla v Itálii. A nejen tady. Chvíli nato ve Švédsku, pak v Německu, Francii, Rakousku, Belgii a Holandsku. Všude v Evropě se hroutí elektrická síť, přestanou fungovat výtahy, metra uváznou v tunelech... Italský bývalý hacker a programátor Piero Manzano věří, že ví, kdo je za to zodpovědný, a tak se to snaží sdělit odpovědným orgánům. Ale nikdo mu nevěří. Až francouzský komisař Europolu François Bollard je ochoten ho poslouchat. Ale když mladá a atraktivní novinářka Lauren Shannon objeví, že z Pierova počítače byly odeslány podezřelé e-maily, začne klást nepříjemné otázky, a Bollard jej začne podezřívat.

3722774:full:true:true

Manzano má proti sobě mazaného a neviditelného soupeře a je z něj lovná zvěř. Mezitím se situace v ulicích stává stále více dramatičtější. Zdá se, že v Evropě nic nefunguje. Několik evropských jaderných elektráren je v kritickém stavu a ohrožují životy milionů lidí. Závod s časem začíná. Závod, který lze jen stěží vyhrát.

Kniha Blackout na čtenáře zapůsobí až dusivým způsobem. Co když...? Co když se něco takového skutečně chystá? Pořád se chlácholíme tím, že něco takového, jako elektřina, přece MUSÍ být zajištěno. Jenže každý zámek se dá otevřít, každý systém obejít. Blackout přináší čtenáři dvě linie příběhu. Odehrávají se hlavně ve Francii, Německu, Belgii či Nizozemsku. V první sledujeme snahu jednotlivých vlád či energetických společností a bezpečnostních složek o odhalení viníka. V druhé pak jednotlivce, kteří se s novou situací vyrovnávají po svém a musejí na ni reagovat.

To vše se prolíná v krátkých kapitolách, jejichž délka sama o sobě navozuje pocit naléhavosti, boje o čas a vlastně o přežití. Představa, že stačí mít ve sklepě pár konzerv, litry vody a zásobu petrolejových lamp, je mylná. Co s nemocnými tam, kde jejich záchrana mizí v nedohlednu a stává se spíše fantazií? A jak na tom budeme my v Česku, které se také knihou mihne? To vše se fascinujícím způsobem dozví čtenáři jedné z nejzajímavějších knih roku.

Marc Elsberg

Blackout – Zítra bude pozdě

Vydavatel: Omega, 2017