Recenze: Alibaba prožívá americký sen. Obchoduje na webu s čínskou vládou v zádech

Alibaba.com a jeho cesta na internetové výsluní
Alibaba.com a jeho cesta na internetové výsluní  (Autor: Aligier)
Autor: Jan Kálal -
17. března 2016
08:40

Nečekejte další z příběhů Tisíce a jedné noci, i když to může také znít jako pohádka. Kniha Alibaba.com s podtitulem Příběh největšího on-line tržiště světa nabízí osudy muže, který se z učitele angličtiny vypracoval na kapitána globálního internetového byznysu. Příběh čínského miliardáře Jacka Maa, zakladatele společnosti Alibaba, vypráví bývalý viceprezident firmy Porter Erisman.

Pro většinu českých čtenářů půjde o neznámá jména. Přebal knihy líčí Jacka Maa jako úspěšného obchodníka, který je druhým nejbohatším mužem kontinentální Číny. A jeho společnost Alibaba jako firmu, která měla při svém uvedení na americkou burzu v září 2014 nejvyšší hodnotu akcií v historii. Byla ceněná víc než Google, Facebook a Twitter dohromady. Pěkné, ale co my tady s tím?

Marketingový expert Erisman nabízí příběh Alibaby jako ukázku toho, jak může i v komunistické Číně vzniknout celosvětově úspěšná společnost. Firma, se kterou musí počítat velcí američtí hráči jako dražební portál eBay nebo internetový obchod Amazon.com – ten Amazon, který si nedávno postavil velkosklad v Dobrovízi u Prahy.

Poměrně svižné tempo vyprávění o plánech, úspěších a přešlapech Jacka Maa zpomaluje fakt, že čtenář až v průběhu jednotlivých kapitol získává představu o firmě samotné. Alibaba začíná jako internetové tržiště, kde si zboží prodávají jen obchodníci mezi sebou. Teprve v průběhu let se rozrůstá do podoby, která nabízí také internetový obchod pro konečné zákazníky. A postupně se také rozšiřuje z Číny dál do světa.

Erisman zachycuje podrobně především dobu let 2000 až 2008, kdy ve společnosti působil a měl na starosti její mezinárodní marketing. Už zvenčí se snaží ale zachytit také pozdější vývoj Alibaby, a dokonce sepsat pár vizí do budoucna. Až na několik míst je text nekritickou chválou bývalého šéfa, který je snílek, má dlouhodobou vizi, velké cíle a téměř nedělá chyby.

Zatímco Jack Ma je v knize vylíčený jako učiněný dobroděj, Porter Erisman o sobě nenabízí úplně nejlepší obrázek. Práci se sice snaží dělat, jak nejlépe umí, ale do firmy ho na začátku zlákal vysoký plat a vidina toho, že by se díky akciím mohl rychle stát milionářem. Když přijdou vážnější problémy, vyřeší je tak, že si dá roční pauzu a vyrazí na cestu kolem světa. Až by se chtělo s bývalým premiérem Paroubkem zeptat: „Kdo z vás to má?“

Na knize je nejcennější vhled do internetového obchodování v Číně. Ukazuje cestu, jak uspět mezi zákazníky, kteří si i při nákupech na webu potrpí na osobní přístup a kteří místo čistého designu ocení web plný blikání a „hejblátek“. Zajímavé jsou i pasáže o snahách západních společností proniknout na čínský trh a vyjednávání Alibaby s čínskou vládou tak, aby komunističtí pohlaváři nedělali obchodům problémy. Knihu zároveň doplňuje soubor 40 rad, jak být v oboru úspěšný.

Erisman si mohl lépe pohrát s jazykem, je z něj cítit, že má blíž k marketingovému žargonu než ke krásné literatuře. Co chvíli by někoho vtahoval „do války slov“ nebo popisoval „ekosystém“ Alibaby. České vydání by pak zasloužilo pečlivější redakci, která by knihu zbavila nemalého množství překlepů. Začínají už na přebalu, kde je autor zmíněný jako „víceprezident“ s dlouhým „í“.

Porter Erisman

Alibaba.com

Aligier, 2016