Čtvrtek 9. května 2024
Svátek slaví Ctibor, zítra Blažena

Recenze: Seveřané vrací úder další detektivkou – kdo přežije Poslední zkoušku?

26. ledna 2017
13:55

Pátý díl série se sexem posedlým Sebastianem Bergmanem nabízí nejnebezpečnějšího protivníka se zvláštním posláním v dokonale napínavé knize.

Pátý díl z celé série o psychologovi Sebastianu Bergmanovi je poměrně zvláštní, co se čtenáře týká. Pokud totiž patříte k lidem, které naprosto rozčiluje lidská hloupost a povrchnost, možná k vrahovi pocítíte jisté sympatie. Nejspíš vám nebude líto, že je třeba hvězdička televizní reality show nalezena s prostřelenou hlavou a důkazem o své tuposti. Mediálně známé osobnosti jsou v ohrožení! Vrah je blízko a neodpouští... Poslední zkouška je poslední šancí dokázat, jestli si zaslouží žít. A možná je včas zachrání sebestředný, ale brilantní Sebastian Bergman, policejní psycholog a nenapravitelný děvkař.

3206796:full:true:true

Každý správný policajt nebo prostě hlavní postava severské krimi musí mít za sebou nějakou tu krutou záležitost, která zoceluje charakter, bystří smysly a vtiskne špetku patosu. Bergman ale není žádný zhroucený alkoholik, přestože i on si nese svůj kříž. Jeho lékem nejsou ani drogy, ani vztek, ale sex. S jakoukoli dívkou či ženou, která udělá tu chybu, že mu podlehne. I to je možná důvod, proč Bergman nemá příliš přátel. Pětice románů s tímto hrdinou, dá-li se tak nazvat, sklízí po celém světě úspěch. Svědčí o tom i více než tři miliony prodaných výtisků a práva na sérii prodaná do čtyřiatřiceti zemí. Jak uvádí vydavatel, šestý díl vyjde ve Švédsku letos na podzim.

Knižní postavy máme možnost poznat hodně zblízka, jejich osobní život se táhne všemi díly. Ke starým známým teď přibývá vrah, nespokojený se stavem společnosti. Lidé podle něj hloupnou, nepracují na sobě, bezduchá zábava je jejich alfou i omegou. No dobrá, čeká je poslední test, kdo ho nedokáže zvládnout, umírá. Souboj dvou chytrých soupeřů, stojících na různých stranách stejné mince, může začít.

3206797:full:true:true

Poslední zkouška je označována coby nejlepší kniha z celé série a v mnohém je to skutečně tak. Čtenář má nespornou výhodu plynoucí z toho, že jak Michael Hjorth (54), tak Hans Rosenfeldt (53) mají scenáristické a seriálové zkušenosti. Děj běží jako na obrazovce, neustává a nenudí. Pokud jste měli možnost vidět dánsko-švédský televizní seriál Most (v originále Bron/Broen) vysílaný loni na ČT2, pak jste již zahlédli práci Hanse Rosenfeldta, který se podílel na scénáři. To je jen první argument pro přečtení celé série, včetně této knihy. Dalším je um seveřanů při tvorbě napínavých příběhů. A to přece od dobré krimi chceme.

Hans Rosenfeldt, Michael Hjorth

Poslední zkouška

nakladatelství Host, 2016