Představte nám Technickou správu komunikací hlavního města Prahy. Co všechno máte v kompetenci?

Historie Technické správy komunikací (TSK) trvá již více než padesát let. Jsme příspěvkovou organizací hlavního města Prahy zajišťující především správu komunikací ve vlastnictví hlavního města Prahy a souvisejícího majetku, jako jsou mosty, tunely, světelná signalizace a další zařízení včetně investorské činnosti. Další významnou součástí je dopravní inženýrství, kam spadají návrhy dopravně-inženýrských opatření ke snižování dopravních nehod, organizace a řízení silničního provozu, sledování a vyhodnocování vývoje dopravy i systematická příprava dalšího rozvoje dopravní soustavy v metropoli.

Jaký má TSK rozpočet? Kolik ročně vynaložíte na opravy ulic a silnic?

Naše činnost je financována převážně z rozpočtu města a na rok 2016 má TSK k dispozici zhruba 4 miliardy korun. Kromě čerpání výdajů z rozpočtu města na správu a údržbu svěřeného majetku TSK zajišťuje také příjmy do rozpočtu Prahy zejména z pronájmu komunikací v režimu zvláštního užívání. Do oprav a souvislé údržby jde v letošním roce investice necelých 300 milionů Kč.

Co Prahu nejvíce dopravně trápí. Potýká se metropole s nějakými dopravními komplikacemi?

Asi největším dopravním problémem jsou nedokončené velké dopravní stavby, zejména okruhy, jako je Pražský a Městský okruh. Bohužel absence některých úseků neumožňuje odvést tranzitní dopravu mimo centrum města a stávající komunikace nejsou kapacitně schopny pojmout takový počet automobilů, což následně vede k tvorbě kolon. A samozřejmě velkým dopravním problémem je i neukázněnost řidičů, kteří nerespektují dopravní značení či brání plynulosti provozu svou neznalostí nebo nerespektováním pravidel silničního provozu.

O kolik km silnic a o kolik km chodníku se TSK stará?

Celková délka komunikační sítě v Praze je zhruba 3 966 km a z toho spravuje TSK 2 280 km. Celková plocha nemotoristických komunikací v Praze je přibližně 1 400 hektarů a z toho jich spravujeme 800.

Jak mám postupovat, pokud jsem objevil díru nebo propad vozovky nebo chodníku?

Na stránkách TSK je Pražanům k dispozici aplikace Hlášení poruch a závad, kde je možnost závady hlásit, a nejen na komunikacích, ale třeba i na dopravním značení nebo světelném signalizačním zařízení.

Co všechno se letos bude opravovat, respektive čekají Prahu velké opravy? Bude Praha letos hodně rozkopaná?

K významným investičním akcím TSK bude v letošním roce patřit například rekonstrukce mostu přes Botič v ulici Nuselská, pokračování rekonstrukce ulice Malešická nebo oprava další části komunikace Československého exilu a další velké stavby, které byly zahájeny v minulých letech, jako třeba sanace Nuselského mostu.

Dále je v plánu celá řada protihlukových opatření, jako je například stavba protihlukové stěny na Spořilovském plácku, nebo v rámci Akčního plánu postupného snižování staré hlukové zátěže pro aglomeraci Praha jsou v roce 2016 naplánovány rekonstrukce ulic Badeniho, Pod Bruskou nebo Korunovační.

Oprav se také dočkají ulice Lumiérů, Wilsonova, Plzeňská, Podchýšská, Donská, Štěpánská nebo další část ulice Vinohradská. Dále pak ulice Keplerova, Muchova, Ďáblická, Údolní, Patočkova a celá řada dalších.

Kolikrát to vypadá, že přes léto, když jsou všichni z Prahy pryč, probíhá minimum oprav a v září se všechno rozběhne. Je to pravda? Děje se tak a případně z jakého důvodu?

Právě naopak o letních prázdninách nebo svátcích provádíme opravy na nejdůležitějších tazích metropole. Příkladně v létě 2014 a 2015 jsme měnili povrch za nízkohlučný v ulici V Holešovičkách, práce probíhaly i na Jižní spojce nebo na rampách na ulici 5 května. Samozřejmě vše musí jít v koordinaci s dalšími investory, jako je pražský Dopravní podnik nebo Pražská vodohospodářská společnost. Také celá řada rekonstrukcí je tak náročných, že nám zaberou celou stavební sezónu.

Prahu čeká od 4. dubna každoroční blokové čištění – jak probíhá v metropoli úklid? Kde Pražané najdou informace o tom, že zrovna u nich v ulici se bude uklízet? 

Blokové čištění startuje v pondělí 4. dubna v městských částech Praha 2, 4, 5, 6, 9, 11, 15 a 16. V dalších dnech se čištění rozšíří i v částech Prahy 7 a 8 dle předem schváleného harmonogramu. Úklid Pražské památkové rezervace na území MČ Praha 1 a 2 proběhne vždy o víkendu. Doba čištění probíhá od 8 do 15 hodin a je prováděno v přesném postupu:

Příprava na blokové čištění:

1. Osazení čištěných komunikací přenosným dopravním značením B28 Zákaz zastavení s dodatkovou tabulkou a letos i nově IP25a „Zóna s dopravním omezením“ a IP25b „Konec zóny s dopravním omezením“

2. Každodenní kontrola a případná oprava dopravního značení

Průběh vlastního čištění:

1. Kontrola dopravního značení

2. Zvlhčení nečistot z důvodu snížení prašnosti pomocí kropícího vozu, podle klimatických podmínek

3. Předčištění (oškrabání) usazených nečistot pracovníky ručního čištění

4. Zametení komunikace velkým samosběrem. V případě překážejících zaparkovaných vozidel se používá malý chodníkový samosběr a ruční samojízdný vysavač.

5. Splach komunikace kropícím vozem

6. Dočištění vozovek pracovníky ručního čištění

7. Závěrečný splach vozovek

8. Kontrola kvality čištění

V případě potřeby může být čištění rozšířeno o úklid chodníků, obrubníků nebo chemickou likvidaci plevele.

TSK doporučuje motoristům sledovat přenosné dopravní značení v ulicích. Jedná se o přenosné značky zákaz zastavení, kde je uveden datum a čas. Řidiči je budou potkávat vždy sedm dní před zahájením blokového čištění v konkrétní ulici. Podrobné informace o blokových čištěních v dané lokalitě lze nalézt také na www.tsk-praha.cz v odkazu Plán letního čištění 2016. Uživatel si může zadat buď název ulice a následně se objeví datum blokového čištění, nebo naopak zadá konkrétní den a zobrazí se všechny lokality, ve kterých bude čištění probíhat.

Další možností je bezplatná služba TSK-INFO. K aktivaci služby je nutná jednoduchá registrace, po vyplnění registračního formuláře je zájemci zaslán e-mail na adresu jím uvedenou v registračním formuláři se žádostí o autorizaci. Autorizovaný uživatel se může následně přihlásit a po přihlášení si nastaví zasílání požadovaných informací.

V kompetenci TSK jsou i dopravní informace. Jak informujete řidiče o dopravních uzavírkách, aktuálních stupních dopravy nebo dopravních nehodách?

Pražští řidiči si již zvykli na dopravní informace, které dostávají nejen prostřednictvím informačních tabulí na komunikacích, pomocí navigací, internetu, České televize nebo Českého rozhlasu. Ale jen málokdo si za uceleným zpravodajstvím představí Dopravní informační centrum Praha (DIC), které bylo první v České republice a již deset let zpracovává aktuální informace z dopravy.

Pracovištěm dispečerů DIC Praha je Hlavní dopravní řídící ústředna (HDŘÚ) Praha Technické správy komunikací, která je mimo jiné vybavena rozsáhlým kamerovým systémem, výstupy různých detektorových systémů monitorujících intenzitu i rychlost dopravy v Praze i úplným přehledem o stavu řídících dopravních systémů, zejména světelné signalizace.

Technická správa komunikací je jedno velké oko. 280 kamerami sbírá informace o dopravě.
Autor: Technická správa komunikací

Kolik kamer hlídá pražský provoz?

V Praze je několik systémů kamerového dohledu. Pro monitoring dopravní situace slouží dopravní kamery ve správě TSK. Těch je 272. Monitoring bezpečnostní situace mají na starosti kamery Městského kamerového systému, které jsou ve správě MHMP. Ty používá zejména Policie ČR a Městská policie, ale některé vhodně umístěné mohou být užity i pro dopravní účely. Těchto kamer je přibližně 800. Dalších cca 1200 kamer spravuje Dopravní podnik a ty jsou umístěny především ve vestibulech a na nástupištích metra.

Kamery sledují dopravu v Praze.
Autor: Technická správa komunikací

Jak byste zhodnotil letošní zimu?

Letošní zima v Praze se dá ze silničářského hlediska označit jako průměrná. Měsíce listopad a prosinec jsme využívali, vzhledem k teplotám, především k čištění komunikací a měsíce leden, únor a březen probíhaly v režimu pohotovostí a vyhlašování výjezdů k zajištění sjízdnosti a schůdnosti pražských komunikací.

Jak se na zimní období vůbec připravujete? Hodně často je z řad veřejnosti slyšet: „Jéé, silničáři zase zaspali.“ Nevolají vám známí, že u nich není uklizená ulice? Co na tyto „stížnosti“ říkáte?

TSK v rámci příprav na zimní období připravuje Plán ZÚK, který každoročně schvaluje Rada hlavního města. Tento Plán ZÚK detailně obsahuje přehled komunikací, které se v zimě udržují a na kterých se neprovádí zimní údržba. Před konstatací »Jéé, silničáři zase zaspali« je dobré se podívat a zjistit, zda je ulice zařazena do zimní údržby či nikoliv, a to je možné na internetových stránkách www.tsk-praha.cz. Dále je nutné si uvědomit, že není možné všechny komunikace ošetřit najednou, ale platí zákonem stanovené limity ke zmírnění závad a odstranění závad ve sjízdnosti a schůdnosti komunikací. Tyto časové limity jsou rovněž uvedeny ve schváleném Plánu ZÚK.