Okradli vás na internetu? Poradíme co dělat
-
Podvody internetových prodejců si nemusíte nechat líbit
Obliba nákupu přes internet rok od roku roste. Lidé překonávají obavy a nacházejí veškeré výhody pohodlného nákupu z domova. Avšak pozor, stále na internetu můžete narazit na podvodníky, kteří své zboží nabízejí jenom jako a snaží se pouze obrat zákazníka o peníze a pak zmizet. Poradíme, jak tomu předejít a co dělat v případě, že vás někdo napálí.
Poznat podvodný eshop nebývá úplně nejsnažší. Ale několik indicií tu je. Přední je, kolik informací o sobě prodejce poskytne. Čím více tím je samozřejmě důvěryhodnější - telefon, adresu, kontaktní osobu, firmu, její IČ apod. Dejte pozor na falešné údaje. Není od věci si předem vyzkoušet na telefonní číslo zavolat s nějakým dotazem nebo zadat IČ do obchodního rejstříku firem. Pokud se vám cokoliv nezdá, nespolupracujte s takovou firmou.
Zjistěte si reference na prodejce
Extrémně podezřelí jsou prodejci, u nichž je možná pouze platba předem. Dobírka bývá sice o něco dražší, ale člověka má jistotu, že se k němu zboží dostane. U osobního vyzvednutí na prodejně není co řešit. Nejdůležitější jsou však reference od ostatních zákazníků na různých diskuzních forech. Zadejte název firmy do vyhledávače a pročtete se několik diskuzí o zkušenostech s danou firmou.
Nejlepší je proto nakupovat u opravdu známých internetových obchodů, se kterými mají zkušenost vaši známí. Výhodou je i pokud mají kamennou pobočku nebo výdejnu zboží. To napomáhá jistotě, že objednávané zboží i obchod skutečně existuje.
Nejdříve na policii
Pokud jste přeci jen naletěli a věřte, že u mnoha seriozně vypadajících webů to není až tak složité, zbývá jediné. Obrátit se na policii. Každý, ačkoliv to možná nevíte, po sobě zanechává na internetu stopy. A pokud se jedná o eshopy spravované v Česku, je veliká pravděpodobnost, že budou podvodníci dopadeni. Horší je to s kriminálníky ze zahraničí.
Pokud je to možné, zaplaťte kartou
Tiskové mluvčí několika českých bank nám totožně potvrdily, že pokud je platební transakce provedena kartou, lze ji reklamovat. Prvně je potřeba zkontaktovat prodejce a reklamovat obchod u něj. "Pokud není možné obchodníka kontaktovat nebo se zákazníkem obchodník nekomunikuje, může se zákazník obrátit na vydavatele platební karty, kterou zaplatil. Reklamace musí být podána písemně, ideálně na pobočce banky, podepsána držitelem platební," sdělila Blesku mluvčí Komerční banky Monika Klucová.
Dále je potřeba doložit snahu o kontaktování prodejce a seznam reklamovaných transakcí i s částkami. V případě bankovního převodu máte už tak trochu smůlu. Banka reklamaci nepřijme, nezbývá než kontaktovat policii a podat trestní oznámení.