Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty. Vzniklo podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928 a nikdy nebylo opravováno. Zakázku na jeho rekonstrukci zadala TSK na základě tendru firmě Metrostav TBR začátkem roku 2022, v září téhož roku začaly první práce. Loni dělníci zbourali takzvaný inundační most směrem k Palmovce a letos v květnu začala stavba nového.

Mezitím však vznikla aktualizovaná studie, která oproti původnímu záměru vykazuje řadu změn. Největší je ta, že místo rekonstrukce historického mostu přes Vltavu počítá s jeho nahrazením replikou na původních pilířích. Právě toho se týká nejnovější rozhodnutí antimonopolního úřadu, podle kterého s ohledem na rozsáhlé změny městská firma fakticky zadala novou zakázku, aniž vypsala nové zadávací řízení.

„Rozhodnutí není pravomocné, neboť proti němu v polovině července podal rozklad jak zadavatel (TSK), tak vybraný dodavatel (Metrostav TBR),“ uvedla k tomu Marešová. O rozkladech nyní rozhodne předseda úřadu Mlsna. Ten už dříve zrušil dvě rozhodnutí ÚOHS, podle kterých byl postup TSK v pořádku. Zástupci městské firmy dříve uvedli, že na demolici a vytvoření repliky mostu přes Vltavu plánují vypsat nový tendr a že aktuálně prováděné části prací jsou v souladu s původním projektem.

Vedení Prahy za primátorky Adriany Krnáčové (ANO) v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, jeho nástupci ale v minulém volebním období rozhodli o opravě. O vytvoření repliky na původních pilířích pak bylo na základě statického modelu rozhodnuto koncem roku 2023, roli podle tehdejších vyjádření TSK hrálo i zpřísnění evropské legislativy v souvislosti s pádem mostu v italském Janově.

Fotogalerie
47 fotografií