Tramvaj mezi Národním muzeem a Můstkem jezdila v Praze už během provozu koňské dráhy v 19. století. Tehdy musel cestou nahoru dopravce připřáhnout koně navíc, aby těžký vagon s cestujícími vyvezl. Později byly elektrifikované tramvaje svědkem mnoha historických událostí, které mapují dobové fotografie. Jezdily kolem davu při vzniku samostatného Československa roku 1918, míjely například i hrající vojenský orchestr nacistů během druhé světové války. Po zprovoznění metra však roku 1980 povrchová doprava po kolejích z Václaváku v tomto směru zmizela.

„Metro ale bohužel tramvaj nenahradilo. Lidé si tehdy mysleli, že to tak bude, ale dnes se ukazuje, že se mýlili. Tramvaj je na kratší přesuny mnohem rychlejší a poskytuje více bezbariérovosti. Dopravně tu tramvaje chybí dodnes. Jediný přístup na Vinohrady je skrz I. P. Pavlova, kde doprava kolabuje,“ uvedl pro Blesk.cz historik a architekt Petr Kučera.

Praha zrušením utrpěla

Zrušení uváděné trasy přineslo ještě další důsledky, které podle historika jednoznačně s přítomností tramvaje souvisí. Povrchová doprava na kolejích je totiž takzvaně městotvorná. Jednoduše – kde je tramvaj, tam to žije. „Na Václavském náměstí je vidět, že po ukončení tramvajové dopravy se tu výrazně změnila skladba obchodů. Prostor býval v minulosti dynamický bulvár, o tuto vlastnost ale náměstí bohužel přišlo,“ dodal k souvislostem Petr Kučera.

Demonstrace proti okupantům na Václavském náměstí dne 28. října 1939
Autor: ČTK

Po zrušení tramvajové dopravy mezi Muzeem a Můstkem se několikrát objevily pokusy tuto trať obnovit. V současnosti se zdá, že by se doopravdy mohlo začít blýskat na lepší časy – alespoň napůl. Redakci Blesk.cz to potvrdil Institut plánování a rozvoje (IPR). „Připravuje se změna územního plánu, která umožní vrátit tramvaje do horní poloviny Václavského náměstí. Povedou okolo hlavního nádraží, ale zatím není zcela jisté, v jaké trase. S návratem na Václavské náměstí však počítají všechny varianty,“ prozradil mluvčí IPR Marek Vácha.

Podívejte se na současné dopravní řešení Václavského náměstí v Praze:

Myšlenku opětovného provozu tramvají v uváděném úseku podporují také další pražské organizace. ROPID by se dokonce nebál zajít ještě dál a vrátit tramvaje také do spodní části Václavského náměstí a dál přes ulici Na Příkopě. Pražské centrum je totiž podle mluvčího ROPID Filipa Drápala tramvajově zcela zaplněné a v případě nezbytných objížděk neposkytuje současná tramvajová síť v centru dostatečné alternativní možnosti.

„Řešení obnovy tramvajové dopravy v dolní části Václavského náměstí a v ulici Na Příkopě umožňuje vyřešit přetížení tramvajového uzlu Lazarská a tramvajových tratí ve Vodičkově a Jindřišské ulici. Tato možnost však vzhledem k nesouhlasu řady subjektů zatím není ani prověřována, a její realizace tak není v následujícím období pravděpodobná,“ dodal k současné situaci Filip Drápal.

Jak šel čas s tramvajemi na Václavském náměstí? Prohlédněte si galerii:

Fotogalerie
40 fotografií