Blesk: Přestěhování hlavního nádraží je prý epochálním činem, srovnatelným s bouráním hradeb Brna. Souhlasíte?
M. S.: „Ano, dá se srovnat se zbořením hradeb. Současná stanice je velkou bariérou přímo v centru, jakousi novodobou hradbou. A tak, jak se kdysi po zboření hradeb Brno nadechlo, tak se zase nadechne, když se postaví nádraží u řeky.“
Blesk: Vy sám jste ale byl původně zastáncem nádraží v centru. Co změnilo váš názor?
M. S.: „V roce 2015 jsem se s architektem Rullerem zúčastnil urbanistické soutěže na nádraží pod Petrovem. Při práci jsem si uvědomil, jak je tato varianta komplikovaná a kolik nese potíží. A po podrobném prostudování studie proveditelnosti jsem se k variantě Řeka přiklonil úplně. Je pro Brno jednoznačně lepší. Stávající nádraží nestačí. Dvacet let je za hranicí kapacity. Není nafukovací, další vlaky se do něj prostě už nevejdou.“
Blesk: Proč je nádraží u řeky lepší?
M. S.: „Postaví se o deset let dříve. Bez mnohaletých vlakových výluk. Bude až o 35 miliard korun levnější. A hlavně umožní postavit novou moderní čtvrť, která bude i ekologičtější. Bez prachu, hluku a kolejišť u historického jádra.
Blesk: Jak vnímáte nekonečné brněnské hádky o poloze stanice? Nejsou už jen stále více směšným předmětem letitých politických handlů?
M. S.: „Brno uvažuje o přesunu nádraží k řece už 94 let. V historii do toho vždycky něco vpadlo. Velká hospodářská krize, světová válka, poválečná obnova, osmašedesátý rok… Teprve v posledních patnácti letech se otázka nádraží stala, bohužel, politickým, ale ne odborným tématem. Rozhodují emoce a politické zájmy, namísto zájmů města Brna. Projevuje se to v současné vyhraněné debatě o tom, jaké stanovisko by mělo Brno zaujmout k poloze nádraží.“
Spor o nádraží opět rozhádal celé Brno: U řeky nebo v centru? Lidé hlavně chtějí, aby se už začalo stavět
Blesk: Brno bohatne a bobtná. Vedení města má vizi, podle které chystá Brno pro půl milionu lidí. Mohlo by tomu odstěhování nádraží k řece pomoci?
M. S.: „Určitě! Jižní centrum, tedy volné plochy určené k výstavbě a přímo vedle historického jádra, nám spousta měst závidí. Je to takové naše brněnské stříbro. Výborné místo pro novou čtvrť s byty, obchody, kancelářemi, kulturními a občanskými stavbami. Hned vedle historického centra, s výhledem na Petrov, u řeky Svratky, s možností spojit nábřeží řeky s pásem parků na Kolišti! A pokud postavíme nádraží u řeky, tak i s nejmodernějším nádražím v Česku a střední Evropě!“
Jihomoravský kraj: Nádraží v Brně přesuneme k řece! Aktivisté protestovali, poslední slovo bude mít vláda
Kdo je Michal Sedláček?
Michal Sedláček (55) je hlavním městským architektem Brna dva roky. Absolvent VUT, který sametovou revoluci prožil jako rozhlasový novinář, žil a pracoval od roku 1990 v zahraničí, zejména v Rusku, Číně, Izraeli a USA. Podílel se například na koncertní hale Walta Disneyho a divadle Redcat v Los Angeles, Aréně Praha v Holešovicích, Muzeu tolerance v Jeruzalémě, Lou Ruvo centru pro zdraví mozku v Las Vegas či administrativních budovách na Manhattanu a v Los Angeles.
Od roku 2007 vedl losangeleskou pobočku společnosti Aedas, páté největší architektonické firmy na světě. Mezi zásadní projekty patřily stadion pro NFL v LA, multifunkční stadion v Kataru Doha Sports City nebo mrakodrapy v KunMingu v Číně. Je ženatý, má tři děti, manželka je Francouzka. Rád by se naučil hrát na klavír.
VIDEO: Brno stále neví, kde bude mít nádraží.