Ještě v roce 2004 plánovali tehdejší pražští radní kompletní rekonstrukci Libeňského mostu. O deset let později byly schválené první veřejné zakázky na zhotovitele rekonstrukce, aby v roce 2018 rada rozhodla o tom, že Libeňský most se má zbourat. Důvod je především ekonomický. Výstavba nového mostu by totiž podle některých odborníků stála méně než rekonstrukce stávajícího. Byla by zároveň rychlejší.

Obyvatelé Libně a Holešovic most nechtějí?

Rozhodnutí rady vyvolalo značné rozepře v pražské koalici, v zastupitelstvu i na veřejnosti. Ve všech případech na jedné straně rezonují názory, které požadují výstavbu zcela nového mostu, na druhé straně se ozývají hlasy na záchranu toho stávajícího. Magistrát nechal mezi obyvateli Prahy 7 a 8 udělat průzkum. Jak dopadl?

57 procent z více než tisíce dotázaných uvedlo, že by byli raději za zcela nový most. Tuto myšlenku na konci dubna veřejně prezentoval náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). „Navrhnu radě hlavního města, aby se šlo cestou zbourání a stavby nového Libeňského mostu,“ uvedl náměstek.

„Ze všech podkladů expertů vychází tato možnost jako nejrychlejší a nejefektivnější s ohledem na životnost, funkčnost a bezpečnost mostu a rovněž nejekonomičtější z hlediska budoucích nákladů. Z mého pohledu Praha potřebuje co nejdříve funkční a bezpečný Libeňský most,“ dodal tehdy Dolínek.

Vhodnější by byla diskuse, říká místostarosta

Obyvatelé Prahy 7 a Prahy 8, kterých se situace kolem Libeňského mostu týká nejvíce, se k problému v průzkumu postavili pragmaticky. Podle místostarosty Prahy 7 Ondřeje Mirovského (SZ) však průzkum není ideálním řešením. „Vhodnější by byla rozsáhlejší debata s veřejností, s těmi, které to zajímáNikoliv se dotazovat náhodných obyvatel, kteří ani nemusí mít k celé záležitosti všechny informace,“ uvedl pro Blesk.cz Mirovský.

Za záchranu Libeňského mostu se tančila i novozélandská haka:Místostarosta tím odkazoval na zprávu Kloknerova ústavu ČVUT, která uvádí, že rekonstrukce stávajícího mostu je možná. „Nejsem si jistý, zda lidé, kteří v průzkumu byli dotázaní, měli možnost se s touto zprávou seznámit,“ vysvětlil dále Ondřej Mirovský, který poukazuje na nedostatky rozhodnutí pražské rady mimo jiné i v případě provizorní dopravy, pokud by byl most skutečně zbourán.

Výsledky průzkumu mezi obyvateli

Více než polovina dotázaných by si tedy mezi Libní a Holešovicemi přála nový most. Argumentovali především tím, že by se za ekonomicky výhodných podmínek zvýšila životnost mostu i technický stav, a to díky moderním technologiím. Odpůrci naopak argumentovali tím, že by se měla zachovat původní stavba, která je svým stylem jedinečná nejen v Praze. Zároveň je součástí historie Holešovic i Libně.

Výzkum také ukázal, že pro stavbu zcela nového mostu jsou především mladší lidé a lidé s vyšším vzděláním,“ uvedl ke zprávě, kterou má Blesk.cz k dispozici, Zbyněk Bureš ze STEM/MARK. „Naopak starší lidé a lidé s nižším vzděláním preferují opravu a zachování stávajícího mostu.“ O rekonstrukci podle průzkumu stojí jen 34 procent dotázaných. Na sociálních sítích se lze přitom dočíst spíše o požadavcích k zachování mostu.
Fotogalerie
19 fotografií