„Máme obrovskou radost, že ty útrapy skončily. To znamená dopravní kolapsy, smrtelné nehody, neustálé kolony. Takže nejen pro Třinec, ale pro celý region je to obrovská úleva,“ řekla třinecká starostka Věra Palkovská (SNK). Aby se dopravě v oblasti úplně ulevilo, chybí ještě dostavět třetí část obchvatu mezi Neborami a Třanovicemi.

Přes Třinec vede silnice I/11, která směřuje na Slovensko a patří k nejvytíženějším nejen v kraji, ale i v celé zemi. Silný provoz tam často vytvářel kritické situace, při množství dopravních nehod tam záchranáři měli problémy projet.

V roce 2006 se vláda v usnesení zavázala, že výstavba přeložky silnice I/11 začne v roce 2009 a hotova bude v roce 2012. Skutečně se ale začalo stavět až o dva roky později. „Prošli jsme všemi možnými problémy, které mohly být,“ řekla Palkovská.

Trasu změnila mihule

Kvůli objevu mihule říční se musela měnit trasa obchvatu i územní plány, problém byl s financováním i s výkupy pozemků, které ve třetí části obchvatu nejsou vyřešené dosud. Územní rozhodnutí pro jeden ze tří úseků se opozdilo, proto se rozhodlo o rozdělení stavby a začaly se stavět dva úseky. „Vyvrcholením bylo, když v obou dvou úsecích odešlo po jedné firmě do insolvence, a tím pádem vznikly další problémy,“ dodala starostka.

Chybějící třetí úsek obchvatu je podle ní velkým problémem. „Kamiony budou najíždět přes Střítež od Třanovic, určitě to nebude jednoduché. Na druhé straně ale, kdybychom to nerozdělili, tak v tom případě by nebylo vůbec nic. Výhoda je v jedné věci: je tam alternativa, lidé mohou jet přes Třanovice nebo kolem Těšína, kdežto úsek Oldřichovice - Bystřice - Vendryně nebyla alternativa,“ zakončila Palkovská.

Problémy jsou s pozemky

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa řekl, že termín dostavby úseku Nebory - Třanovice v roce 2019 je v ohrožení. „Bohužel jsme to staveniště nepředali tak, jak jsme si mysleli, že předáme. To znamená, už dnes výstavba měla začít, už dnes jsme tam měli začít realizovat zemní práce, archeologické práce a podobně,“ řekl Kroupa.

U uvedeného úseku se momentálně řeší stavební povolení. „Byli tam ještě tři majitelé pozemků, kteří nám dělají problém i ve vyvlastnění. S jedním jsme se dohodli, takže s tím největším problém přestal a já věřím, že se nám podaří v nejbližší době vyvlastnění dokončit a že získáme stavební povolení a zahájíme tu třetí stavbu,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Zhotovitele stavba přitom už má. „V optimálním případě, pokud všechny lhůty budou a pokud všechna stavební povolení budou vydána, tak bychom chtěli zahájit stavbu na přelomu března a dubna. To znamená, doběhnou lhůty pro vyvlastnění, doběhne vyvlastnění jako takové, následně budeme žádat o stavební povolení. Dokončení stavby je za dva a půl roku,“ upřesnil Kroupa.

VIDEO: Mezi Ostravou a Opavou spadla před měsícem na dálnici obří ochranná zeď.

Fotogalerie
7 fotografií