Takový postup je podle nás špatný. Takto se to dělat nemá. Nejen u takto výjimečné stavby by měl veřejný zadavatel volit architektonickou soutěž. Tu navíc doporučuje i dokument Politika architektury a stavební kultury, který byl přijat vládou ČR v roce 2015,“ uvedl za Českou komoru architektů Pavel Hnilička. „Most by měl být jednoznačně zachován a opraven. Jednak je to z praktického hlediska jednodušší, celý proces bude rychlejší při rekonstrukci než při novostavbě,“ dodal.

Pokud by zastupitelé na čtvrtečním jednání potvrdili rozhodnutí rady, vybraná firma by musela dodržet maximální cenu stavby, kterou by v zakázce stanovilo město, harmonogram stavby a rovněž by dodala jeho podobu. Architektonickou soutěž by Praha nedělala. Hnilička uvedl, že tento postup není neobvyklý. „Známkou vyspělé společnosti ale je, že se architektonické soutěže na významné veřejné zakázky dělají automaticky,“ uvedl.

Chybný je podle architekta záměr, aby byl nový most širší o jízdní pruh v každém směru. „Most kapacitou dostačuje. Navíc z urbanistického hlediska je potřeba upozornit, že případné jízdní pruhy navíc nemají vyústění. Pokud by se most rozšiřoval, muselo by se bourat v Holešovicích,“ uvedl.

Jak spojit břehy?

Odborníci se navíc shodují, že stavět most bez zajištění alespoň provizorního spojení Holešovic s Libní je z dopravního hlediska holý nerozum. Praha přitom řešení, jak břehy spojit, zatím nemá. „Jestliže nebude zajištěna výstavba provizorního mostu, může vzniknout, a jistě vznikne, velmi složitá dopravní situace. O variantě bez zajištění provizória je lepší vůbec neuvažovat. Bude-li postaveno provizórium, je to alespoň částečná náplast. Nicméně stále jen náplast,“ uvedl Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu. Stejný názor má i dopravní odborník z ČVUT Petr Moos. „Situace by byla bez provizoria horší, to by ji určitě o 50 procent zlepšilo. Doporučil bych městu, aby o něm uvažovalo,“ řekl.

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) v úterý řekl, že problém se stavbou provizorního mostu ve směru po proudu tkví v šířce Vltavy a téměř kilometrové délce soumostí. Město by navíc zasahovalo do soukromých pozemků. Technická správa komunikací proto nyní zjišťuje, zda by byla možnost vystavět jej proti proudu od mostu.

Proti radou schválenému postupu se postavila například radnice Prahy 7 a nehlasovali pro ni na jednání rady zástupci Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN). V úterý vpodvečer se pak na mostě konal happening proti bourání a v minulosti vznikla i petice na záchranu mostu.

Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

 

Fotogalerie
19 fotografií